• alskadebarn01

Sova utan att bli vaggad 4 mån..

Hej, jag har en fyra månaders tjej. Hon sover hela nätterna och är pigg och glad på dagarna.
    Men varje gång hon ska somna så måste hon vara i min famn, inlindad i snuttefilt med tutte.
    Även fast ja provat lägga ner henne i sängen när hon visar trötthetstecken så somnar hon inte utan hon blir hysterisk och skriker tills hon kommer upp i famnen, då somnar hon direkt.
    Mitt mammahjärta gör så ont att höra henne skrika, så jag plockar upp henne ganska fort. :)

Det är bara jag som kan söva henne också eftersom jag har varit själv med henne hela tiden. Pappan bara närvarande ibland och då vid vakna tillfällen. Så hon somnar aldrig med någon annan när hon är van med mig.

Har ni något tips på hur jag ska få henne att somna på egen hand? (hon sover i egen säng när jag lagt ner henne..)
    Hon har blivit rätt tung att bära på tills hon somnar! :)
    Jag vill inte att hon ska skrika sig tills söms, det klarar jag inte.

Samtidigt är det ju så mysigt att ha henne nära, för när hon blir äldre får jag säkert tvinga fram en kram! ;)
    Men min rygg börjar ta skada..
    Ha en bra dag!!

• Svar på tråden Sova utan att bli vaggad 4 mån..
  • Natulcien

Det är lite mycket begärt av en så liten bebis att somna själv.
    Vår son somnade själv när han var drygt 1 år, och själv var redo för det. Vi inväntade honom, helt enkelt. Innan dess var sövningsmetoderna olika, beroende på vad som fungerade bäst för stunden: amma till sömns, bära till sömns, söva i vagn, ligga tätt intill och buffa lätt i rumpan etc.

Men från just ca 4 månader så sövde vi honom på kvällen genom att ligga bredvid honom och buffa i rumpan tills han somnade. Har ni provat det? Annars kanske det fungerar med vagn? Söva i vagnen, alltså..? Eller söva i bärsele/bärsjal och sedan lägga ner henne? Det skonar ju ryggen.

• Flickan och kråkan

Hon är som sagt liten. Prova ett bra bärredskap (sjal eller ergonomisk bärsele), eller sätt dig och guppa på en pilatesboll. Det gick fint för mig även som höggravid med 1-åring. 

• alskadebarn01

Ja tack för tipsen, ska prova med något av det!
    jag förstår att ni tycker att det är tidigt,  det tycker jag också men när man e helt själv hela tiden och hon e ett riktigt famnbarn kan de skada ryggen endel, tänkte mer på att det kanske finns några smarta tips! :)
    jag tycker att närhet ger trygghet, det är viktigt. Men skulle inte skada om hon ville somna utan att bli buren! :) 

• Flickan och kråkan
    alskadebarn01 skrev 2013-05-28 20:34:09 följande:
    Ja tack för tipsen, ska prova med något av det!
    jag förstår att ni tycker att det är tidigt,  det tycker jag också men när man e helt själv hela tiden och hon e ett riktigt famnbarn kan de skada ryggen endel, tänkte mer på att det kanske finns några smarta tips! :)
    jag tycker att närhet ger trygghet, det är viktigt. Men skulle inte skada om hon ville somna utan att bli buren! :) 
    Nej, det är klart att det inte skadar om barn somnar utan att bli burna . Jag råkar bara ha två barn som inte uppskattade det så för oss var det helt enkelt enklast att hitta ergonomiska sätt att bära. Vi använder inte vagn heller så det kändes naturligt att ha de små i sjal när de skulle somna. Sitta och guppa på pilatesboll upplevde jag inte heller som jobbigt. Enklast för vår del helt enkelt. Inte jobbigt för ryggen och de somnade fort. Man tipsar ju utifrån sin egen erfarenhet. Ni får testa er fram vad som passar er.
Svar på tråden Sova utan att bli vaggad 4 mån..