Lämna bankkontonummer??
Är det farligt?? De kan väll inte göra så mycket med det (förutom att sätta över pengar såklart) ? Men det kan väll inte ta pengar? Eller komma åt uppgifter på något sätt?
Är det farligt?? De kan väll inte göra så mycket med det (förutom att sätta över pengar såklart) ? Men det kan väll inte ta pengar? Eller komma åt uppgifter på något sätt?
Jo... grundregeln är att ALDRIG lämna bankkonto nummer annat är till arbetsgivare för lön och sånt....Vissa vänner eventuellt om de skall betala tillbaks pengar och sånt...
Lämna inte det till någon annan... Är de i Sverige använd Swish annars om de är utomlands kolla upp alternativa sätt
Varför skulle man inte kunna lämna ut kontonummer? Det gör man ju på tradera och blocket hela tiden? Man kan ju inte ta ut pengar från någons konto utan att leg. Dessutom går det knappt att ta ut pengar utan bankomatkort idag.
Kryphål att komma åt kontonummer finns alltid för den kunniga.
Jag har två kontonummer.
Ett där pengarna kommer in på och ett jag för över till och använder på ställen som tradera, krogen och kopplat till kortet.
Så skulle jag tappa kortet eller skulle nån scanna kortet blir inte min ekonomi lidandes av det.
Finns aldrig så mycket pengar där....
En bra egenförsäkring för mina pengar :)
Oj. Ännu en anonym en som inte vågar träda fram.
Jo jag använde mitt bröst konto ;)
Kontonumret ska vara safe så länge man inte ger ut kortnumret - alltså siffrorna som står på kortet. Det är dom man handlar med över nätet, alla siffrorna på framsidan av kortet + ccv (?) koden, de tre siffrorna på baksidan av kortet. Och även med dom måste man oftast godkänna köpet med bankdosa.
Ett kontonummer kan man ha uppskrivet i väskan om man så vill, om någon går in och får ut pengar med annans kontonummer är det banken som åker dit då de uppenbarligen inte har begärt leg. Däremot en kod till sitt kort ska man aldrig lämna ut till någon.
Man kan ju vara skraj för mycket, men det går inte att skydda sig mot allt, tyvärr.. Vill bedragarna röjja så hittar dom vägar till det. Min sambo är väldigt noga med papper och dyl, men råkade endå ut för detta, det går inte att skydda sig:(
www.familjeliv.se/Forum-19-89/m50321609.html