• tesslita

jätteont på vänster sida av rumpan.

har så fruktansvärt ont på vänster sida av rumpan.
    precis där rumpan början uppe nedanför korsryggen.
    känns som en kniv vrids om varenda gång jag tar ett steg med vänster ben där..
    gör så himla ont!!!

smärtan började i somras efter att jag suttit på en sten på mina föräldrars landställe.
    kom och gick i perioder.
    sedan slapp jag smärtan ett tag.
    läkaren visste inte riktigt vad det var och inte sjukgymnasten heller.

men nu senaste veckorna har det börjat göra så himla ont igen!
    kan inte gå längre..
    varenda steg smärtar så..
    det enda som kan förklara smärtan är som om någon vrider om en kniv på vänster sida
    precis där rumpan börjar..
    gör även ont när jag ligger ner och sitter..

någon som har något tips på vad jag kan göra?
    eller vad det kan vara?

står knappt ut längre..
    ska iof till min sjukgymnast nästa vecka och skickas till läkaren hos barnmorskan som
    ska kolla mig.
    går inte att stretcha detta heller..känns som jag ska dö av smärtorna..

• Svar på tråden jätteont på vänster sida av rumpan.
  • Lindonen

Låter som ischias, hade jag förra graviditeten.....inte kul, var hos sjukgymnasten o fick lite hjälp, fick även låna tens apparat som hjälpte lite..hoppas det blir bättre när du fått hjälp.

• Igloobåten

kan ju vara din ischias som spökar med dig. Jag har nämligen ont på vänster sida av rygg, rumpan.

• ankizen

låter precis som min ischias.. bara "pang" så kom den och den är kvar fortfarande och kommer å går och i vissa situationer så blir den värre å ibland är den helt borta.. strålar ner i benen lite också...
    på mig låser sig hela högerbenet om jag ligger ner på rygg på ett hårt underlag, tex golvet.
    fick ischias i v 17 i min förra graviditet och den hänger kvar fortfarande...

• Det blåa huset

Precis som de andra skriver, måste vara ischias. Mitt älsklingsobjekt att hata...

Rör på dig mycket, simma gärna. Bara bra att sträcka ut det fandskapet (ursäkta ordvalet).

• Monstermamman

Strålar det ner i benet också?
    Min ischias satt också i rumpan sådär och strålade ner i benet på baksidan..

• ankizen

ja det KAN stråla ner i benen/benet.. min gjorde det när de va som värst å ja kunde knappt gå för de gjorde så ont... å då strålade de ner i båda benen... från svanskotan ungefär...

• tesslita

jo det strålar ner på baksidan en del.
    känns ungefär som mitt ben är helt stelt..
    så fort jag rör det gör det så innihelvete ont

• Monstermamman

Pröva med ett varmt bad om du har badkar, det brukar lindra säger endel.
    Jag har själv inget badkat så jag kunde aldrig testa..

• ankizen

bada hjälper inte, inte på mig iaf.. har testat.. men simma.. och sjukgymnastik hjälper..:) röra på sig lite. även om de gör förbannat ont..:)

• Tina426

ånej... sitter här och läser och inser att min ischias har kommit tillbaka och 1000 ggr så värre än det brukar!!

är i v19. Kan knappt gå.. kommer nästan inte upp ur sängen på morgonen och på från toan ska vi nte ens prata om!!

Vad är en tens apparat för ngt??

• Fitnessfantasten

TIPS! Jag arbetar som massör och kan därför en del om kroppens muskulatur.

Det finns två varianter av Ischias, en "riktig" och en som man kallar "falsk". Den riktiga värken kommer av en inflamation i ischias nerven, detta går tyvärr inte att göra ngt åt oftast, MEN denna varianten är MKT ovanlig! Den falska orskas av en sätes muskel som kallas "päronformade muskeln", när denna muskel blir spänd trycker den lätt på ischias nerven och samma symptom uppstår som vid "riktig" ischias, det gör med andra ord lika ont. När man går till en vanlig allmän läkare informerar de TYVÄRR inte ofta om dessa två varianter utan skriver bara ut värktabletter och möjligvis antiinflamatoriska medel.

Den falska varianten är mkt vanlig och ni blir på ett enkelt sätt hjälpta med massage, ni kan behöva olika många behandlingar beroende på hur stel muskulaturen är osv. Boka en tid hos en doplomerad eller certifierd massör, det är värt pengarna. Stretcha sätesmuskulaturen flera ggr om dagen också.

Lycka till, hoppas ni blir bättre snart, kram kram

Svar på tråden jätteont på vänster sida av rumpan.