• Anonym (undrar)

Lämna bankkontonummer??

Är det farligt?? De kan väll inte göra så mycket med det (förutom att sätta över pengar såklart) ? Men det kan väll inte ta pengar? Eller komma åt uppgifter på något sätt? Obestämd

• Svar på tråden Lämna bankkontonummer??
  • Coccolina

Jo... grundregeln är att ALDRIG lämna bankkonto nummer annat är till arbetsgivare för lön och sånt....Vissa vänner eventuellt om de skall betala tillbaks pengar och sånt...

Lämna inte det till någon annan... Är de i Sverige använd Swish annars om de är utomlands kolla upp alternativa sätt

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (??)

Varför skulle man inte kunna lämna ut kontonummer? Det gör man ju på tradera och blocket hela tiden? Man kan ju inte ta ut pengar från någons konto utan att leg. Dessutom går det knappt att ta ut pengar utan bankomatkort idag.

• Coccolina
    Anonym (??) skrev 2013-05-29 01:23:15 följande:
    Varför skulle man inte kunna lämna ut kontonummer? Det gör man ju på tradera och blocket hela tiden? Man kan ju inte ta ut pengar från någons konto utan att leg. Dessutom går det knappt att ta ut pengar utan bankomatkort idag.

Att man lämnar det på tradera är mer än vad jag kan svara på. Jag vet bara att som uppvuxen med en mamma som är bankman så har jag fått lära mig att man inte skall ge ens kontonummer till vem som helst... Det är bla genom att du skickar kontonummer till avsändare av Nigeriabrev som du sedan men hjälp av ditt personnummer (som är hur lätt som helst att få tag på) kan ta över till konto...

Man skall helt enkelt inte ge ut det av säkerhetsskäl... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (??)
    Coccolina skrev 2013-05-29 01:49:22 följande:

Att man lämnar det på tradera är mer än vad jag kan svara på. Jag vet bara att som uppvuxen med en mamma som är bankman så har jag fått lära mig att man inte skall ge ens kontonummer till vem som helst... Det är bla genom att du skickar kontonummer till avsändare av Nigeriabrev som du sedan men hjälp av ditt personnummer (som är hur lätt som helst att få tag på) kan ta över till konto...

Hur sjutton kan man ta över konton med personnumer och kontonummer? Dessutom fungerar inte nigeriabrev så, det fungerar så att man ber mottagaren skicka över en halvstor summa pengar för att få loss en stor summa pengar. T ex att en advokat behöver betalas för att mottagaren ska få loss ett arv.
    Hade det gått att komma ut någons konto så lätt som du beskriver då hade det varit en extrem säkerhetsbrist, nej det låter som en myt.

Vissa bankar har ju dessutom personnumret som kontonummer och personnummer är offentliga uppgifter, bara att ringa skatteverket så får man det.

Nej det är verkligen igen fara att lämna ut kontonummer, i andra händer än kontoinnehavaren så är de värdelösa, särskilt idag när falskleg är svåra att göra och bankerna knappt hanterar kontanter i kassorna.
  • A82

Kryphål att komma åt kontonummer finns alltid för den kunniga.
    Jag har två kontonummer.
    Ett där pengarna kommer in på och ett jag för över till och använder på ställen som tradera, krogen och kopplat till kortet.
    Så skulle jag tappa kortet eller skulle nån scanna kortet blir inte min ekonomi lidandes av det.
    Finns aldrig så mycket pengar där....
    En bra egenförsäkring för mina pengar :)

• A82

Oj. Ännu en anonym en som inte vågar träda fram.
    Jo jag använde mitt bröst konto ;)

• LillGris

Kontonumret ska vara safe så länge man inte ger ut kortnumret - alltså siffrorna som står på kortet. Det är dom man handlar med över nätet, alla siffrorna på framsidan av kortet + ccv (?) koden, de tre siffrorna på baksidan av kortet. Och även med dom måste man oftast godkänna köpet med bankdosa.

• LillGris
    Anonym (wdwdddw) skrev 2013-05-29 08:14:09 följande:
    Vilket konto användes när du betalade dina fula fejkpattar?

