• 7feb

Hur "stå ut" med tvångsljud

Hej. Hur gör ni föräldrar med barn dom har tics eller tvångsljud? Vänjer man sig? Jag vill stundvis krypa ur mitt skinn av frustration/irritation.
    Hur gör man när förståelsen inte räcker till????

• Svar på tråden Hur "stå ut" med tvångsljud
  • Tygtiiger

Öronproppar eller musik eller radio på som kan distrahera, så att du har en ljudmatta som minskar fokuset på ljudet. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Blixa

Vad är det för tics hen har? Vår son förvärras i sina tics när han är stressad eller trött, så det kan man i viss mån förebygga. Vi har också ibland gett honom ett tuggummi och upplever att ticsen minskar då...

• 7feb

Han har harklingar och hummande. Högfrekvent! När han är stressad eller trött så ofta som var 5 sek.

Markerar man inte väldigt genom att ha öronproppar ? Dagtid klarar jag det, men på kvällen när tempot är lugnare blir det så påtagligt att det nästan kliar i mig känner mig hemsk

• 7feb

Han har harklingar och hummande. Högfrekvent! När han är stressad eller trött så ofta som var 5 sek.

Markerar man inte väldigt genom att ha öronproppar ? Dagtid klarar jag det, men på kvällen när tempot är lugnare blir det så påtagligt att det nästan kliar i mig känner mig hemsk

• Tygtiiger
    7feb skrev 2013-05-28 21:56:03 följande:

Inte vet jag, min man går med öronproppar här hemma nästan jämt för att han störs av lågfrekventa biljud som när grannarna spelar musik eller springer på löpbandet. Eller om diskmaskinen är igång eller det är mycket trafik ute. Man HÖR genom öronproppar men ljuden dämpas ner och blir lättare att sortera bort. 
  • 7feb

Men oxå för att ert barn har tics? Eller din man har öronproppar av de andra skälen? Jag är bara " rädd" att skapa nya problem,därav frågan om man inte markerar. Jag störs ju bara av tvångsljuden och inte av grannar

• Tygtiiger
    7feb skrev 2013-05-28 22:06:17 följande:
    Men oxå för att ert barn har tics? Eller din man har öronproppar av de andra skälen? Jag är bara " rädd" att skapa nya problem,därav frågan om man inte markerar. Jag störs ju bara av tvångsljuden och inte av grannar
    Jag har ett barn som har tics ibland och jag reagerar mer än min man, han är ljudkänslig i allmänhet och har ffa svårt för de lågfrekventa ljuden. 

Du behöver ju inte säga att det är för ticsen, bara att du är trött i öronen ikväll och behöver låta dem vila ett litet tag.

(och min stora unge har inget funktionshinder fö, han tillhör de nästan tio procent av lågstadiekillar som har tics i perioder ändå. Harklingar är förfärligt irriterande. Hans går ju över efter några veckor, iallafall!)
  • 7feb

Sant, tack för tipset. Ska nog pröva öronproppar.

Svar på tråden Hur "stå ut" med tvångsljud