• Bumbibjörn

Att få henne bli blöjfri

Jag har en dotter på snart 3 år som vägrar bli blöjfri och det tror jag kan bero på hennes tvillingbröder på snart 1 år som också har blöja. Jag har förklarat och försökt få henne blöjfri i flera veckor nu och lyckats ibland efter mycket skrik och bråk. När hon ger sig och är utan blöja är hon jätte duktig och går själv på toaletten men när hon måste bajsa så gråter hon efter blöja, ger sig efter ett litet tag och sätter sig på toaletten men då kommer inget eller pytte lite. 

Mitt andra problem är att när hon äntligen är utan blöja så vägrar hon ha på sig trosor/underkläder eller byxor och så pillar hon hela tiden "där nere". Har varit hos läkaren tidigare och allt såg normalt ut. Har försökt prata med henne om bakterier och att fingrarna luktar äckligt osv men hon fortsätter ändå. Jag är orolig för att hon ska få urinvägsinfektion. Varje gång jag ber henne snällt att ta på sig något, så vill hon ha blöja. På förskolan hjälper de till men skriker hon minsta lilla så är det blöja på igen. Jag har försökt med belöningsmetoden men det hjälps inte. Vet inte vad jag ska göra mer för hon är verkligen duktig, inte en enda "olycka" hittills.

Någon som har lite tips och råd om hur jag kan göra henne blöjfri och främst få henne att gilla ha på sig underkläder och byxor. Det skulle underlätta jätte mycket för mig som oftast är ensam med alla tre när min man jobbar.

• Svar på tråden Att få henne bli blöjfri
  • Mabaja

Låt henne vara utan trosor när ni är hemma? Låt henne ha en kjol eller liknande om du vill att hon ska dölja sig.
    Och det är väl självklart att hon pillar, det är ju nånting "nytt"...

Min tvååring pillade massor i början. Och hon vill helst vara naken. Hemma får hon springa naken men inte ute och det vet hon. Då hämtar hon kläder.

Att hon vill bajsa i blöja är väl inget konstigt då jag läst och hört från andra att det är ett vanligt fenomen. Låt henne ta det i sin takt och bråka inte. Är väl bättre att hon kissar på toaletten och bajsar i blöjan än att inte gå alls på toa?

• Kina79

Min 3 är typ alltid naken hemma om vi bara är hemma o drar. Sover naken o vill alltid vara naken efter ombyte dusch mm.
    Pillandet har hon slutat med, men det höll i sig i några månader. Hon blev torr dagtid strax innan 2 års ålder. Däremot bajsade hon i trosorna i ett helt år. Var hon naken bajsade hon oftast i pottan, ibland på golvet. Var hon påklädd bajsade hon i trosorna.
    Jag hade tusen gånger hellre satt på henne blöja som hon bajsat i än haft det i trosorna.
    Så, av med blöjan, låt henne gå naken o pilla bäst hon vill, se bara till att tvätta hennes händer o snippa regelbundet . Funkar bajsandet utan blöja är det ju bra, men bajsat hon inte utan håller sig så ge henne blöja. Ta sen av den direkt o var konsekvent om att hon får gå in på toaletten o bajsa. Är hon inte bajsig, ta av blöjan och gå ut från toaletten.

Och var konsekvent! Berätta för henne vad som gäller o håll det.

• Bumbibjörn

Tack för era svar. Min mobil har varit på lagning, det är därför jag inte svarat tidigare. Nu har vi kört stenhårt både på förskola och hemma och det gav resultat, hon tar nu på sig trosor och byxor/kjol även hemma. Små olyckor händer men hon bättrar sig :) men pillandet kan fortsätta lite då och då. Det känns så underbart att se henne gå utan blöja.

Svar på tråden Att få henne bli blöjfri