• 123

Han dricker varje helg............

Förstår att du känner dig sviken. Det är illa när man ser hur lätt löten till både en själv och barn bryts, värmer inte i hjärtat precis.
    Att ens partner väljer att göra något trots att de vet att det sårar en är inte schysst.

Det är lite som med otrohet fast med skillnaden att du vet när han ska träffa den andra och att han inte knullar henne utan kondom så du får ju inga sjukdomar, vilket han så omtänksamt påpekar (jag slår ju dig inte). Och hur kan du bara missunna honom denna lilla avkoppling när han jobbar så hårt och dessutom måste höra ditt och barnens tjat?! Han älskar ju dig och slår dig inte, vad mer kan du begära?!
    Och "vännernas" oförstående; " jamen han blir ju bara roooolig när han dricker! 
    Den gnagande, tärande vetskapen att om han var tvungen att välja mellan er och drickat så hade du kunnat börja packa väskan.

Jag har själv varit i den situationen och jag har hört alla dessa jävla resonemang och skitsnack och jag kom på att även om han inte visar mig respekt så kan jag göra det för det är jag som bestämmer hur illa någon får behandla mig.
    Har man inte högre krav än att slippa bli fysiskt misshandlad är det något som fattas. Det är det som tar sån tid att komma underfund med.

• 123
    Anonym (Sandra) skrev 2013-05-30 15:24:40 följande:
    Tack för ditt inlägg, precis så känner jag mig, så sjukt sviken, han lovar.. vänta du det ska bli bättre.......... NÄR??

Det är det som är svårt att känna kärlek mot någon som inte tar en på allvar..

Och jag vet att man inte kan ändra på en annan människa, jag har tänkt att om jag lämnar honom kan han dricka ifred, eftersom det verkar vara livet, och slippa ha "ögonen" på sig. Han vill ju leva med oss, men förmår inte att ändra sig.

Och jag får lugn och ro, jag är så trött på att vara irriterad, ledsen och sviken.

Ja, det suger att älska någon som älskar någon annan mer.
    Jag valde att lämna och har aldrig ångrat mig. Insåg verkligen inte hur fruktansvärt mycket energi det förhållandet kostade varenda vaken stund. Det kom gradvis smygande.
  • 123
    Anonym (Öldrickare) skrev 2013-05-30 17:08:13 följande:

Jag dricker öl regelbundet, till maten eller ett par på kvällen ute på altanen med grannen. Ibland tar vi oss ett par glas whisky. Så länge man kan hantera alkoholen, inte blir onödigt full, aggressiv eller farlig för barnen t.ex. eller att drickandet påverkar arbete eller socialt liv i negativ riktning så ser jag inte vad problemet är. Låt honom dricka några öl på helgen, det är väl inte hela världen! Tvinga inte din egen absolutism på andra vuxna människor!

Fast är det fortfarande festligt när man tycker att en helg utan alkohol är så tråkig att man blir tvungen att avreagera sig och vara otrevlig och sur mot sina barn och fru?
    När man ljuger och bryter löften gång på gång?
    Låter det som en person som väljer att avnjuta nåra öl i gott sällskap när andan faller på?

Förresten skulle jag nog vilja påstå att det drickande/beteende TS berättar om i allra högsta grad påverkar drinkarens sociala liv i negativ riktning. Åtminstone om man ska betrakta barnen och frun som mänskliga varelser.  

Det där är ett missbrukarbeteende, hur man än ser det. Att ha alkoholproblem betyder inte att man måste vara hemlös A-lagare eller rasandes galen våldsbrottsling för att kvala in.
  • 123
    Anonym (Sandra) skrev 2013-05-30 21:09:35 följande:

