• Pixxi

Introducera mat, hjälp.

Har försökt läsa mig in på hur jag ska göra på bästa sätt för att introducera vanlig mat sakta men säkert för mitt barn. Men har några frågor som jag hoppas nån vänlig själ kan svara på.

1. Vad är det man absolut inte får ge barn under 1 år? Har hört om honung, salt och gröna bladgrönsaker, finns det fler saker att undvika?

2. Hur ofta ska man ge en smakportion i början, en gång om dagen, varannan dag, en gång i veckan?

3. Vilka smaker är bra att börja med? Tänkte börja med enkla smaker som potatis, morot osv.

4. Kan barnet slicka på mitt finger om jag äter stark thaimat?

5. Ska man ge en smakportion direkt före, direkt efter, eller mellan amning/ersättning?

6. Ska man truga med en smak åt gången eller ta olika smaker var och varannan gång?

7. Kan man ge fisk, kött och fågel tidigt eller ska man vänta med det till senare?

Kommer säkert på fler frågor men börjar så så länge. Försökt läsa in mig på livsmedelsverkets hemsida men tycker det fattas info där som jag tänkte ni här kan komplettera mig med. 

• Svar på tråden Introducera mat, hjälp.
  • Natulcien

Svaren på dina frågor finns på Livsmedelsverkets hemsida. Hur gammalt är barnet? 6 mån.?

• Lena

1 det är bara det

2 en gång om dagen för smakportioner. När som helst för sensationerna

3 vad som helst

4 ja

5 mitt emellan

6 truga aldrig. Erbjud bara.

7 från sex månader när du kan börja med smakportioner kan du ge det

• Pixxi
    AnnelieW78 skrev 2013-05-29 14:07:55 följande:
    Har du inte fått någon information av Bvc?
    Vi har sommaruppehåll på föräldrargruppen dumt nog nu när det är dags att börja med smaker... Ska till bvc imorgon på vanlig kontroll så jag tänkte fråga lite då, men tycker inte alltid man får så bra svar där. Samt att alla "bvc-tanter" säger och tycker lite olika.
  • La Lola
    Pixxi skrev 2013-05-29 14:16:35 följande:
    Vi har sommaruppehåll på föräldrargruppen dumt nog nu när det är dags att börja med smaker... Ska till bvc imorgon på vanlig kontroll så jag tänkte fråga lite då, men tycker inte alltid man får så bra svar där. Samt att alla "bvc-tanter" säger och tycker lite olika.
    Ja de tycker lite som de vill trots att det är dessa råd de ska dela med sig av.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Introducera mat, hjälp.