• Härärjag

fråga om mastercard kreditkort

Har försökt läsa mig till det, men finner inte svaret någonstans. När kommer räkningen från mitt mastercard (swedbank)??
    Alltså det jag har köpt i maj ska betalas när?
    Finns det en speciell "brytdag" i månaden? det står att man har upp till 55 dagar räntefri kredit beroende på när i månaden man handlar...
    någon som har ett mastercard från swedbank som vet?  =) 

• Svar på tråden fråga om mastercard kreditkort
  • snedtak

Om det är upp till 55 dagars räntefri kredit skulle jag gissa att fakturan för det som har köpts i maj ska vara betald den 25 juni.

• Butterscotch
    snedtak skrev 2013-05-28 14:34:54 följande:
    Om det är upp till 55 dagars räntefri kredit skulle jag gissa att fakturan för det som har köpts i maj ska vara betald den 25 juni.

Vi har Mastercard genom SEB, där är betaldatum den 31:a varje månad. Kan ju vara lite olika mellan olika kortutgivare.
  • snedtak
    Butterscotch skrev 2013-05-28 14:40:08 följande:

Vi har Mastercard genom SEB, där är betaldatum den 31:a varje månad. Kan ju vara lite olika mellan olika kortutgivare.
    Yes, jag har också Mastercard genom ytterligare en bank med betalningsdag den sista varje månad och då står det "upp till 60 dagars räntefri kredit" på fakturorna. Därav in gissning på sista betalningsdag.

Däremot brukar räkningen komma runt den 7-10 påföljande månad så då kan du ju titta vilket förfallodatum den har.
  • Härärjag

Tack för svar=)
    Det verkar iaf då som att dom räknar hela månader, och inte bryter tex den 15:e..
    väntar på första räkningen så funderar lite på hur mycket som behövs sparas till nästa månad!

• Butterscotch

I villkoren på webben står det att "betalning av utnyttjad kredit skall göras varje månad genom automatisk överföring från det konto till vilket kortet är anslutet den näst sista bankdagen i månaden".

• Foxtrott

Jag har för mig att det fungerar på det viset att ett kreditkort som är kopplat till ett bankkonto får man hålla reda på själv. Jag kan ha helt fel i detta.
    Som det fungerade för mig när jag hade kredit kopplat till bankkontot så fick jag aldrig någon faktura, vad jag kan minnas, utan minimisumman, någon hundring på den tiden, drogs automatiskt varje månad som något av krediten var utnyttjad och sedan fick man helt enkelt själv pytsa in pengar som täckte upp hela skulden om man ville undvika ränta. Om man inte förde över pengar så började räntan ticka, och sedan drogs minimisumman igen månaden efter osv.

Det kan ju förstås ha ändrats sedan dess, för det var några år sedan.

Svar på tråden fråga om mastercard kreditkort