Vafan, så jävla oprovocerat och onödigt. Men det är ballt att våga gå på någon anonymt..
  • Kjell2
    Coccolina skrev 2013-05-29 01:49:22 följande:

Men hur skulle man göra som bedragare? Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med sitt bankkontonr men aldrig riktgt förstått varför. hur skulle en bedragare gå till väga?

Allmän försiktighet i all ära men mer konkret, hur kan mitt kontonummer och pnr användas för att komma åt mitt konto?

Förut fick jag med jämna mellanrum hem kontoutdrag från banken via vanlig post, där stod kontonummer, pnr, adress mm. Skulle det kunna bli farligt om ett sånt brev kom i orätta händer.
  • elmadumle

Ett kontonummer kan man ha uppskrivet i väskan om man så vill, om någon går in och får ut pengar med annans kontonummer är det banken som åker dit då de uppenbarligen inte har begärt leg. Däremot en kod till sitt kort ska man aldrig lämna ut till någon.

• Mandel
    Kjell2 skrev 2013-05-29 08:32:40 följande:

Men hur skulle man göra som bedragare? Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med sitt bankkontonr men aldrig riktgt förstått varför. hur skulle en bedragare gå till väga?

Allmän försiktighet i all ära men mer konkret, hur kan mitt kontonummer och pnr användas för att komma åt mitt konto?

Förut fick jag med jämna mellanrum hem kontoutdrag från banken via vanlig post, där stod kontonummer, pnr, adress mm. Skulle det kunna bli farligt om ett sånt brev kom i orätta händer.
    Jag förstår inte heller hysterin kring just ett kontonummer. Kortnummer är en helt annan sak, men eftersom man inte ens kan få veta sitt eget saldo på sitt eget konto om man ringer till bankens kundtjänst så förstår jag inte hur andra skulle kunna ta över mitt konto genom att endast ha mitt kontonummer.

Jag glömde en gång mitt leg när jag skulle ta ut pengar och det gick inte trots att jag visste kontonumret, personnumret på både mig och maken och tyckte att banken kunde kontakta vår bankman. Det blev nej, så hur ska någon utan mitt leg kunna ta över och ta ut pengarna på det kontot? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kjell2
    Mandel skrev 2013-05-29 08:39:08 följande:
    Jag förstår inte heller hysterin kring just ett kontonummer. Kortnummer är en helt annan sak, men eftersom man inte ens kan få veta sitt eget saldo på sitt eget konto om man ringer till bankens kundtjänst så förstår jag inte hur andra skulle kunna ta över mitt konto genom att endast ha mitt kontonummer.

Jag glömde en gång mitt leg när jag skulle ta ut pengar och det gick inte trots att jag visste kontonumret, personnumret på både mig och maken och tyckte att banken kunde kontakta vår bankman. Det blev nej, så hur ska någon utan mitt leg kunna ta över och ta ut pengarna på det kontot? 

Det är min erfarnehet också. Utan identifiering, via t ex leg, är det omöjligt att få ut information från banken oavsett kontonummer och pnr om ingen gör fel. Betydligt vikigare att hålla koll på sitt leg. Skulle någon få tag i mitt leg och ser ut ungefär som mig skulle det kunna öppna  många annars låst portar.

Har hört om en del avancerade bluffar, t ex genom att ange annat , mitt t ex, kontonummer vid försäljning på tradera och sen att säljaren kontakta mig och säga att pengarna kommit fel och vilja ha överföring tillbaka snabbt åt något helt annat ställe. Plötsligt står en sur köpare och vill ha tillbaka sin pengar då ingen vara registreras.

Men det bygger på att jag agerar klantigt, för över pengar direkt,  och inte väntar på uppgifter och samtal med banken.
  • Chockocola

Man kan ju vara skraj för mycket, men det går inte att skydda sig mot allt, tyvärr.. Vill bedragarna röjja så hittar dom vägar till det. Min sambo är väldigt noga med papper och dyl, men råkade endå ut för detta, det går inte att skydda sig:(

www.familjeliv.se/Forum-19-89/m50321609.html

Svar på tråden Lämna bankkontonummer??