Inlägg från: äppelskrutt01 |Visa alla inlägg
  • äppelskrutt01

Borderline

Har inte läst allt, bara enstaka inlägg här och där.

MEN självklart kan man bli helt frisk från borderline. Jag är ett levande exempel på det och jag är absolut inte ensam!

Jag har gått i MBT terapi intensivt i 1,5 år. Detta har ändrat hela mitt synsätt och till viss del min personlighet.

Jag uppfyller inte ett enda kriterie idag. Skrattande 

• äppelskrutt01
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-01 20:22:37 följande:
    Din situation är inte ovanlig. Frågan är vad som händer nästa gång du hamnar i stress i ett förhållande. Supergrattis för att du blivit så mycket bättre! Det måste vara en enorm seger. Verkligen en enorm seger.

(Men jag är tveksam till om borderline nu är helt borta från resten av ditt liv. Fortsätt hålla ordning på den!) 
    Tack!

Jag har lärt mig att vara mer lyhörd inför mitt mående och därav kommer jag klara av jobbiga situationer mycket bättre framöver än vad jag har gjort tidigare.

Jag har redan fått "prova på" mina färdigheter då en fruktansvärd sak hände för ett tag sedan - jag agerade inte som jag brukade göra tidigare, utan som jag har lärt mig!

Men jag håller med dig om att jag måste vara uppmärksam på agerande och mående under resten av mitt liv för att inte trilla tillbaka i gamla invanda mönster.
    Det krävs ett enormt jobb att komma dit jag är idag - jag vill behålla detta till varje pris!

Sen vill jag tillägga gällande ditt inlägg #52 att DBT är inte den mest framgångsrika terapiformen längre. MBT som jag har gått är nyare och har visat sig vara ännu bättre mot just borderline.

• äppelskrutt01
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-03 11:26:13 följande:
    Sjukdomen är ett HELVETE. Alla gånger. Oavsett hur mycket jag blir behandlad så har jag svårt att tro på att jag någonsin kommer att leva ett liv helt utan den smärtan man som borderline har. MEN det finns faktiskt fördelar. Man ÄR mer lyhörd vilket KAN vara en fördel - om man lär sig att hantera det på ett konstruktivt sätt.
    En sak som både är en fördel och en nackdel är att man har så mkt empati för folk.

Det är bra för man kan känna in hur andra mår och på så sätt hjälpa och stötta, men det är dåligt för att man är så överkänslig så när folk runtomkring en mår dåligt så mår man själv dåligt....
  • äppelskrutt01
    Anonym (BL) skrev 2013-06-03 16:29:11 följande:
    Jag förstår hur du menar men jag håller inte med. Att känna empati är bra, men man behöver inte borderline för att känna empati. De flesta människor kan känna empati på ett normalt sätt. Borderline leder istället till ett överslag av empati som inte är normalt.

Jag förstår inte varför man måste se fördelarna med en kronisk sjukdom som är så destruktiv för ett förhållande.

Fast jag är ganska övertygad om att anledningen till att mina vänner alltid vänder sig till mig med sina problem är för att jag har lättare att "känna med dom" än vad andra har!

Sen kallar jag det varken för kroniskt eller sjukdom - för det ÄR varken eller! Det är en personlighetsstörning som man kan bli helt fri ifrån med rätt hjälp!

Det är ingen hjärnskada eller liknande.

Om man röntgar hjärnan på en person med borderline så ser man att i området som heter amygdala pågår mer aktivitet än hos en person utan borderline.

Med rätt hjälp (dbt, mbt terapi) minskar man stressen och aktiviteten i den delen av hjärnan och skulle man göra en ny röntgen så syns inte detta längre = man är botad - frisk! 

SÅ fungerar det förstår du!  
  • äppelskrutt01
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-04 14:08:03 följande:
    Att skribentens förklaring av borderline är helt fel och låter som något en psykolog skulle kunna säga.
    Det jag skrev är rätt och sant - kommer inte från någon psykolog utan från forskningen om borderline!

Du har fel!  
  • äppelskrutt01

Den MBT behandling jag nyligen har avslutat är en studie som pågått under de senaste åren och fortfarande pågår. 

I den studien har det framgått att ingen av patienterna har återgått till sina fd kriterier även efter många många år och efter att ha genomgått olika kriser i sitt liv.

Dessa personer är med andra ord precis lika psykiskt friska som någon som aldrig haft denna diagnos från början.

Om du nu är så påläst och kunnig som du vill ge sken av så bör du veta det grundläggande faktum att det inte är en psykisk sjukdom - hur mycket du än VILL att det ska vara det. 

• äppelskrutt01

Att man pratar om eventuell ärftlighet beror på att barn som växer upp med en förälder som har borderline ofta  tar efter dennes beteende.

Det gäller med andra ord inte arv - utan miljö! 

För min del som själv har barn har jag varit väldigt noga med att inte föra över mina dåliga egenskaper i personligheten till mitt barn.

Detta har jag klarat av på grund av att jag under väldigt lång tid har haft en stor självinsikt. 

• äppelskrutt01
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-05 10:30:30 följande:
    Du kommer med en del påståenden här och säger att de är vetenskapliga. Har du någon referens eller ska jag bara tro på att du har sett helt unika forskningsresultat som motsäger all publicerad forskning? Om studien visar det du säger så kommer det delas ut nobelpris när den kommer ut. Det är fullständigt sensationella resultat du pratar om som kommer vända upp och ner på stora delar av psykiatrin. Sådana framgångar i behandlingen av en psykologisk sjukdom mha terapi har världen tidigare aldrig hört talas om.

I flera tidigare studier har man sett att personer som går i terapi kan sluta uppfylla en del av sina kriterier för borderline, åtminstone en tid. En del uppfyllde inte längre diagnoskraven för borderline, men de var inte friska.

"I den studien har det framgått att ingen av patienterna har återgått till sina fd kriterier även efter många många år och efter att ha genomgått olika kriser i sitt liv."

Någon sådan studie har inte gjorts i "många år". Går det någonstans att läsa om den här magiska studien som motsäger all publicerad forskning och tidigare vetenskaplig erfarenhet?
    Den pågår fortfarande!
  • äppelskrutt01

Svartsjuka och/eller otrohet är inte något borderline kriterie....... just saying

Svar på tråden Borderline