Anonym (ML) skrev 2013-05-29 17:06:34 följande:
min partner kan "ge upp" emellanåt, nedvärdera sig själv (än så länge aldrig mig), att denne ej är värd mig osv. men vänder det alltid till att denne lyfter mig lr liknande. men kan ibland även markera att "sluta!"
Låter vist, tycker jag.
sen är det mkt upp och ner nu när det varit ganska stabilt ett helt år för min partner. sen klev jag in och denne föll direkt (precis som jag för denne) och naturligtvis blir det tusen tankar och känslor som far runt och som min partner ej riktigt vet hur denne ska hantera. men det finns en kurator som jag vet att min partner kan prata med.
Det är jätte viktigt! Min sambo hade också en kurator, men fick inte längre gå hos denna och sen dess blev det mycket värre. Bollplank (som inte har någon relation till den anhörige) är nog bara bra!
min partner verkar mest frustrerad över att det är så sjukt lång kö till dbt. men jag är glad och tacksam (vilket jag oxå berättat för min partner) att denne är öppen, ärlig och säger som det är. man måste ej förklara all i minsta detalj hela tiden, men att ge en enkel förklaring kan göra mkt, ge en helt annan förståelse.
Jag har ingen erfarenhet av vårdkön för DBT, men rent spontant tycker jag det låter förjävligt långt. Det handlar ju om psykisk ohälsa som bara blir värre desto längre man går obehandlad, och det kan också orsaka medberoende och skada hos anhöriga. Skamligt!
att jag vägrar ge upp och att jag vet att jag klarar det beror dels på saker jag själv gått igenom och gått stark ur, men oxå det faktum att andra i min närhet har/har haft mkt liknande problematik kring mig (även tidigare partners där det ej tog slut pga ev diagnoser) och vet att jag klarar av det. jag vet, alla fall är inte likadana, men jag eg ett dugg orolig för att inte klara av det.
tack för dina uppmuntrande ord! lycka till själv!
Fast du kan inte veta det. Du tror dig veta det. Jag har all respekt i världen för en människa som du som tänker såhär positivt och du låter som en hel-lylle person, men man får inte bli FÖR naiv.
Dina tidigare partners har haft problem, men alla är olika och ingen individ med borderline är precis som en annan. Detta är en ganska ny diagnos och man är inte helt överens om hur den ska utformas. Människor med borderline yttra sig på helt olika sätt.
Men var inte orolig. Det hjälper ingen. Jag tycker det är otroligt lovande att hon söker vård. Och de finns dem som blivit "friska" på sikt!
Ha're!