Inlägg från: Anonym (hm...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hm...)

Borderline

Du verkar väldigt naiv TS. Du verkar inte ha förstått skillnaden på att ha jobbiga barndomsupplevelser och på att ha borderline. Om du vill förstå något överhuvudtaget så tycker jag du kan börja där.

Din partner verkar ha haft jobbiga upplevelser i barndomen och du verkar tro att du ska bota hen med kramar och trygghet och genom att visa att du står kvar. Så kommer det inte bli, det kan du vara helt säker på.

Inse istället att din partner har borderline och att det kan du inte göra någonting åt. Läs på om sjukdomen. Läs allt du kommer över. Försök förstå hur det är att leva med borderline.

Men, ärligt talat, du verkar fullständigt uppe i det blå av nyförälskelse och jag tror inte du är mottaglig för några realistiska råd som faktiskt kan hjälpa dig. Du verkar ha fallit pladask för din bräckliga partner med starka känslor som blivit illa behandlad och som du ska bota med din inneboende trygghet. Kom tillbaka om sex månader så tror jag att du har en lite mer verklighetsförankrad syn på det här.

• Anonym (hm...)
    Anonym (BL) skrev 2013-05-30 10:31:35 följande:
    Du känns lite verklighetsfrånvänd i frågan. Det är en sjukdom, du kommer inte kunna bota den. Du kan däremot lära dig leva med den i varierande grad. Vi känner inte dig eller din partner men vi känner till sjukdomen.

Det finns inget övergripande positivt med borderline. Det är som att säga att man ska de både det positiva och negativa med cancer. Det är en sjukdom som skapar problem i personens liv och särskilt så i relationer.

Negativa inlägg är också vettiga. Förmågan att förstå sjukdomen är lite av en nyckel till att kunna hantera den.

Men vi är ganska många som har poängterat att du verkar se på det genom rosa glasögon och en aning naivt. När vi påtalar det för att hjälpa dig att förstå vad som generellt kommer krävas i en relation med en borderline-person så känns det som att du inte tar det på allvar. Istället svarar du något i stil med, jag vet att jag klarar det  utan att närmare förklara varför du tror att du gör det för. Vi tror att du inte riktigt förstår vad du ger dig in på och vi är visa av erfarenhet. Vi trodde också vi skulle klara det men gjorde det inte till slut.

Jag blir genuint ledsen av att läsa dina inlägg för du låter exakt som jag för två år sedan. Idag gråter jag över hur jag kunde vara så förbaskat dum, hur kunde jag tro att jag skulle kunna förändra en person som betedde sig så pga en kronisk sjukdom som är bland det värsta man kan ha i en relation. 
    +1

Jag hoppas det till slut går bra för dig TS med den nya relationen, det gör jag verkligen, men hur det än går så kommer du göra illa dig ordentligt innan du börjar förstå.

När du börjar förstå och fått lite egen erfarenhet så får du gärna be om fler råd. Det finns värdefulla råd att få som mildrar problemen men just nu är du inte mottaglig. 
  • Anonym (hm...)
    Anonym (ML) skrev 2013-05-30 11:33:00 följande:
    det ger absolut ingenting med inlägg som är enbart negativa, för ingenting är enbart negativt, det finns alltid nåt positivt med allt. det handlar om hur man ser på saken. kan man ej ge det minsta positiva, skriv då hellre ingenting. men kan man skriva både positivt och negativt så varsågod

jag förstår, slutdiskuterat. jag är mottaglig, men ingen har heller gett mig tips på litteratur eller bloggar. jag måste ju börja nånstans...
    Det positiva är att ni är kära i varandra. Borderline, nej det är inte något positivt.

Precis som BL så har jag svårt att ta upp de positiva delar som kan finnas i sjukdomen, eftersom du så uppenbart underskattar problemen. Det känns bara som jag skulle vilseleda dig om jag tog upp det som kan vara positivt.

Det första och bästa rådet man kan ge till någon i en borderlinerelation är att skydda sig själv. Ibland måste du dra dig undan även om din partner mår sämre av det. Ibland måste du säga nej även om din partner får fruktansvärd ångest av det. Ibland måste du reagera stenhårt när din partner kliver över en integritetsgräns.

Om du inte skyddar dig själv kommer du gå sönder. När du går sönder är du inte längre till hjälp för någon av er. Att skydda dig själv är därför indirekt också att hjälpa din partner, trots att hon kan gå i bitar framför dina ögon, spotta på dig, och hota att ta livet av sig.

