• Anonym (knölen)

svullna lymfkörtlar

Hejsan!

Jag har två stycken svullna knölar, en på sidan av halsen på vänster sida och en bakom höger öra. Rörliga och ömmar inte såvida man inte håller på att känna på dom för länge.

Har haft dessa några månader nu. Dom växer inte och är väldigt rörliga.
    Dom är som ärtor ungefär. Den på halsen sitter ungefär i mitten av halsen och huvudet. Den bakom örat sitter ungefär 1-2 cm ovanför öronsnibben (bakom).

Jag kommer inte ihåg om jag var förkyld eller liknande när dom svullnade upp. Men det var den bakom örat som svullnade upp först, kommer ihåg att på den var det jätte ömt den när svullnade. Nu är den oöm och rörlig. Den på halsen tror jag också vart öm i början men nu oöm och rörlig.

Jag har tagit stick i fingret när dom varit svullna, kan dom se om det vart något fel genom stick i fingret?
    Blodprov vet jag inte om dom var svullna när jag tog sist, men tror nästan det. Hade läkarna sett om jag hade haft lymfcancer? Är sååå orolig för det.

Jag ska ringa läkaren. Ville bara se om det finns någon som har/har haft samma sak. Bör jag oroa mig?

Lider av ångest/stress. Och det värsta: Hypokondriker.

• Svar på tråden svullna lymfkörtlar
  • Fia 28

Storlek som en ärta låter litet i mina öron. När jag blir förkyld sväller mina lymfar bakom öronen upp till golfbollar och just nu när pollensäsongen är på gång är dom också betydligt större än en ärta.

• Anonym (knölen)
    Fia 28 skrev 2013-05-29 12:20:57 följande:
    Storlek som en ärta låter litet i mina öron. När jag blir förkyld sväller mina lymfar bakom öronen upp till golfbollar och just nu när pollensäsongen är på gång är dom också betydligt större än en ärta.
    Ja dom är inte jätte stora men inte jättesmå heller.

Jag är dock inte förkyld. Minns inte om jag var det när dom svullnade. Men det är ju några månader sedan. Kan dom verkligen vara svullna sålänge utan att det är något farligt?
  • Fia 28

När infektionen har gått över kan det dröja upp till en månad eller längre innan lymfkörtlarna återfår sin vanliga storlek. Ibland går lymfkörtlarna inte helt tillbaka i storlek fast infektionen har gått över.
    Cancerceller som spritt sig i kroppen kan orsaka svullna lymfkörtlar, men det är ovanligt att cancer upptäcks på det sättet.

• Anonym (123)

Har en svullen lymfkörtel på halsen, stor som en golfboll. Har haft den i ca 6 månader och den blir bara större. Har inte varit förkyld, heller. Har fått remiss för att kolla upp den.

• Fia 28
    Anonym (123) skrev 2013-05-29 12:27:54 följande:
    Har en svullen lymfkörtel på halsen, stor som en golfboll. Har haft den i ca 6 månader och den blir bara större. Har inte varit förkyld, heller. Har fått remiss för att kolla upp den.
    Ja en golfboll börjar låta stort om det inte är vanligt att du blir så svullen. En ärta låter dock väldigt litet.
  • Juliasusanne

Jag har oxå en vid halsen/huvudet typ. Har haft den där i flera månader och va precis som du orolig över cancer så jag gick till läkaren. Han hittade två till bakom öronen som jag inte visste om, och nästan skrattade åt att jag hade kommit och kollat detta. Han sa att jag defenetivt inte behövde va orolig. De kan va svullna i FLERA månader. Jag skulle bara sluta tänka på det och sluta pilla på den, för håller man på och tar på den så stimuleras den och då försvinner den aldrig.
    Du behöver nog inte vara orolig :)

• pickinikki

Ts du behöver kanske inte vara orolig , men man ska ALLTID gå till läkaren om det handlar om svullna lymfkörtlar, just eftersom det finns en cancertyp som berör dessa. Vänta inte med att gå till läkaren när det är såpass enkelt!
    De tittar, klämmer lite och tar ev. cellprover. Jag har haft samma problem, och har det fortfarande. En lymfkörtel vid halsen som alltid svullnar upp så fort jag är lite krasslig. Jag har lärt mig hur den fungerar nu men jag har också kollat upp den och tagit cellprover och fick svar att det inte var något märkvärdigt med den. Och då vet jag ju det och slipper vara konfunderad över detta :)

Så läkarbesök absolut tycker jag.

Svar på tråden svullna lymfkörtlar