Hade ni barn tillsammans? Hur ofta och mycket drack din sambo?
    Nej, som tur var fanns inga barn med i bilden!
    Jag växte upp med en pappa som söp, var aggressiv och oberäknelig. Han slog oss, tog matpengarna osv . Han levde kort sagt upp till myten om den alkoholiserade mannen.
    TROTS det har jag själv varit tillsammans med tre män som har haft olika slags alkoholproblem utan att inse det direkt;
    han som gradvis började dricka mer och mer, som aldrig var våldsam men obeskrivligt seg och tråkig på fyllan. Han glömde brinnande cigg i fönsterkarmen och på spisen, tappade glas och stödde sig mot mig när han tappade balansen så att jag ramlade osv Jag var på helspänn varenda helg, semester och familjesammankomst. (8år)

Sen var det han som drack sig redlös på helgerna och ibland mitt i veckorna. Han var en av de mest godhjärtade och intelligenta människor jag någonsin känt men han gjorde de mest vansinniga saker på fyllan och jag var uppriktigt oroad att han skulle dö, typ klättra ut på taket på 6e våningen med en cykel. (1.5år)

Slutligen han som inte kunde låta bli att dricka om det fanns alkohol hemma. Fanns det inget drack han inte. Det märktes knappt något på honom när han drack och vårt förhållande tog inte slut pga alkoholen. Dock var både jag och han medvetna om att hans svaghet men han tog fullt ansvar i vilket skick han än var så jag var aldrig orolig av det skälet. (7år)

Det jag har lärt mig är att det finns knappt två alkoholister som super precis likadant, av samma skäl eller uppför sig likadant.
    Samt, att du har studerat flera ingående/levt med dem inte på något sätt betyder att du inte kan gå på samma nit igen.

Hoppas mina erfarenheter kan vara till hjälp eller åtminstone stöd, det är lätt att tro att man håller på att bli tokig och samtidigt skäms man ofta.
    Kramar! Hjärta   
  • 123
    Anonym (Sandra) skrev 2013-05-30 22:07:40 följande:

Dina ord betyder mycket, överallt läser jag om att de tjejer som "gräller över hans drickande" är män som blir redlösa, spöar dom osv, känns ibland som om "mitt" problem inte är "tillräckligt" för att klaga.

Men dom du säger det finns inte 2 som har samma problematik eller dricker likadant. Som nu på kvällen har han fixat med bilen och såklart tragit 1-2 starköl. Så onödigt i mina ögon och så gott i hans.

Lite lustigt detta med sociala arvet, att de tär lätt att välja män med alkoholproblem om man haft en pappa som varit alkis. Man dras ju fasiken till dom, Denna man är inte den första jag haft som varit törstig..

Ja, visst är det skumt! Fast jag tror att det är så att de som har alkoholproblem dras till oss eftersom vi många gånger är lite "härdade".
    De vet någonstans inom sig att om de på en fest börjar spåra ur så har vi ögonen på dem och blir själv sällan mer berusade än att vi snabbt kan styra upp situationen.
    Vi tar så att säga huvudansvaret och blir den tråkiga tjatsubban medan de blir den lulliga, glada, avspända partygästen som sprider gemyt på festen.
    Fast det är väldigt få av dessa festliga killar som vill ha en tjej som uppför sig som dem, nej de vill ha en mamma/assistent och är beredda att ta gnället så länge de slipper ta ansvaret.
  • 123
    Anonym (Sandra) skrev 2013-05-30 22:34:38 följande:

haha du är underbar!!!

Tack! *kurr..knorr* Fast det är du också så det är på tiden att du ställer krav därefter.

Bry dig inte om folk som säger att du ska hålla tyst och låta din festliga, hårt arbetande man få koppla av lite: De människorna skulle utan tvekan slita dig i stycken om du berättade att du var tjock men ändå snaskade i dig gotter å kebaber varenda helg för att du tycker om det och att du är snäll fast du är tjock.
    Ojojoj, det hade börjat snackas om hälsoproblem och barnmisshandel då dina oskyldiga barn skulle få en förvrängd uppfattning om kost och hälsa osv.
    Nä, se ditt eget värde och stå upp för dig själv och dina barn (med lite otur kan de annars bli ihop med alkisar, haha!) och låt din man ta ansvar för sitt liv.
  • 123
    Erika77 skrev 2013-05-30 23:43:02 följande

Sen skulle han absolut klara sig utan och när han jobbar är det inga problem men jag fungerar ändå ofta vart gränsen går.