Det är det bästa råd du kan få och det är samma råd du får av proffs, även om de uttrycker sig lite mer politiskt.

Är du mottaglig för det rådet? Förstår du att du kommer gå sönder om du inte sätter upp en del hårda gränser?

Terapeuter som jobbar med att behandla patienter med borderline arbetar i team och går själva i terapi hos en annan terapeut, för att orka. Du kommer också behöva gå i terapi, inte bara hon. 
  • Anonym (hm...)

Jag tycker inte du är dömd till ett liv i ensamhet. Säg att du har en vanlig nivå av borderline, vare sig svår eller lätt. Då tror jag att:

I) Du måste förstå att du är sjuk och vilja bli frisk (nej alla vill inte det)
    II) Du måste gå i terapi och försöka bli så bra som möjligt
    III) Du måste berätta att du har borderline för din partner
    IV) Din partner kommer behöva stöd, antagligen genom att själv prata med en kunnig terapeut

då kan det fungera

• Anonym (hm...)
    Anonym (BL) skrev 2013-05-30 22:41:34 följande:
    Nej jag har inte sagt att alla med Borderline ska leva ensamma. Jag har önskat TS lycka till och hoppas att det går bra. Men det är en sjukdom som är mycket destruktiv i relationer.

Jag står för det jag skrev, jag kan inte skriva något positivt om borderline, lika lite som jag kommer skriva något positivt om andra kroniska sjukdomar.

Hmm... beskriver det ganska bra utom punkt 1. Man kommer inte bli frisk men man kan lära sig att leva med det och då är första steget att lära sig om sjukdomen och förstå vad den kan göra och gör. TS verkar inte riktigt förstå vad borderline är och det gör mig lite orolig å hans vägnar.
    Jag menade inte att man kommer bli frisk, bara att man måste ha viljan att bli frisk för att kunna klara en relation. Om inte de två grundläggande förutsättningarna finns på plats, sjukdomsinsikt och viljan att bli bättre, då tycker jag inte ens man ska försöka ha relationer.
  • Anonym (hm...)
    Sara 458 skrev 2013-06-01 18:00:07 följande:
    I den här tråden vill jag bara säga att HEJA HEJA trådstartaren! jag blir så grymt glad! att du finns där och inte gör ned din partner! att du vill hjälpa och finnas där för henne/honom! HURRA! du är bäst! verkligen!
    Till alla idioter som svarat att du är naiv och godtrogen osv osv så kan jag bara säga att vad vet ni om det?
    Är ni inte lite känsliga nu? Lite överkänsliga kanske? Kan det vara så att ni kanske har borderline?
    Jag blir bara grymt trött. Borderline är för det första ingen sjukdom. Det är en personlighetsstörning. Alltså en del av ens personlighet som blivit skadad på något sätt. En sjukdom har ett förlopp. Det har inte borderline. Borderlinedrag är något som finns hos de allra flesta människor. Hos en del blir det ett handikapp. 
    Jag diagnosticerades med borderline för några månader sen. Jag har inte en tanke på att gå i någon form av terapi för det. För mig är det inte ett handikapp. Snarare en tillgång.
    Och till alla er som på olika sätt försökt att göra ned trådstartaren och på så sätt även göra ned hans eller hennes kärlek - det FINNS en anhörigförening för er. ANBO heter den. Där de kan anhöriga till människor som har borderline få stöd av andra människor som också har anhöriga med borderline och som tycker det är jobbigt. Man ägnar sig ungefär åt att gnälla över hur svårt det är att ha råkat få någon i familjen med borderline.

Total brist på självinsikt?
  • Anonym (hm...)

Det finns inte många seriösa forskare som vågar säga att det går att bli frisk om man har BPD, men alla är överens om att det går att bli bättre, ibland mycket bättre.

Can Borderline Personality Disorder be cured? By KRISTINA RANDLE, PH.D., LCSW

Q. I know this sounds stupid but can Borderline Personality Disorder be cured? I have no problem being diagnosed bipolar and ADD, but I’m having serious issues with the BPD diagnosis and was wondering if I’m going to have BPD for the rest of my life?

A. There is no known cure for borderline personality disorder (BPD) but there are effective treatments that can help decrease the symptoms of BDP. One of the most popular and effective psychosocial treatments is dialectical behavior therapy (DBT). It was designed specifically to treatment people with borderline personality disorder. Some people take medication to control symptoms in combination with therapy. It truly is hard to say if you will have to live with BPD for the rest of your life. You can potentially decrease your symptoms if you engage in therapy. My advice would be for you to seek treatment and find a good therapist who specializes in working with people with borderline personality disorder. I would not expect any “cures” but I would expect a therapist to help me decrease my symptoms. Best of luck to you.

• Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-01 19:45:57 följande:
    Har inte läst allt, bara enstaka inlägg här och där.

MEN självklart kan man bli helt frisk från borderline. Jag är ett levande exempel på det och jag är absolut inte ensam!

Jag har gått i MBT terapi intensivt i 1,5 år. Detta har ändrat hela mitt synsätt och till viss del min personlighet.

Jag uppfyller inte ett enda kriterie idag. Skrattande 
    Din situation är inte ovanlig. Frågan är vad som händer nästa gång du hamnar i stress i ett förhållande. Supergrattis för att du blivit så mycket bättre! Det måste vara en enorm seger. Verkligen en enorm seger.

(Men jag är tveksam till om borderline nu är helt borta från resten av ditt liv. Fortsätt hålla ordning på den!) 
  • Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-02 10:42:34 följande:
    Tack!

Jag har lärt mig att vara mer lyhörd inför mitt mående och därav kommer jag klara av jobbiga situationer mycket bättre framöver än vad jag har gjort tidigare.

Jag har redan fått "prova på" mina färdigheter då en fruktansvärd sak hände för ett tag sedan - jag agerade inte som jag brukade göra tidigare, utan som jag har lärt mig!

Men jag håller med dig om att jag måste vara uppmärksam på agerande och mående under resten av mitt liv för att inte trilla tillbaka i gamla invanda mönster.
    Det krävs ett enormt jobb att komma dit jag är idag - jag vill behålla detta till varje pris!

Sen vill jag tillägga gällande ditt inlägg #52 att DBT är inte den mest framgångsrika terapiformen längre. MBT som jag har gått är nyare och har visat sig vara ännu bättre mot just borderline.

Ja det verkar som många får bra resultat med mbt. (Jag tycker själv att den låter vettig.)
  • Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-03 16:38:31 följande:
    Fast jag är ganska övertygad om att anledningen till att mina vänner alltid vänder sig till mig med sina problem är för att jag har lättare att "känna med dom" än vad andra har!

Sen kallar jag det varken för kroniskt eller sjukdom - för det ÄR varken eller! Det är en personlighetsstörning som man kan bli helt fri ifrån med rätt hjälp!

Det är ingen hjärnskada eller liknande.

Om man röntgar hjärnan på en person med borderline så ser man att i området som heter amygdala pågår mer aktivitet än hos en person utan borderline.

Med rätt hjälp (dbt, mbt terapi) minskar man stressen och aktiviteten i den delen av hjärnan och skulle man göra en ny röntgen så syns inte detta längre = man är botad - frisk! 

SÅ fungerar det förstår du!  
    Nej, så fungerar det faktiskt inte alls. Det där är vad folk säger till dig på "barnspråk" för att du ska må bättre.

Personlighetsstörningar är dessutom sjukdomar. Det råkar bara finnas en tradition att kalla en viss typ av psykiska sjukdomar för personlighetsstörningar.

Man blir inte frisk om man har borderline, men man kan bli mycket bättre. Allt tyder på att det finns ett biologiskt fel i hjärnan som man måste lära sig leva med och hantera. På MBT och DBT tränar man sig att kunna hantera felet man har.
  • Anonym (hm...)

Det finns en gammal psykodynamisk teori om att personlighetsstörningar beror på att man lärt sig bete sig på ett felaktigt sätt, men det har aldrig varit något annat än ren spekulation att det är så. Tvärtom, numera vet vi att alla personlighetsstörningar till stor del har genetiska orsaker.

• Anonym (hm...)
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-04 13:39:59 följande:
    Herregud, kan någon få tyst på idioten??

Nej, jag tror inte det. Glad
  • Anonym (hm...)
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-04 13:45:29 följande:
    Jag hoppas att du någon dag söker hjälp för dina jobbiga erfarenheter. Och att du någon dag mår bättre. För det är så uppenbart att din "häxjakt" bottnar i ditt egna sårade ego. Hitta ett bättre sätt att hantera ångesten än att vara rent av elak mot andra människor.
    Det är ju du som skriver att borderline är ett "HELVETE" och att du inte tror att du kan bli frisk.

