• sessan 3

Borderline

hej jag har borderline.   det bästa du kan göra är att fråga hur din partner vill ha det, hur partnern vill att du ska bemöta det.

det är så olika för alla.

jag som ett exempel vill bli behandlad som alla andra, ingen jävla särbehandling. jag tycker inte heller om att folk måste tänka efter o formulera sig "rätt" för att jag inte ska misstolka. jag vet om mina problem, jag vet var jag gör fel o jag vet att jag är väldigt smart!  trots detta handlar o säger man fel. men med tiden vet man att man handlar o gör fel.

och det är svårt att styra över. omöjligt skulle jag vilja kalla det.

visa din partner att du står där i vått o torrt. det är skit jobbigt att leva med någon som har BPD. men den kärlek man får slår dom jobbiga perioderna. för "normala" människor kan inte känna sån kärlek som en person med BPD har och känner.

hoppas du blev lite klokare!      

• sessan 3
    Anonym (ML) skrev 2013-05-29 12:46:22 följande:
    då det är så pass nytt för personen i fråga så hjälper det ej mkt tyvärr att fråga denne. denne vet ej riktigt själv. men jag behandlar inte min partner annorlunda än nån annan pga diagnosen. personen i fråga är ju ff densamma. 

när dalarna kommer och denne blir väldigt nere och vill ge upp vägrar jag ge upp, kämpar för två isf. För jag vet att min partner mår bra emellanåt med och att denne kanske ej tänker riktigt klart (eller hur man nu ska uttrycka det) när denne mår dåligt.

jag har "offrat" mkt skulle många kalla det, för denne person. för mig är det ej att offra utan att visa att jag älskar, vad jag känner och vad jag vill. jag sopar undan mkt av min egen grund (utan att för den skull bli otrygg själv) och flyttar från familj, etc, enkom för denne person. för att vara nära, finnas till (det har inte med diagnosen att göra).

du har ej tips på nån blogg lr länk som kan vara bra att kolla upp? tack för svar

jag sj har inte vetat om min diagnos fören i somras o inte fått de bekräftat sen ett par mån tillbaka, men jag vet att jag inte vill särbehandlas. sen kan inte jag heller svara på hur jag vill att min partner ska agera. det är skilnad från gång till gång. vilket läge man befinner sig i.

youtube är min vän gällande borderline. det finns många bra klipp där o även många dåliga. kan ni inte titta ihopa o be din partner försöka förklara med hjälp av dessa klipp vad den mest känner igen sig i. därefter är det nog lättare för dig att kunna "hjälpa" man kan aldrig jämföra en borderline med en annan. det finns även sånna här grupper/träffar för anhöriga till borderline, det är förvisso lång kö. men jag tror det är bra. men jag vet inte för som sagt är det ganska nytt för mig också.   
  • sessan 3
    Anonym (ML) skrev 2013-05-29 13:33:51 följande:
    jag vet att man ej kan lr ska jämföra. men om flera personer med samma problematik berättar hur de känner får man oxå reda på olika sätt det kan upplevas och därmed kanske hitta lättare vägar.

jag vet att min partner ibland vill att jag bara ska kunna sitta och hålla om utan att egentligen säga lr göra nåt. just nu går det ej pga avståndet så vi ses varje helg. men jag flyttar om ett tag och då kommer jag kunna göra det mkt lättare. tydligare kunna visa att jag finns, ej viker undan.

tips på hur jag kan söka på youtube för att sortera ut det bra från det dåliga. vet du hur jag kommer i kontakt med såna där grupper? får jag fråga vilken län du bor i?

tack för att du delar med dig. 

">

">

">

">

dessa tycker jag är bra. det finns en till. ska leta upp den till dig
    . jag måste också bara berömma dig, för att du engagerar dig så i din partners diagnos. det kommer vara till en mycket bra hjälp. ju mer du förstår "sjukdommen" ju mer kan du förstå din partner. för vi vill inte va elaka eller dumma, tvärtom.

jag bor i skåne län, närmare bestämt Kristianstad. anhöringkurser kan man finna på nätet eller ringa en psykmottagning och fråga. dom kan hjälpa till o remitera till sånna grupper så det går fortare :)    

• sessan 3

">

hittade den   :) den förklarar lite hur snabbt man kan vända mellan olika lägen!
     och hur andra kan förstå detta

• sessan 3
    Mariana 580 skrev 2013-05-29 14:41:41 följande:
    Hej kära du.

