Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
Som rubriken lyder: Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
Bröstmjölk / ersättning?
Fruktpuré?
Burkmat / alt. egenmixad mat?
Hur ofta och vad och hur mycket av vad? :)
Som rubriken lyder: Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
Bröstmjölk / ersättning?
Fruktpuré?
Burkmat / alt. egenmixad mat?
Hur ofta och vad och hur mycket av vad? :)
Natulicen
Det beror väl på. Jag har gjort som de råden jag fick när mitt första barn föddes och då började man med smakportioner 1 tsk varje dag från 4 månaders ålder. Men man bytte inte ut något mål förrän vid 6 månaders ålder. Sedan har det ändrats genom åren och nu när jag fick min yngsta som det är 15 år emellan äldsta och yngsta så har det inte ändrats så mycket men folk har blivit mer hysteriska och tror att alla rekommendationer är lag.
Natulcien
Ja och det du gör med ditt barn idag kommer de förkastat när du bli mormor/farmor.
Min 5-månaders äter endast bröstmjölk. Han äter när han själv vill, så jag har lite dålig koll på hur många gånger per dygn. Dagtid kan det ibland bli riktigt ofta.
Med stora barnet hade vi lite svårt att hålla oss med smakportionerna och började vid 5,5 månader. Eftersom hon tyckte att det var så gott tappade hon lite väl snabbt intresset för att ammas. Minstingen får smaka lite från fingret ibland, men kommer inte att få större mängd förrän vid 6 månader.
Fast man ska amma helt till 6 månader. Så har det alltid varit. Men att låta barnet smaka en tsk potatispure, palsternacka puré eller morots puré vid 4 månaders ålder är inte fel. Man ammar helt ändå! Man rekommenderar t.o.m de barn som får ersättning att ha messmör i ersättningen om de blir extremt hårda i magen eller ge katrinplommon juice.
En tsk per dag är inte att mata med puré!