• Anonym (A)

Borderline

Anonym (Samma) skrev 2013-05-29 20:11:40 följande:
    Du har inte en aning om hur du kommer känna om ett år, eller framförallt hur din partner kommer känna om ett år. Det spelar ingen roll hur formad du är, vilka du träffat förut eller hur mycket du tror dig veta. Du har inte träffat samma människa förut, och alla är olika.

Du kan ju t.ex. fundera på vad som skulle hända om din partner var otrogen, om och om igen. Skulle du bara skutta runt bland dina rosa moln och säga att allt ordnar sig? Bara man älskar varandra, eller hur!

Jag tycker uppriktigt sagt lite synd om dig. Du verkar snäll, godtrogen och en smula naiv. Förmodligen är du inte särskilt gammal heller. Bara för att man försöker berätta jobbiga saker för dig så betyder det inte att man kritiserar dig eller vill dig illa. Allting är inte svart- eller vitt. Och hade du varit så stark så hade du inte blivit så förkrossad över de kommentarer du får.

Men för all del, sväva runt bland molnen du och ignorera de som försöker ge dig en nyanserad bild. Då blir uppvaknandet bara värre.
    Hon tror att hon kan rädda sin kille. Klassiskt white-knight syndrom, fast omvända könsroller. Personen måste "räddas" till varje pris.

Du kan inte föra rationella resonemang med en person som har borderline, och samtidigt en känslomässig relation till dig, då de olika stadierna i relationsfasen i princip gör det omöjligt.

I början är allt guld och gröna skogar, sedan kommer deppiga perioder, för att i slutfasen eskalera till något en tidigare skribent skrev, korsförhör om otrohet, att man var otrogen för att man var ute med jobbet, att man var otrogen för att man gick till jobbet öht, osv. Det är då hatfasen kickar in, och den är verkligen inte rolig att gå igenom.

Det är alltid ditt fel, vad du än gör så blir den andra aldrig 100 % nöjd, eftersom personen då börjar leta fel, och "hittar" fel på allt.
  • Anonym (A)
    sessan 3 skrev 2013-05-29 21:23:17 följande:

du kan aldrig få så mkt kärlek av en "normal" person som du få från en med borderline.

tyvärr kan du aldrig bli mer hatad heller. men kärleken brukar övervinna. o till slut lär man sig hantera varandra. 

finner det oerhört intressant att få höra om ett förhållande där en borderline är inblandad där man får höra den andres syn på det hela. ger mig en annan syn på det. det tackar jag för :)     
    Det kan du visst det, du kan få riktig funktionell kärlek, vilket borderlinekärlek inte är, det är snarare avgudadyrkan vi talar om. Anledningen till varför jag inte kallar det riktig kärlek är för att det är ett sjukdomsförlopp med olika stadier.

Det är klart dysfunktionella individer vill bli dyrkade som gudar, eftersom de är så osäkra i sig själva är den dyrkan de får från en borderlinepersonlighet en extrem boost, men det är också därför de så lätt blir knäckta psykiskt när vinden vänder och de istället får höra hur värdelösa de är :)
Svar på tråden Borderline