• Singoallaa

Målat med vattenfärg över en "oljevägg", sprucken färg

Hej! Tänkte höra om det finns någon kunnig som vet vad göra vid målning av vägg inomhus.

Vi målade för en dag sedan väggarna i vårt minsta rum med matt vit täckfärg för att först ta bort "döda" den röda färgen. Förra ägarna hade målat hela rummet i en hemsk djup RÖD färg som vi nu vill måla över. Meningen var att sedan måla över den vita täckfärgen med en mild grön nyans.

Problemet såg vi efter vi målat över de röda väggarna med den här vita täckfärgen, efter färgen torkat. Färgen hade nämligen börjat SPRICKA UPP vid torkningen. Färgen har alltså spruckigt upp i tusentals små sprickor, som ett ormskinn, det ser hemskt ut.

Själva väggen är i gips med tapet i grunden som de sedan spacklat över och till sist målat i den här röda färgen. Vi misstänker nu att den här röda färgen är oljebaserad, alkyd då den under fingrarna känns lite lenare, mjukare och "oljigare" än när man tex tar på en vägg där vi målat med vanlig vattenbaserad färg dvs akrylat. De väggarna känns torra och som "krita". Vi kanske begick något misstag. Men vad göra nu? Finns det något annat som man kan sätta på för att dra bort, smetaut sprickorna med innan målning av den gröna färgen? Eller någon tapet, vävtapet? Ställer en fråga här tänkte jag innan eftersom vi inte ska till Flugger färg och fråga proffsen förrens på lördag!

Otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Målat med vattenfärg över en "oljevägg", sprucken färg
  • johandra

Skapa loss det som är löst och så köper ni renoveringstapet och sätter upp...det är nog enda sättet att få det bra om ni inte bredspacklar hela rummet..

Usch sicket trist problem ni fick! Lycka till iaf du! 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Mabaja

Skrapa ner, bredspackla, , slipa, måla nytt

• ja men va fan

Har de spacklat över all tapet innan de målat??

Annars brukar det vara jätteenkelt att riva ner tapet som är målad. Så har jag gjort när jag tapetserat på målade väggar, bara peta up en flik och dra, så får man i princip ner hela bårder eftersom färgen håller ihop tapeten, blir finast och enklast så, slipper hålla på och spackla så in i helvete och slipper fula skarvar =)

• Singoallaa

Tack för alla svar! Att riva ner hade aldrig gått eftersom det är en gipsvägg, då hade även den följt med. Det vi gjorde var att slipa bort sprickorna. och det fungerade alldeles utmärkt, hela väggen blev som nyspacklad! Målade med en annan heltäckande färg från Flugger som var väldans bra! Nu ser väggarna proffessionelt målade ut, super fint blev det. Nu ska vi bara köpa in den milda gröna färgen och målaöver. Målat taket med. Tack för era tips!

• Singoallaa
    ja men va fan skrev 2013-06-04 19:59:36 följande:
    Har de spacklat över all tapet innan de målat?? Annars brukar det vara jätteenkelt att riva ner tapet som är målad. Så har jag gjort när jag tapetserat på målade väggar, bara peta up en flik och dra, så får man i princip ner hela bårder eftersom färgen håller ihop tapeten, blir finast och enklast så, slipper hålla på och spackla så in i helvete och slipper fula skarvar =)     

Japp de spacklade över en strukturtapet för att få den jämn och slät, och sedan målat i någon konstig plast/gummifärg RÖD. Men. men vi löste det nu. Tack :)
Svar på tråden Målat med vattenfärg över en "oljevägg", sprucken färg