Vad har jag skrivit? Att det är en sjukdom? Det är ju bara en fråga om definition av ord och kan väl inte vara så upprörande. Att det finns ett biologiskt fel i botten hos de allra flesta med borderline? Så är det ju med de flesta sjukdomar och är väl heller inget att vara upprörd över. 
  • Anonym (hm...)
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-04 13:56:04 följande:
    Har jag missuppfattat dig då? Vad syftar du till med meningen: "Nej, så fungerar det faktiskt inte alls. Det där är vad folk säger till dig på "barnspråk" för att du ska må bättre"?
    Jag vet ju inte vad du tror att jag menade, så jag har svårt att veta om du missuppfattade mig.
  • Anonym (hm...)
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-04 14:03:16 följande:
    Svara på frågan då så vet jag om jag missuppfattat eller ej. Vad syftar du till med den nämnda meningen?
    Att skribentens förklaring av borderline är helt fel och låter som något en psykolog skulle kunna säga.
  • Anonym (hm...)
    Anonym (Bättre idag) skrev 2013-06-04 14:14:02 följande:
    Varför skulle man ljuga om sådant? FÅR man ens det?

Ok, jag har missuppfattat. Trodde du menade det som ett svar till äppelskrutts tankar om sina relationer till vänner.

Då ber jag om ursäkt och går och lägger mig.
    Jag har hört så mycket galenskaper från psykologer. (Har genom åren känt flera stycken och har själv gått i terapi några gånger i olika sammanhang.) Speciellt från psykodynamiker, de verkar ibland nästan vara skolade till att bortse från fakta och istället känna sig fram till en världsbild de gillar. Men det är givetvis väldigt individuellt.

De flesta psykologer har ganska dålig koll på vad sjukdomar beror på. Ofta riktigt dålig faktiskt. De är tränade i att bota psykiska sjukdomar. De kan ge diagnoser och de kan ge behandlingar. Det säger jag inte nedvärderande. Att ge diagnoser och behandlingar är ett enormt område.

Jag känner också ett par psykologer som jag betraktar som mycket duktiga och kompetenta. 

Jag tror inte att psykologer ljuger. Mycket felaktigheter beror på bristande kunskaper, men minst lika mycket beror på att deras uppgift är att vårda sina patienter, få dem att må bättre. De säger alltid saker med syftet att det på något sätt ska få patienten att bli bättre. Deras jobb är inte att leverera fakta till sina patienter. 

Av någon anledning så är det många som betraktar alla former av läkare som en grupp människor som inte kan ha fel. I praktiken är det tvärtom. Läkare/psykologer verkar inom ett mycket komplext område där även de bästa ofta har fel, och där de dåliga har fel mest hela tiden. 
  • Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-05 07:32:38 följande:
    Det jag skrev är rätt och sant - kommer inte från någon psykolog utan från forskningen om borderline!

Du har fel!  
    Man har sett flera förändringar i hjärnan hos patienter med borderline, inte bara på magnetröntgen utan också i t ex serotoninnivåer. Det finns vad jag vet inte ett enda dokumenterat fall där man har kunnat visa att dessa avvikelser har försvunnit, som du säger att de kan göra.

Överhuvudtaget vet jag inte ens om det finns något dokumenterat fall där någon blivit frisk efter att ha haft borderline? Finns det? Det finns fall där patienten inte längre uppfyller kriterierna för diagnosen borderline, men det betyder långt ifrån att man är frisk. Det har två långtidsstudier på borderline på ett stort antal patienter och i de rapporterna är forskarna noga med att påpeka att de inte kan säga att någon blev frisk. (Men många blev bättre, en del mycket bättre.)

Det som finns är borderline-personer som själva säger att de blivit friska. Problemet med det påståendet är dels att delar av sjukdomen ofta är väldigt svåra att se för den som själv har den och dels att sjukdomen för många är väldigt situationsberoende. Borderline är en dysfunktion i förmågan att reglera och dämpa känslor. Det är i perioder av känslomässig stress som sjukdomen blossar upp, speciellt i kärleksrelationer. Sjukdomen kan vara ganska osynlig i en lugn livssituation, men blossa upp vid ökad känslomässig stress.

Att man ser ökad aktivitet i amygdalan hos borderline-patienter är nästan självklart eftersom amygdalan är starkt inblandad i regleringen av rädsla och ilska. Det kan vara där som orsaken till borderline ligger, men det kan också vara så att amygdalan bara reagerar på problem i andra delar av hjärnan.