Gränsen är, enligt mig, nådd när partnern roar sig på ett sätt som skadar relationen, tilliten eller sårar dig trots att den är högst medveten om det.

Jag likställer det med tjat om sex eller en typ av sex där partnern tar vad den vill ha och inte bryr sig så mycket om att jag ska få ut något av upplevelsen.
    Han kanske tycker det skulle vara fett najs att knulla mig i röven tex. Om jag då säger nej för att jag tycker det är obehagligt så kanske han lägger fram argument som, jamen, det gör ju inte direkt ont på dig och det känns så bra för mig... jamen, det handlar ju inte om att jag ska göra det varenda dag, bara på helgerna... jamen, bara en liten stund...
    Han anser att hans behov är så mycket viktigare än mina att han är beredd att gå över min gräns gång på gång.
    Det finns säkert många som inte håller med men för mig är dessa beteenden besläktade.     
  • 123
    Jojile skrev 2013-05-31 14:52:15 följande:
    Jag går väl mot strömmen här men nej, jag anser inte att det är normalt att vara onykter varje helg. Ta ett glas vin/öl till mat eller kvällsmys är helt ok. Men att dricka så man blir berusad, nä...
    På vilket sätt går du emot strömmen här?
  • 123
    Farsa på stan skrev 2013-05-31 23:17:59 följande:
    Att dricka ett par öl om dagen är väl verkligen inget att förfasas över. Jag dricker 1-2 öl eller glas vin varje dag, kanske tre, utslagna på en hel kväll med en massa god mat, om det är fest. Aldrig mer, och jag är aldrig full heller. Min hustru blir berusad någon gång i halvåret, men även om hon blir lite högljudd och pinsam (som ju fulla människor är) har hon så mycket självkontroll att hon inte skämmer ut oss. Det verkar vara samma sak med din man. Men att dricka sig FULL varje helg är inte bra, nivån i sig är inte skadlig, men det är svårt att hålla den där.

Fast det här handlar inte om att dricka några öl om dagen, här handlar det om hur otrevlig TS man blir mot familjen om han inte får dricka.
    Kan man inte uppföra sig då man måste vara utan alkohol är det helt oväsentligt om man är snäll när man har druckit, då är man inte herre över sig själv och då är det ett missbruk.

Dessutom blir det tröttsamt i längden att ständigt vara den som tar huvudansvaret. Tänk om TS vill dricka till lite någon gång och någon blir akut sjuk eller ramlar och måste till sjukhus direkt, vem ska framföra fordonet?
    Det kanske är långt till närmsta taxistation (landsbygd).
    Hur ser det ut om båda föräldrarna är påverkade och kommer till sjukhus med ett skadat barn?
    Eller bara en sån enkel sak som att åka till en kompis och fika, vill man lämna små barn ensamma med en lullig förälder? I samma ögonblick som denna man pyser upp första ölen talar han indirekt om att nu ska han softa och lägger över huvudansvaret på TS utan att fråga efter om hon kanske skulle vilja göra något annat än att se på när han lurar till.   
  • 123
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-01 00:29:47 följande:

Han tycker jag är tråkig som inte kan dela på en flaska vin med honom en lördag. Sånt för ju alla. .. Han ser inga problem om man skulle behöva åka med barnen till akuten, det finns ju taxi. När jag väntade barn ville jag att han skulle vara nykter 2 v innan förlossningen. Men jag dricker ju bara folköl, vi kan ta taxi om det skulle behövas. Fy vad kände mig sviken.

Tycker han du är tråkig när du matar och aktiverar ungarna på morgonen medan han är fyllesjuk också?
    Nej du, han tycker inte att du är tråkig för att du inte dricker en flaska vin, han tycker det är tråkigt att du lägger märke till hur han dricker. Men om du dricker kan du inte säga något om att han gör det, tänker han.

