• SophiaLa

När inte föräldrar bjuder tillbaka på lekträffar?

Hej, Min dotter är snart 5 år. Många på hennes dagis leker efter förskolan. Så för att hon inte ska känna sig utanför bjuder vi också hem barn. Alla vi frågar tackar ja och det funkar oftast väldigt bra när dom leker. Hon leker med ca4-5 barn men endast 1 bjuder tillbaka.... Och då har inte dom barnen bara varit här 1 gång utan fler.... Tycker synd om min dotter som inte blir bjuden tillbaka! Vad skulle ni göra? Sluta bjuda, fortsätta bjuda eller prata med föräldrarna, vissa föräldrar bjuder in sina barn hos oss...tex får Johan leka hos er idag? Vad göra?

• Svar på tråden När inte föräldrar bjuder tillbaka på lekträffar?
  • Mojjans

Vissa föräldrar vill inte ha massa barn hemma när dom kommer hemifrån jobbet , bara att acceptera

• RöttÄrSött

Är andra barn hos de föräldrarna och leker? Då kan det ju vara ett tecken på att de inte trivs med att ert barn kommer till dem eller att de andra barnen inte har ditt barn som förstaval.

Vi är sådana tråkmånsar som aldrig bjuder någon i princip och som nästan aldrig kan heller, vi har så mycket på kvällar och helger att det är skönt att bara slappa de få tillfällen som bjuds.

• Whitetrash86

Acceptera att vissa föräldrar (som jag) aldrig skulle klara av att ha många barn hemma hos mig.

• viseversa

Dom kanske inte vill ha med sig andras ungar hem efter förskolan? Jag har 4 barn själv och vill inte ha med mig extra ungar hem efter dagis när vi ska hem och bara varva ner inför kvällen med allt vad det innebär.

• BusJohanna

Tror inte alla tänker i termer som att bjuda och bjuda igen utan att "idag lekte barnen med en kompis efter skolan" sedan hos vem spelar bog ingen stor roll i mångas ögon.

Tror många tänker "de tycker säkert om att ha en massa barn hemma på kvällen, skönt för det gör inte jag".

Prata med föräldrarna, fråga helt avslappnat och normalt om inte barnen kan leka hos dem ngn gång.

• Mälaröbo

Med mitt första barn brydde jag mig en hel del om att det skulle vara rättvist... Hade min varit borta sa jag hellre nej än att det skulle bli hos samma familj igen.
    Då vi hämtar sent slutade det med att dottern aldrig kunde leka borta eftersom vi så sällan kunde bjuda tillbaka.
    Jag gav upp och orkade inte hålla räkningen.
    Vill nån leka här och vi kan så blir det här och vill nån leka och vi inte kan så blir det där.
    Känns det för mycket för övriga familjer så är det deras ansvar och inte mitt!

• Vinterankan

Om de bjuder hem sina barn till dig så säg att det inte passar för att du har så mycket att fixa med men det vore ju toppen om xx kan komma hem till er och leka. Jag tycker det är självklart att man bjuder tillbaka. De som inte bjuder tillbaka (om de varit här många gånger) bjuder jag sedan bara in om dottern tjatar. Jag föreslår bara att bjuda hem de barn som dottern också får komma hem till.

• AnnaSthlm

Jag skulle inte bjuda hem förskolebarn, dels för att jag inte klarar av att hantera barn i grupp och dels för att det inte är praktiskt att ha så många barn i en trea-saker kan gå sönder.

Jag skulle givetvis uppskatta om mitt barn fick möjlighet att leka hos dagiskompisarna, men jag skulle vara tydlig att jag tyvärr inte bjuda tillbaka. Jag skulle undra om jag kan kompensera på något annat sätt, ex.hämta eller lämna det kompisbarn mitt barn får leka hos.

• Elin 885

de kanske inte har råd att bjuda på mellis/fika/middag och då tycker det är pinsamt?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • gbgumman

Gud jag har aldrig räknat. Många frågar om dottern vill komma och leka, själv frågar vi nästan aldrig någon. Sonen har en kompis dom tjatar. MEN jag orkar inte efter jobbet. Ibland bokar vi några dar i förväg med någon så man kan förbereda sig.

Svar på tråden När inte föräldrar bjuder tillbaka på lekträffar?