Du säger att borderline inte är en hjärnskada. Jag vet inte vad du grundar det på. Om man är psykiskt sjuk så har man per definition en hjärnskada, så jag antar att du menar att det inte är någon medfödd skada. Men hur förklarar du då att borderline har visats ha starka genetiska orsaker? Det kan hända att miljön kan avgöra om man utvecklar sjukdomen eller inte, det vet man inte, men oavsett det så är det bevisat att det är någon hjärnförändring man föds med som gör att man riskerar att få borderline.

Om man har borderline tycker jag man ska ställa in sig på att man resten av livet kommer få hantera sin sjukdom. Det är osannolikt att den bara en dag kommer försvinna. Om man tar livslångt ansvar för sitt handikapp, och lär sig hur sjukdomen ska hanteras, så går det att leva ett bra liv och komma ut ur det helvete som många med borderline lever i. Om man däremot springer runt och letar efter en snabb lösning så tror jag utsikterna att börja må bättre är mindre. Borderline är ett maratonlopp, inte ett sprinterlopp, men numera finns det metoder för borderlinare att bli bra maratonlöpare. Många människor har livslånga sjukdomsproblem, det är i sig inte något ovanligt.

En dag är det fullt möjligt att det kommer en medicin som botar borderline. 
  • Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-05 10:17:18 följande:
    Att man pratar om eventuell ärftlighet beror på att barn som växer upp med en förälder som har borderline ofta  tar efter dennes beteende.

Det gäller med andra ord inte arv - utan miljö! 

För min del som själv har barn har jag varit väldigt noga med att inte föra över mina dåliga egenskaper i personligheten till mitt barn.

Detta har jag klarat av på grund av att jag under väldigt lång tid har haft en stor självinsikt. 
    "Att man pratar om eventuell ärftlighet beror på att barn som växer upp med en förälder som har borderline ofta  tar efter dennes beteende."

Det är för att separera arv från miljö som man gör tvillingstudier. Det har gjorts fler stora tvillingstudier på borderline och de visar allihop att borderline har starka genetiska orsaker. 
  • Anonym (hm...)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-05 10:15:01 följande:
    Den MBT behandling jag nyligen har avslutat är en studie som pågått under de senaste åren och fortfarande pågår. 

I den studien har det framgått att ingen av patienterna har återgått till sina fd kriterier även efter många många år och efter att ha genomgått olika kriser i sitt liv.

Dessa personer är med andra ord precis lika psykiskt friska som någon som aldrig haft denna diagnos från början.

Om du nu är så påläst och kunnig som du vill ge sken av så bör du veta det grundläggande faktum att det inte är en psykisk sjukdom - hur mycket du än VILL att det ska vara det. 
    Du kommer med en del påståenden här och säger att de är vetenskapliga. Har du någon referens eller ska jag bara tro på att du har sett helt unika forskningsresultat som motsäger all publicerad forskning? Om studien visar det du säger så kommer det delas ut nobelpris när den kommer ut. Det är fullständigt sensationella resultat du pratar om som kommer vända upp och ner på stora delar av psykiatrin. Sådana framgångar i behandlingen av en psykologisk sjukdom mha terapi har världen tidigare aldrig hört talas om.

I flera tidigare studier har man sett att personer som går i terapi kan sluta uppfylla en del av sina kriterier för borderline, åtminstone en tid. En del uppfyllde inte längre diagnoskraven för borderline, men de var inte friska.

"I den studien har det framgått att ingen av patienterna har återgått till sina fd kriterier även efter många många år och efter att ha genomgått olika kriser i sitt liv."

Någon sådan studie har inte gjorts i "många år". Går det någonstans att läsa om den här magiska studien som motsäger all publicerad forskning och tidigare vetenskaplig erfarenhet?
  • Anonym (hm...)
    Anonym (A) skrev 2013-06-05 11:37:39 följande:
    Det kan du visst det, du kan få riktig funktionell kärlek, vilket borderlinekärlek inte är, det är snarare avgudadyrkan vi talar om. Anledningen till varför jag inte kallar det riktig kärlek är för att det är ett sjukdomsförlopp med olika stadier.

Det är klart dysfunktionella individer vill bli dyrkade som gudar, eftersom de är så osäkra i sig själva är den dyrkan de får från en borderlinepersonlighet en extrem boost, men det är också därför de så lätt blir knäckta psykiskt när vinden vänder och de istället får höra hur värdelösa de är :)
    Det där är en vanlig borderliner-teori:
    "Det är okej att jag beter mig illa mot mina partners, för mina partners är ju faktiskt dysfunktionella, själviska och osäkra kräk."
Svar på tråden Borderline