Inlägg från: Anonym (Bättre idag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bättre idag)

Borderline

Anonym (BL) skrev 2013-06-03 10:27:20 följande:
    Ja uppenbarligen.

Alla som kommer in och skriver i tråden som tycker borderline är en tillgång och inte alls är så farligt är uteslutande personer som har borderline eller anser att de haft det och blivit botade/bättre. 

Det är klart det går att bli bättre den dagen man inser att man har problem. Det är inte ens dans på rosor varken att ha borderline eller att leva med nån som har borderline.

men det är klart att folk som har borderline känner sig träffade av våra kommentarer och hamnar i försvarsställning om de känner att vi rackar ned på dem. Vilket jag faktiskt inte upplever att vi gör, vi belyser de bitar som är jobbiga på ett nyktert sätt och ger tips till TS om vad han kan förvänta sig.

De övriga verkar mest bistå med ivriga heja-rop utan en tillstymmelse till självinsikt och att det faktiskt finns problem med borderline som inte är lätta att tas med. 
    Sjukdomen är ett HELVETE. Alla gånger. Oavsett hur mycket jag blir behandlad så har jag svårt att tro på att jag någonsin kommer att leva ett liv helt utan den smärtan man som borderline har. MEN det finns faktiskt fördelar. Man ÄR mer lyhörd vilket KAN vara en fördel - om man lär sig att hantera det på ett konstruktivt sätt.
  • Anonym (Bättre idag)
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-04 12:49:22 följande:
    Nej, så fungerar det faktiskt inte alls. Det där är vad folk säger till dig på "barnspråk" för att du ska må bättre.

Personlighetsstörningar är dessutom sjukdomar. Det råkar bara finnas en tradition att kalla en viss typ av psykiska sjukdomar för personlighetsstörningar.

Man blir inte frisk om man har borderline, men man kan bli mycket bättre. Allt tyder på att det finns ett biologiskt fel i hjärnan som man måste lära sig leva med och hantera. På MBT och DBT tränar man sig att kunna hantera felet man har.
    Herregud, kan någon få tyst på idioten??

• Anonym (Bättre idag)
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-04 13:41:09 följande:
    Nej, jag tror inte det. Glad
    Jag hoppas att du någon dag söker hjälp för dina jobbiga erfarenheter. Och att du någon dag mår bättre. För det är så uppenbart att din "häxjakt" bottnar i ditt egna sårade ego. Hitta ett bättre sätt att hantera ångesten än att vara rent av elak mot andra människor.
  • Anonym (Bättre idag)
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-04 13:54:14 följande:
    Det är ju du som skriver att borderline är ett "HELVETE" och att du inte tror att du kan bli frisk.

Vad har jag skrivit? Att det är en sjukdom? Det är ju bara en fråga om definition av ord och kan väl inte vara så upprörande. Att det finns ett biologiskt fel i botten hos de allra flesta med borderline? Så är det ju med de flesta sjukdomar och är väl heller inget att vara upprörd över. 
    Har jag missuppfattat dig då? Vad syftar du till med meningen: "Nej, så fungerar det faktiskt inte alls. Det där är vad folk säger till dig på "barnspråk" för att du ska må bättre"?
  • Anonym (Bättre idag)
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-04 14:00:27 följande:
    Jag vet ju inte vad du tror att jag menade, så jag har svårt att veta om du missuppfattade mig.
    Svara på frågan då så vet jag om jag missuppfattat eller ej. Vad syftar du till med den nämnda meningen?
  • Anonym (Bättre idag)
    Anonym (hm...) skrev 2013-06-04 14:08:03 följande:
    Att skribentens förklaring av borderline är helt fel och låter som något en psykolog skulle kunna säga.
    Varför skulle man ljuga om sådant? FÅR man ens det?

Ok, jag har missuppfattat. Trodde du menade det som ett svar till äppelskrutts tankar om sina relationer till vänner.

Då ber jag om ursäkt och går och lägger mig.
Svar på tråden Borderline