• Gladskit

Bruten arm, vilken försäkring?

Min pojke bröt armen under skoltid i torsdags. Vi har honom försäkrad privat hos Trygg Hansa men igår när vi var tillbaka i skolan så fick jag med mig papper hem från den försäkring som skolan har för alla barn, som är hos IF.

Så nu blev jag osäker på vilken försäkring som bör gälla. Man hör ju alltid att Trygg Hansa är bäst och det är där vi har alla familjens försäkringar samlade så det kanske är enklast. Sen sa skoladministratören att de alltid gör nån typ av skadeanmälan när det sker olycksfall i skolan men det är säkert nåt helt annat. För jag räknar ju inte med att få ersättningar från båda försäkringarna.

Än så länge verkar skadan läka som det ska, det är inte snack om någon framtida invaliditet eller så. Utan det som ska ersättas är i såna fall akutersättning för att vi blev inlagda akut på sjukhus, parkeringskostnader och kanske att vi har fått klippa upp ena armen på en del av hans kläder för att han ska kunna ha dem på sig? 

Någon som vet hur det funkar? Jag har (som tur är!!) inte behövt hålla på så mycket med sånt här innan.     

• Svar på tråden Bruten arm, vilken försäkring?
  • LaFontaine

Jag tror att Trygg Hansa kommer att hänvisa till skolans försäkring. Faktiska kostnader ersätts nämligen bara en gång. 

• Gladskit
    LaFontaine skrev 2013-05-28 10:48:57 följande:
    Jag tror att Trygg Hansa kommer att hänvisa till skolans försäkring. Faktiska kostnader ersätts nämligen bara en gång. 

Ok, jag tänkte annars tvärt om. Att vi kör på Trygg Hansa och struntar i att blanda in IF? Jag ska vara med sonen i skolan imorgon så jag kan höra efter med administratören då hur de gjort tidigare.
  • LaFontaine
    Gladskit skrev 2013-05-28 10:55:36 följande:

Ok, jag tänkte annars tvärt om. Att vi kör på Trygg Hansa och struntar i att blanda in IF? Jag ska vara med sonen i skolan imorgon så jag kan höra efter med administratören då hur de gjort tidigare.
    Nu är det länge sedan jag jobbade med försäkringar och då aldrig med skol- och kommunförsäkring men jag vill minnas att skolans försäkring går före den privata. Även om du anmäler till TH kommer de i så fall att kontakta IF och regressa mot dem. 
  • Gladskit
    LaFontaine skrev 2013-05-28 11:05:53 följande:
    Nu är det länge sedan jag jobbade med försäkringar och då aldrig med skol- och kommunförsäkring men jag vill minnas att skolans försäkring går före den privata. Även om du anmäler till TH kommer de i så fall att kontakta IF och regressa mot dem. 

Ok, tack för dina svar!!
  • LaFontaine
    Gladskit skrev 2013-05-28 11:23:04 följande:

Ok, tack för dina svar!!
    Dubbelkolla dem gärna. Det är ett par år sen jag jobbade med försäkringar!
  • Gladskit

Nu har jag talat med IF och de kommer att reglera de kostnader som uppstod vid skadetillfället. Det innebär den tröja som ambulanspersonalen klippte sönder samt parkeringskostnad utanför sjukhuset. Dessutom ersätts min pojke för sveda och värk med ett fast belopp per vecka som han ska ha gipset.

Hon rekommenderade oss dock att anmäla skadan även hos Trygg Hansa så att den finns registrerad där om det skulle uppstå följdproblem av skadan senare. Plus att det kan finnas "moment" i ärendet som täcks av dem men inte av IF. Så det var ju schysst att hon sa det!

• Duckan

Då är nog If bättre än TH. Vår dotter gick med gips pga opererad tumme härom året. Hon fick ingen ersättning i form av sveda och värk pga gipset och endast 2300 kr för ärren som blev. Att tummen är helt sned, tjock och knölig vill de inte ersätta alls.

• Gladskit

Har precis talat med TH så nu är skadan anmäld även där. Från dem får vi förstahjälpen ersättning i och med att vi blev inlagda akut och sedan ersättning för tiden på sjukhus. Plus någon ersättning för att olyckan kräver läkarvård vid minst två tillfällen (vi ska tillbaka och röntga i slutet på veckan). Så det är rätt snårigt det där för de går liksom omlott. Jag som tänkte att vi kanske skulle skippa att ha en egen försäkring i och med att IF via skolan ändå täckte in rätt mycket. Men då beror det helt på vad man råkar ut för, vilken försäkring som är bäst.

Så totalt sett:
    IF= skolans försäkring täcker utgifter i samband m olyckan (sönderklippt tröja, parkering sjukhus) + ersättning per vecka med gips för sveda och värk, totalt ca 3800kr.
    Trygg Hansa = privat försäkring ger ersättning för att vi behövde akut vård, för att vi stannade kvar på sjukhus och för att vi behöver uppsöka vård fler gånger i och med skadan, totalt ca 2200kr.

Hoppas att skadan inte ska medföra framtida men. Man vet ju aldrig, han kanske får jätteproblem med sin handled och inte kan arbeta framför datorn när han blir äldre tex. Eller har ständig värk. Och ur den aspekten är pengarna inget värda alls. Men just nu känner jag bara att det har gått riktigt smidigt att anmäla till resp. bolag vilket jag är tacksam för samt att ersättningen är högre än jag hade väntat mig! 

• annox

Gällande olycksfallsförsäkringar får man ersättning från alla försäkringar man har. Så kontakta båda! Detta till skillnad mot t.ex hemförsäkring där man bara får från ett bolag.

• LaFontaine
    annox skrev 2013-05-28 17:37:01 följande:
    Gällande olycksfallsförsäkringar får man ersättning från alla försäkringar man har. Så kontakta båda! Detta till skillnad mot t.ex hemförsäkring där man bara får från ett bolag.
    Men inte för faktiska kostnader (väl?). Däremot för nedsatt förmåga, sveda och värk och dylikt. 
Svar på tråden Bruten arm, vilken försäkring?