Jag är en tidigare feldiagnoserad bordeline.

Men jag gick DBT och det hjälpte mig extremt mycket - då jag lixom den du talar om - har mycket problematiskt baggage. Den enkla förklaringen till mina "bordeline-symptom" va att jag inte lärde mig essentiella saker under de turbulenta och problematiska åren. (13-21 års ålder)

På dbt:n får man lära sig de saker som man helt enkelt i normala fall lär sig succesivt under sina utvecklingsår.
    Även innom borderline är det varierande hurvida problematiken påverkar det vardagliga livet. Vissa är fullt fungerande personer - som inte kan hantera nya/intensiva händelser. såsom ett dödsfall kan trigga igång en suicidal period för en borderlinepersonlighet. Det är så himla olika från person till person.

Hur som helst. Råden jag kan ge dig är att undvika ironi och dyl. Det kan för många vara extremt svårt att tyda.
    Var klar och TYDLIG när du talar om något problem eller om du har en önskan.

Var validerande gentemot personen.
    Validerar du personen så blir det inte en vägg att tala med.

Ha empati - men tyck inte synd om denne!

Ha tålamod och gör dig öppen som en bok när det gäller att förklara varför du reagerar eller tycker på ett visst vis. Lämna små möjligheter till missuppfattningar.

En borderline kan ha extremt svårt för kritik. validera- validera-validera-

Ett annat knep om problem uppstår är att försöka få denne att se saker utifrån. vad skulle denne tycka och tänka om det hände någon annan. Vilka råd skulle denne ge dig - i en omkastad situation.

Fråga hur denne önskar bli behandlad i en knivig situation - önskas det time out?
    Va oxå tydlig med din önskan vid tex -ett gräl. Vill du diskutera i stridens hetta? eller vill du ha tid att lugna ner dig? Hur fungerar du bäst i en knivig situation.

Att vara självmedveten är A och O. Och det är oftast självmedvetenhet man lär sig i DBT:n. samt att man ökar acceptansen till andras beteenden.
    jag håller med dig i mycket MEN jag uppskattar ironi o det är en del av min vardag som gör att jag mår bättre.

fråga din partner hur denna vill/tycker/känner. det är det absolut bästa   
  • sessan 3
    Anonym (Samma) skrev 2013-05-29 16:55:55 följande:
    En sak till. Du säger att du vägrar ge upp samtidigt som jag uppfattade det som att allt är nytt.

Jag var precis likadan. Men även den starkaste muren kan brytas ner och så blev det med mig. Ni är nykära och då klarar ni allt. Sen är det högst individuellt hur både du och din partner kommer fixa allt när vardagen tränger på. Det kanske kommer funka jätte bra. Jag hoppas det!

om man älskar varandra och respekterar varandra finns inga hinder. bara för man har borderline ska man inte straffas, vi människor är alla olika så även alla med diagnoser. 

vill man kan man......  
  • sessan 3
    Anonym (ML) skrev 2013-05-29 17:28:13 följande:
    precis, tack! jag vet att det finns djupa dalar med och vill som sagt gärna höra båda sidor. men ej bara det negativa

du kan aldrig få så mkt kärlek av en "normal" person som du få från en med borderline.

tyvärr kan du aldrig bli mer hatad heller. men kärleken brukar övervinna. o till slut lär man sig hantera varandra. 

finner det oerhört intressant att få höra om ett förhållande där en borderline är inblandad där man får höra den andres syn på det hela. ger mig en annan syn på det. det tackar jag för :)     
  • sessan 3

TS jag tycker du får höra väldigt mkt skit här nu. sluta lyssna. det är ett tips innan dom dömer ut er relation helt här. SÅ behöver det inte alls bli eller vara. det VET jag. med rätt medicin, hjälp o förståelse från sina nära kära ser inte en relation ut så.   inboxa mig om du vill ha vettiga svar för jag blir arg av att läsa vad vissa skriver här.

• sessan 3

sluta spotta så mycket galla över borderline.....  

jag har borderline? enligt er är jag dömt att leva ensam? kan lika gärana lägga mig ner o dö nu då?

FÖR TROTS ALLT SÅ CITERAR    "  Jag kan skriva positivt om relationer men inte om borderline. Du skrämmer mig när du tror att det finns positiva sidor med det. Borderline är en sjukdom som äter upp relationer inifrån. Ju mer hon tycker om dig desto större inflytande får sjukdomen över hennes liv."

TACK O HEJ !  

Svar på tråden Borderline