Anonym (BL) skrev 2013-06-03 16:29:11 följande:
Jag förstår hur du menar men jag håller inte med. Att känna empati är bra, men man behöver inte borderline för att känna empati. De flesta människor kan känna empati på ett normalt sätt. Borderline leder istället till ett överslag av empati som inte är normalt.
Jag förstår inte varför man måste se fördelarna med en kronisk sjukdom som är så destruktiv för ett förhållande.
Fast jag är ganska övertygad om att anledningen till att mina vänner alltid vänder sig till mig med sina problem är för att jag har lättare att "känna med dom" än vad andra har!
Sen kallar jag det varken för kroniskt eller sjukdom - för det ÄR varken eller! Det är en personlighetsstörning som man kan bli helt fri ifrån med rätt hjälp!
Det är ingen hjärnskada eller liknande.
Om man röntgar hjärnan på en person med borderline så ser man att i området som heter amygdala pågår mer aktivitet än hos en person utan borderline.
Med rätt hjälp (dbt, mbt terapi) minskar man stressen och aktiviteten i den delen av hjärnan och skulle man göra en ny röntgen så syns inte detta längre = man är botad - frisk!
SÅ fungerar det förstår du!