• Anonym (Anklagad)

"Omvänd" anmälan till soc

Hej.
    Är det någon som vet om man kan göra en omvänd anmälan till soc, eller vad man ska kalla det.
    Mitt barns andra förälder anklagar mig gång på gång för att inte se till vårt barns behov, det kan gälla stort som smått, och det rör sig ofta om missförstånd eller tolkningar som jag lätt kan förklara eller belysa med all fakta (som att barnet inte får mat förrän alldeles för sent - vilket hände en gång i veckan pga aktivitet och då gav jag extra mellis tex).

Min fråga är om man kan ringa till soc och be dem göra en utredning av huruvida den andre förälderns anklagelse har någon grund? Alltså anmäla mig själv, för att få stopp på skiten? Jag har inget att dölja, och vet att jag tar hand om mitt barn på allra bästa sätt, men vill få ett slut på dessa konstanta anklagelser....

• Svar på tråden "Omvänd" anmälan till soc
  • Anonym (Anklagad)
    Anonym (-) skrev 2013-05-29 13:14:22 följande:
    Låter väldigt barnsligt att vilja ha en utredning på sig själv....

Äh, skit i anklagelserna istället! Svara aldrig så ger han sig tids nog..... 
    Inte barnsligt - men om det finns svart på vitt att jag inte missköter vårt barn så kanske idioten slutar anklaga mig hela tiden.
  • Anonym (Anklagad)
    Anonym (hmm) skrev 2013-05-29 13:16:48 följande:
    känner igen det ,mina barns pappa höll på en lång period och anmälde för skitsaker (så som hål i strumpor osv).Vi var på möte med soc två gånger och båda dessa gånger krävde jag att bli utredd (eftersom anmälningarna pågått i 4,5år) men dem sa att sålänge det inte finns riktig grund och misstanke om att barnen far illa så gör dem ingen utredning "bara sådär".
    Man kan dock göra en skriftlig ansökan om att man vill bli utredd men finns det inte tillräckliga skäl så är det inte säkert då heller att dem gör de.
    Ok, tack för svaret. Då vet jag.
    Jag hade struntat i anklagelserna om det inte var för att de hela tiden kommer med barnets ord, eller vad jag ska säga. "XX säger att du inte .... " "XX säger att hen inte får... " etc etc. Jag vet inte ut eller in om det är mitt barn som hittar på, eller föräldern....
  • Anonym (Anklagad)
    Anonym (hmm) skrev 2013-05-29 13:31:10 följande:
    du lär bli kallad på möte iaf ,och mest troligt tillsammans med den andre föräldern och då kommer socialaren troligtvis fråga den andre "misstänker du att XX far illa hos den andre föräldern" och där kommer svaret oxå på om det blir utredning för säger den andre föräldern "JA jag misstänker att XX far illa" DÅ kan du passa på att kräva en utredning om dem inte själv säger att det kommer bli det.
    Mina barns pappa sa dock "nej jag vet att dem är väl omhändertagna MEN dem har ibland hål i strumpor osv" ,så därför fick jag inte min vilja genom då jag krävde utredning.
    Jag tror inte att den andre föräldern har en tanke på att anmäla mig till soc - det är ju så mycket roligare att anklaga mig för allsköns misskötsel per mail och sms stup i kvarten istället.... Så ska det göras en utredning så får jag nog anmäla mig själv. 
  • Anonym (Anklagad)
    Prins Williams Mamma skrev 2013-05-29 13:34:42 följande:
    Du kan alltid göra en motanmälan det har du rätt till. Dom är vana inom socialtjänsten att hantera föräldrar som har pajkastning sinsemellan.
    Jag har ingen som helst anledning att motanmäla, då jag inte tror att den andre föräldern missköter vårt barn. Jag är inte delaktig i den här pajkastningen och tänker inte bli det heller.
  • Anonym (Anklagad)
    Prins Williams Mamma skrev 2013-05-29 13:40:11 följande:
    Vad bra men du kan med hjälp av socialtjänsten kalla ditt ex till samarbetssamtal för att diskutera vad som är problemet att du inte tycker att det är okej att han skickar mail sms som är otrevliga.
    Vi har varit på åtskilliga samtal på FR. Initierade av mig. Och jag får medhåll varenda gång och de försöker tala henne tillrätta, och få henne att se vad som verkligen pågår, men hon vägrar ta in det.
    Jag får väl helt enkelt bara försöka skita i det. Och prata med vårt barn om det som kommer fram som hens ord, och pejla om hen anser att jag gör fel....
Svar på tråden "Omvänd" anmälan till soc