• AnnaSthlm

Jag har ett barn, han har 3! Hur gör man?!

Om ni tjänar lika, varför skulle du frivilligt betala mer än vad som är rimligt för hans barn? Kommer han att göra mer hemma för att kompensera?

Han har tre barn två veckor i månaden som motsvarar 6 barnveckor (2*3) du har ett barn jämnt så 4*1 där. Han bör därför betala mer i proportion med detta.

Du betalar inträde och åkband för dig och ditt barn, han för sig och sina tre.

Det är toppen att ni löser det ekonomiska nu innan det blir en obalans och innan du "överbetalar" tiotusentals kronor per år för något som endast han vinner på.

Hur gamla är barnen? Jag menar, äldre barn äter mer, vem ska ärva vems kläder, vem har dyr idrottsutrustning etc?

• AnnaSthlm
    undrar80 skrev 2013-05-28 21:34:55 följande:
    Tack för era svar! Mamman till hans barn får hela barnbidragen, så han betalar inte kläder, mobiler m.m till dom, utan det är "bara" maten, sporter och "nöjestrippar".

Hans barn är 6, 10 och 13 år. Jag vet inte.. men på något sätt hade det varit skönt att inte tänka "ditt och mitt" barn osv... han är inte snål själv, jag är inte heller snål.. Jag har mer sparade pengar än honom.

Vill gärna höra fler åsikter, tips och förslag.

Givetvis är det mer "praktiskt" att bara dela rakt av. Men om det är något jag lärt mig, främst av andras erfarenheter, är följande: pengar ger oberoende och trygghet.

Det kan hända olika saker i livet och de säg, 50k per år som du kan välja att ge bort till din sambo, kan istället ge dig en bättre pension och en tryggare situation om något händer dig och DITT barn. Du är skyldig att se till hens intressen och framtid.

Ditt barn kommer att tacka dig för att du bidragit till körkortet, första kontantinsatsen, bilen eller whatever-istället för att ha försörjt dina bonusbarn. Är du med?

Om du är ekonomiskt oberoende har du givetvis råd att vara mer generös. Och att du har mer sparkapital än han- jag förstår inte hur det är relevant i denna diskussion.

Gör det som känns rätt, men om jag får vara lite krass, var inte dumgenerös. Du är för smart för det. Ingen kommer att tacka dig för det.
Svar på tråden Jag har ett barn, han har 3! Hur gör man?!