• Anonym (nervös)

smittar hjärnhinneinflammation?

Vi träffade en släkting hela helgen som precis fått veta att han har hjärnhinneinflammation, från virus. Han ska vila "bara", sjukskriven 1 vecka. Vi umgicks hela helgen! Kan vi blivit smittade? Vi har småbarn och jag ska föda vilken dag som helst. Törs vi få besök av dem sen eller ska vi vänta en längre tid? De skulle hjälpt oss med storebror men det törs man väl inte? Hittar ingen info ifall om det smittar! Tydligen är det mkt allvarligare om det beror på bakterier.

• Svar på tråden smittar hjärnhinneinflammation?
  • caaroline

Sådana slags inflammationer brukar inte göra de iallafall, de är nog mycket mer ovanligt än en förkylning

• Majsan70

Bakteriell hjärhinneinflammation kan smitta i vissa fall. Vissa är ju epidemiska . Jag har aldrig hört att viros hjärhinneinflammation är smittsam.

Inte ens när vår dotter drabbades av bakteriell meningokockmeningit bedömdes det som att hon var särskilt smittsam. Enbart närmsta familjen fick antibiotika.

• Centrina

Ja visst smittar det, både den bakteriella och virusvarianten. Men viruset smittar vid direktkontakt, så har ni inte typ kyssts eller druckit ur samma glas är det lugnt. En person kan även vara smittbärare utan att själv insjukna.

• Centrina

Meningokocker överlever mycket kort tid utanför människokroppen, därför dröjer smittan ej kvar i ett rum där en sjuk person tidigare har befunnit sig. Inkubationstiden är 2-10 dagar men är vanligast kring 4 dagar. Det ska inte vara några problem att träffas om man inte "delar saliv"

• Anonym (kan 2)
    caaroline skrev 2013-05-29 17:38:51 följande:
    Infektioner smittar, inte inflammationer. Lägg de på minnet! :)

Min pappa dog i bakteriell hjärnhinneinflammation orsakad av menigockocker.Några dagar efter låg jag isolerad på infektionskliniken.Jag hade samma bakterier i lungorna som min pappa dog av.Så det kan smitta
  • Anonym (nervös)

Hmm jag blur inte så mkt klokare. 1177 sa att hon inte trodde det men vågade inte säga. och att jag skulle ringa barnmorskan ang den nyfödda och träff med sjuklingen. Får väl prova det då.

• Anonym (nervös)
    Anonym (kan 2) skrev 2013-05-29 20:10:30 följande:
    Min pappa dog i bakteriell hjärnhinneinflammation orsakad av menigockocker.Några dagar efter låg jag isolerad på infektionskliniken.Jag hade samma bakterier i lungorna som min pappa dog av.Så det kan smitta

Jag beklagar! Har förstått att bakterie är mkt värre än virusvarianten.
  • bustjejen
    caaroline skrev 2013-05-29 17:38:51 följande:
    Infektioner smittar, inte inflammationer. Lägg de på minnet! :)

Dock heter det ju hjärnhinneinflammation även om den är bakteriell, så det är inte riktigt så enkelt om man inte har koll..  .

Till dig ts, så har jag för mig att virusmeningit (hjärnhinneinfl.) inte alls är smittsamt på det sättet som den bakteriella formen är, och den är inte i närheten av lika farlig. Dock kan jag inte säga om den är helt osmittsam, utan det är nog bra att i alla fall tänka sig för lite.  
  • Asperger1998

mmm det smittar jag tror det

• Anonym (kan 2)
    bustjejen skrev 2013-05-30 09:42:29 följande:

Dock heter det ju hjärnhinneinflammation även om den är bakteriell, så det är inte riktigt så enkelt om man inte har koll..  .

Till dig ts, så har jag för mig att virusmeningit (hjärnhinneinfl.) inte alls är smittsamt på det sättet som den bakteriella formen är, och den är inte i närheten av lika farlig. Dock kan jag inte säga om den är helt osmittsam, utan det är nog bra att i alla fall tänka sig för lite.  
  • Majken03

Det var ju inte så länge sen, kanske 6-12 månader? Som flera barn på samma förskola fick det. Och eftersom det var den som smittade så fick flera det. Kommer ihåg att iaf ett barn tyvärr avled.

• Anonym (nervös)

De som varit på förskolor o skolor verkar vara bakterievarianten. Han är redan bättre tydligen och som jag fattat på sjukvården är det så att hjärnhinneinflammation är en reaktion på ett virus man fått, så samma virus på fler olika personer ger inte hj.inflamm på alla. De vet ju att han har småbarn så de borde ju sagt något om smitta i så fall.. Han fick ju ingen behandling heller utan bara ordinerad vila.

Svar på tråden smittar hjärnhinneinflammation?