Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?

Vid fem månaders ålder ska barnet ammas alt få ersättning som huvudsakliga föda. Smakportion av olika sorters mat som man har i pureform ska ges till lunch. Inte förrän vid 6 månaders ålder kan man ersätta ett mål med puré.

Natulicen

Det beror väl på. Jag har gjort som de råden jag fick när mitt första barn föddes och då började man med smakportioner 1 tsk varje dag från 4 månaders ålder. Men man bytte inte ut något mål förrän vid 6 månaders ålder. Sedan har det ändrats genom åren och nu när jag fick min yngsta som det är 15 år emellan äldsta och yngsta så har det inte ändrats så mycket men folk har blivit mer hysteriska och tror att alla rekommendationer är lag.

Natulcien

Ja och det du gör med ditt barn idag kommer de förkastat när du bli mormor/farmor.

Fast man ska amma helt till 6 månader. Så har det alltid varit. Men att låta barnet smaka en tsk potatispure, palsternacka puré eller morots puré vid 4 månaders ålder är inte fel. Man ammar helt ändå! Man rekommenderar t.o.m de barn som får ersättning att ha messmör i ersättningen om de blir extremt hårda i magen eller ge katrinplommon juice.

En tsk per dag är inte att mata med puré!

La Lola

Hel amma är när man inte bytt ut ett mål föda mot ett annan sorts föda.
    Att smaka en tsk per dag är inte att ha bytt ut ett mål mat eller inte heller delvist bytt ut ett mål då en tsk inte varken är ett halvt eller helt mål mat. Så ger man 1tsk/dag och ammar/ger ersättning så helammar man.

Svar på tråden Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?