• Anonym (MammanE)

Dimor under graviditeten?

Jag har en fruktansvärt kass mage. Hade det även under min förra graviditet, precis som jag har nu också. I normala fall är min mage också riktigt dålig och avföringen är näst intill rinnig som vatten. Det spelar ingen roll vad jag äter.. besvären fortsätter. Har tidigare ätit Dimor och det har funkat jätte bra. Däremot har jag läst att man inte får ta Dimor när man är gravid och jag ringde till 1177 för att rådfråga. Detta var svaret jag fick:

"Loperamid och andra ämnen som finns i Dimor skadar fostret, vid höga doser. Farligast är det under första trimestern". 

Jag kunde inte få svar på VAD som ansas vara "höga doser" och heller inte om det går att ta en tablett då och då under andra och tredje trimestern. 

Är det någon som vet?
    Eller har tips på några andra tabletter som funkar och stoppar upp snabbt? 
    Kan det vara farligt att ta en tablett bara när det är som värst?
    Inte speciellt roligt att behöva isolera sig hemma för att ha nära till en toalett.. 

• Svar på tråden Dimor under graviditeten?
  • Anonym (MammanE)

Fick också svaret om att kunskapen angående användning av dimor under graviditeten är begränsad. Att detta preparat endast provats på kaniner, där kaninungarna har dött vid höga doser.

• Anonym (s)

Har oxå velat använda dimor men avstod när jag fick veta att de kan skada barnet.
    Har du testat att äta stoppande mat? ex banan, blåbär 

• Anonym (MammanE)

Jag har provat allt men ingenting fungerar. Jag förlorar även vatten som jag dricker. Har provat med koltabletter (Carbo medicinalis 250mg, 75 tabletter och receptfritt på apoteket) men det funkar bara ibland. Det hjälper inte på engång och jag får fortfarande lös avföring. Det enda jag lyckas behålla hitills utan att behöva springa in på toaletten på engång är små små bitar av knäckebröd eller skorpor. Men det kan jag ju inte leva på under hela graviditeten..

• Galet

Imodium ska väl vara ok att ta som gravid annars?

Svar på tråden Dimor under graviditeten?