Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Borderline

Jag lever också med en person som har borderline.

Mitt absolut bästa tips är att ha tålamod och inte läsa mellan raderna när ni kommunicerar. Jag var väldigt känslig när vi träffades och tog åt mig en hel del av saker som min sambo sa, fast som hon inte menade något illa med. Jag upplevde en ganska stark spegelfas i början och det var också jobbigt när den avtog och hon började inse vem hon egentligen var.

Sen är det ju väldigt olika mellan olika individer hur de reagerar på stimuli, krav, sorg osv. Men för min del har det här varit de mest underbaraste tre år i mitt liv, men samtidigt de mest jobbigaste. Det har varit väldigt väldigt tufft emellanåt. Hon har försökt ta livet av sig, och det är väldigt ofta jag som får skulden för saker som sker medan hon inte behöver ta ansvar för mycket.

Sexlivet är också väldigt svängande.

Men som sagt, det kan yttra sig olika. Min sambo vägrar söka hjälp, och du ska vara lycklig som har en partner med insikt i sina problem.. det är värt en hel del.

• Anonym (Samma)

En sak till. Du säger att du vägrar ge upp samtidigt som jag uppfattade det som att allt är nytt.

Jag var precis likadan. Men även den starkaste muren kan brytas ner och så blev det med mig. Ni är nykära och då klarar ni allt. Sen är det högst individuellt hur både du och din partner kommer fixa allt när vardagen tränger på. Det kanske kommer funka jätte bra. Jag hoppas det!

• Anonym (Samma)
    Anonym (ML) skrev 2013-05-29 15:49:34 följande:
    jag har gjort detta förut, jag vet att jag klarar det. jag vill INTE ha några kommentarer om att inte klara av det tack. för jag vet att jag gör det. tråkigt för din del, men vi är helt olika som personer. det jag vill ha är konkreta tips och ideer som lyfter och hjälper mig inget annat. så var snäll och håll dig till det.
    Jag såg inte detta innan jag skrev. Om du inte vill ha realistiska utan endast ryggdunkande svar bör du skriva detta i trådstarten. De flesta skriver ärliga svar, det är ett diskussionsforum och svaren du får är inte enbart för dina ögon utan för att övriga medlemmar som i framtiden hamnar i din sits och hittar tråden ska kunna läsa och lära sig vad som skrivs.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (ML) skrev 2013-05-29 17:06:34 följande:
    min partner kan "ge upp" emellanåt, nedvärdera sig själv (än så länge aldrig mig), att denne ej är värd mig osv. men vänder det alltid till att denne lyfter mig lr liknande. men kan ibland även markera att "sluta!"
    Låter vist, tycker jag.
    sen är det mkt upp och ner nu när det varit ganska stabilt ett helt år för min partner. sen klev jag in och denne föll direkt (precis som jag för denne) och naturligtvis blir det tusen tankar och känslor som far runt och som min partner ej riktigt vet hur denne ska hantera. men det finns en kurator som jag vet att min partner kan prata med.
    Det är jätte viktigt! Min sambo hade också en kurator, men fick inte längre gå hos denna och sen dess blev det mycket värre. Bollplank (som inte har någon relation till den anhörige) är nog bara bra!
    min partner verkar mest frustrerad över att det är så sjukt lång kö till dbt. men jag är glad och tacksam (vilket jag oxå berättat för min partner) att denne är öppen, ärlig och säger som det är. man måste ej förklara all i minsta detalj hela tiden, men att ge en enkel förklaring kan göra mkt, ge en helt annan förståelse.
    Jag har ingen erfarenhet av vårdkön för DBT, men rent spontant tycker jag det låter förjävligt långt. Det handlar ju om psykisk ohälsa som bara blir värre desto längre man går obehandlad, och det kan också orsaka medberoende och skada hos anhöriga. Skamligt!
    att jag vägrar ge upp och att jag vet att jag klarar det beror dels på saker jag själv gått igenom och gått stark ur, men oxå det faktum att andra i min närhet har/har haft mkt liknande problematik kring mig (även tidigare partners där det ej tog slut pga ev diagnoser) och vet att jag klarar av det. jag vet, alla fall är inte likadana, men jag eg ett dugg orolig för att inte klara av det.

tack för dina uppmuntrande ord! lycka till själv!

Fast du kan inte veta det. Du tror dig veta det. Jag har all respekt i världen för en människa som du som tänker såhär positivt och du låter som en hel-lylle person, men man får inte bli FÖR naiv.

Dina tidigare partners har haft problem, men alla är olika och ingen individ med borderline är precis som en annan. Detta är en ganska ny diagnos och man är inte helt överens om hur den ska utformas. Människor med borderline yttra sig på helt olika sätt.

Men var inte orolig. Det hjälper ingen. Jag tycker det är otroligt lovande att hon söker vård. Och de finns dem som blivit "friska" på sikt!

Ha're!

• Anonym (Samma)

Det är BRA att du inte är orolig, menade jag förstås där i slutet på inlägget. :)

• Anonym (Samma)
    Anonym (ML) skrev 2013-05-29 17:35:43 följande:

och jo, jag kan. sen får folk tro vad de vill. men alla vet ej heller vad jag varit med om, vilka jag träffat osv som format mig dit jag är idag. så nej, det är inget jag bara tror. sen tror jag absolut inte att det kommer vara guld och gröna skogar hela tiden utan är väl medveten om det kommer vara ett rent helvete periodvis.
    Du har inte en aning om hur du kommer känna om ett år, eller framförallt hur din partner kommer känna om ett år. Det spelar ingen roll hur formad du är, vilka du träffat förut eller hur mycket du tror dig veta. Du har inte träffat samma människa förut, och alla är olika.

Du kan ju t.ex. fundera på vad som skulle hända om din partner var otrogen, om och om igen. Skulle du bara skutta runt bland dina rosa moln och säga att allt ordnar sig? Bara man älskar varandra, eller hur!

Jag tycker uppriktigt sagt lite synd om dig. Du verkar snäll, godtrogen och en smula naiv. Förmodligen är du inte särskilt gammal heller. Bara för att man försöker berätta jobbiga saker för dig så betyder det inte att man kritiserar dig eller vill dig illa. Allting är inte svart- eller vitt. Och hade du varit så stark så hade du inte blivit så förkrossad över de kommentarer du får.

Men för all del, sväva runt bland molnen du och ignorera de som försöker ge dig en nyanserad bild. Då blir uppvaknandet bara värre.
Svar på tråden Borderline