• jessmess

4 mm bred nackspalt.. är i chock..

Gjorde igår Kub test och det visade sig att fostret hade 4 mm bred nackspalt.. Barnmorskan var väldigt negativ och sa att det är hög risk för kromosom avvikelser. Jag är bara 25 år.. Jag förstår inte.. Ska göra moderkaksprov idag. Hur gick det för er när ni fick hög risk för avvikelser? Frågade barnmorskan om det ändå fanns någon chans att man kan få ett friskt barn, trots bred nackspalt.. Hon svarade: Ja, det händer då och då. "Solskens historier", som hon kallde det. Det kändes som att det var väldigt UNIKT :( jag mår så dåligt. Det skulle vara intressant att höra hur det gick för er andra.

• Svar på tråden 4 mm bred nackspalt.. är i chock..
  • AnnaSthlm

Det låter som att din barnmorska uttryckt sig lite väl hårt, beklagar! Har de tagit ett blodprov på dig att kombinera med UL-resultatet (KUB)?

Vad fick du för sammanlagd sannolikhetsbedömning?

Bra att du fick tid för moderkaksprov så fort. Var lugn och försök att ha is i magen. Det behöver inte vara kört! Många får helt friska barn trots dålig sannolikhet initialt- men när fvp/moderkaksprov var helt normalt.

• jessmess

Jajemen, gjorde blodprov också. Hon sa att blodprovet inte gav någon risk, eller hur man ska säga. Allt annat har gått så fint, alla blodprover m.m. Barnmorskan sa dock att hon tyckte det var märkligt att fostret såg så fint ut. Fostret hade svalt vatten osv. Alla mätningarna var normala. Hon gav sannolikhet för kromosom avvikelser 1:2 :/ Allting känns så konstigt, inte trodde jag att det skulle bli såhär. Det känns inte rättvist när man äter sunt, rör på sig och varken röker eller dricker. Inte för att mina levnadsvanor har någonting med detta och göra, men ändå.. Åh, allt jag vill ha är en liten frisk bebis.. Tack för peppen Anna!

• Mimmi77

Finns ganska många trådar med solskenshistorier här på fl. Hoppas du har ännu en!

• jessmess

Ja, får hoppas på det. I mitten/slutet av nästa vecka får vi resultatet av mk. Läkaren idag var mer positiv än barnmorskan, det var en liten tröst iallafall. Jobbigt att vänta på resultatet, känns så långt bort! Hoppas att det kommer brev och inte ett telefon samtal! Kommer sitta på nålar varje gång telefonen ringer! Finns det fler här inne som är i samma sits eller varit??

• Carla300

Vår bebis hade 3,7mm och 1:5 risk. Barnmorskan sa att det är något fel på bebisen. Antingen kromosomavvikelse eller hjärtfel så vi fick inte mycket hopp. Efter flera veckors väntan på fvp så fick vi sen veta att bebisen inte hade kromosomavvikelser och på ul i vecka 20 och 22 så såg allt bra ut! Så inget fel alls har hittats på vår bebis som kommer om tre månader, trots att bm var supernegativ...

Håller tummarna för dig!

• jessmess

Carla300: åh va härligt för er! Hoppet växte lite extra nu :) hemskt när barnmorskan är så negativ.. När det fortfarande finns hopp! Glad för er skull :)

Svar på tråden 4 mm bred nackspalt.. är i chock..