• Joysan

OSA? nä, det skiter jag i.

Jag har en liten fundering. Har skickat ut inbjudningar till bröllop och osa datum går ut denna vecka.
    Har fått många svar, mest från folk som kommer men även några som inte har möjlighet att komma.

Dock är det många som inte hört av sig ännu och jag funderar hur ställer man sig till de personerna? Tänker dom att om man inte kommer så behöver man inte höra av sig eller? Ska jag tänka att dom inte kommer? Ska man kontakta dom och kolla?
    Jag förstår inte riktigt hur man tänker när man inte hör av sig alls, men det är ju jag det..

Har ni några tankar? 

• Svar på tråden OSA? nä, det skiter jag i.
  • titti81

Jag hade antagit att de inte kommer. 
    Men det är väldigt ohyfsat att inte svara. 

• fortsätt paddla

Tyvärr finns det vuxna människor som faktiskt inte vet vad OSA betyder.
    Är det inte så många som inte svarat så skicka ett kort mail eller liknande.

• Mad as snow

Folk är så satans ouppfostrade nu för tiden (de förtappade generationerna, min egen inkluderad) att de inte har en aning om att de borde meddela sig. När vi gifte oss gick en hel vecka ut på att ringa människor och fråga om de skulle bemöda sig med att komma eller ej.

Förlåt, har inga bra tips. Bara upprördhet. 

• MissStrawberry

Jag gifte mig för ett år sedan och stod inför samma dilemma, 30 procent av gästerna svarade nästan direkt när de fick inbjudan med när det var en vecka kvar till osa var det mååånga som ännu inte hade svarat men den veckan och speciellt de två sista dagarna ramlade många svar in. När osa hade gått ut var det dock 8 gäster som ännu ej hade svarat. och dessa ringde jag helt enkelt upp och frågade. 

Fyra stycken sa att de självklart skulle komma och bad om ursäkt för att de helt hade missat att osa (de hade redan bokat hotell att bo på samt köpt kläder). Två stycken sa att de de trodde sig redan ha svarat ja på inbjudan,  de trodde alltså att den i paret hade mejlat och tackat ja. De sista två bad om ursäkt och sa att de tyvärr skulle vara bortresta.

Så, dina gäster kan faktiskt helt enkelt ha glömt att tacka ja til inbjudan så om de inte svarar så ring upp och fråga.

• maercs
    fortsätt paddla skrev 2013-05-29 20:47:30 följande:
    Tyvärr finns det vuxna människor som faktiskt inte vet vad OSA betyder.
    Är det inte så många som inte svarat så skicka ett kort mail eller liknande.

Ja det är inte klokt att det är så är, helt otroligt. Står det OSA på ett inbjudningskort blir man väl nyfiken och kollar vad det kan betyda, eftersom det måste ha med bröllpet att göra.

TS: du ska inte behöva göra något mer för att få svar från dom. Du har skickat en inbjudan, det räcker. Du får nog tänka att dom inte kommer.

Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
  • Joysan

Tack för alla svar! Glad

Jag tänker skita i att ta kontakt med några, men vissa, som jag verkligen har på plats kommer jag nog att kolla upp om det är så att dom tänker dyka upp. 

Tycker oavsett att det är dålig stil att inte höra av sig..  

• titti81
    maercs skrev 2013-05-29 21:15:04 följande:

Ja det är inte klokt att det är så är, helt otroligt. Står det OSA på ett inbjudningskort blir man väl nyfiken och kollar vad det kan betyda, eftersom det måste ha med bröllpet att göra.

TS: du ska inte behöva göra något mer för att få svar från dom. Du har skickat en inbjudan, det räcker. Du får nog tänka att dom inte kommer.

Ja står det osa och man inte vet vad det är får man väll kolla. 
    Precis som man kollar vad klädkoder betyder om man inte vet. 
  • MissStrawberry
    Joysan skrev 2013-05-29 21:59:11 följande:
    Tack för alla svar! Glad

Jag tänker skita i att ta kontakt med några, men vissa, som jag verkligen har på plats kommer jag nog att kolla upp om det är så att dom tänker dyka upp. 

Tycker oavsett att det är dålig stil att inte höra av sig..  
    Även om det är dålig stil och du kan vara irriterad på att de inte har svarat så tycker jag nog att du kan skicka ett mejl och fråga om de inte har tänkt komma, det kan ju vara så att någon helt enkelt har missat att svara eller att ett inbjudningskort försvunnit i posten,
  • Aileen Allannah

Jag hatar att folk inte svarar i tid. Och jag önskar att jag vore så hård att jag helt krasst inte räknade med de som inte hör av sig och nekar dem att komma in om de dyker upp ändå.

• Joysan

Hade mer än gärna räknat krasst med att folk inte kommer när man inte svarat, men vissa av dom vill man ju ha på plats..

Tack för alla svar!

• Tygtiiger

Om det gäller bröllop så ring och kolla. Det är så himla jobbigt om de som inte har svarat plötsligt dyker upp finklädda med present och kvittrar om hur roligt det ska bli att vara med på festen. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Elin 885
    Joysan skrev 2013-05-29 20:41:57 följande:
    Jag har en liten fundering. Har skickat ut inbjudningar till bröllop och osa datum går ut denna vecka.
    Har fått många svar, mest från folk som kommer men även några som inte har möjlighet att komma.

Dock är det många som inte hört av sig ännu och jag funderar hur ställer man sig till de personerna? Tänker dom att om man inte kommer så behöver man inte höra av sig eller? Ska jag tänka att dom inte kommer? Ska man kontakta dom och kolla?
    Jag förstår inte riktigt hur man tänker när man inte hör av sig alls, men det är ju jag det..

Har ni några tankar? 
    jag kontaktade alla som inte hört av sig två dagar innan osa gick ut.
    de var inte så många, och det var endast min och min man stora familjer med.
    jag tycker dock att man inte hör av sig till dem som inte svarat, men gäller det familj eller andra man gärna vill ha med så kan man ju slå en pling och kolla.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
Svar på tråden OSA? nä, det skiter jag i.