Som jag sa tidigare; han skulle inte tycka det var festligt särskilt länge om du började ta för vana att korka upp en vinare å börja tratta i dig och lämnade huvudansvaret till honom.

Fan, jag får snudd på ångest när jag tänker på det; dessa "icke-män" som vill ha en fru/morsa/assistent som sköter markservicen medan de själva lullar omkring som Åsa-Nisse.
    Ryser när jag tänker på de taffliga, spritångande försöken att väcka en och försöka få en intresserad av sex genom att hårdhänt knåda en på magen för att de inte hittar fittan.
    Tänder man? NEJ!
  • 123
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-01 22:13:34 följande:

Om du skulle skriva en bok om alkoholens baksida, skulle jag vara den första att köpa den.

Du har ingen blogg eller annan sida som man kan få läsa dina klockrena upplyftande texter.. Du är min guru.

Nja, gurustatus vet jag inte om jag förtjänar, jag är bara sjukt trött på skit (å alldeles för gammal för att orka jamsa med fylltrattar mer)

Blogg/hemsida har jag inte. Jag är rent förvildad och alldeles för odisciplinerad för att sköta om och uppdatera en blogg, så jag nöjer mig med att spy min galla lite mer slumpmässigt, haha! Skrattande 
  • 123
    Frontline skrev 2013-06-03 06:45:00 följande:
    Det där med att nån kanske måste till sjukhus så att en måste vara nykter är ju bara larvigt att dra upp.
    Hur gör ensamstående som har ett par barn och vill ta sig ett par glas vin en fredagskväll tillsammans med nån kompis?
    För dig är låter det som ett larvigt argument men för mig är det inte det.
    Om jag hade ensamt huvudansvar för ett par små barn och något av dem skulle bli akut sjuk eller skadad och transport till sjukhus skulle dröja eftersom jag måste vänta på taxi hade jag dåligt av det.

Skulle det sen bli ännu värre efterföljder, allvarliga men eller dödsfall, pga tidsaspekten så vet jag att jag aldrig skulle kunna sluta tänka på om det hade slutat annorlunda om jag inte druckit.

Jag har själv, som barn, gjort mig riktigt illa vid flera tillfällen och inte en enda av de gångerna var min lullige farsa den som fattade hur illa det var.
    När jag trillade med ansiktet före och klöv läppen upp till näsvingen tex föreslog han att mamma skulle torka bort blodet bara.
    Och en gång när jag ramlade ut genom fönstret, precis bredvid honom, märkte han inte ens att jag försvann!

Varför kan man inte skaffa barnvakt?      

• 123

Man ska inte önska olycka över andra men det är nästan så att jag önskar att de som hävdar att TS och barnen är gnälliga och spända (för att de vill göra något annat än att sitta hemma och titta på när pappa blir lullig varenda helg) själva ska hamna i samma sits, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. 

• 123
    Anonym (Förstår honom!) skrev 2013-06-04 20:00:44 följande:
    123, vi snackar KVÄLLAR här. Helgkvällar. Vad är det exakt barnen vill göra för aktiviteter just precis då hade du tänkt? Annat än sova i sin säng?!Är så sjukt trött på folk som inte fattar vad ordet alkoholist VERKLIGEN INNEBÄR! Och så kommer ni och påstår hur svårt det är att leva med en....

Var i TS står det att han endast reserverar kvällarna för sitt drickande?
    Och effekterna av drickandet gör honom inte upplagd för familjeutflykter följande dag har jag förstått det som. 

Vad beträffar mina erfarenheter av alkoholister kan jag lova dig att jag vet precis vad det VERKLIGEN INNEBÄR.

Men om vi nu ponerar att det är TS som är en tristfitta och att den trevlige, avspände mannen har det så besvärligt med hennes rigida inställning till några harmlösa öl - varför sticker inte karljäveln?
    Om det nu är han som sitter på den samlade intelligensreserven alltså.
  • 123
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-04 20:37:02 följande:
    Förstår honom:
    Menar du att mannen dricker öl för att frun är så jobbig? Precis som att våldtäktsmän våldtar för att tjejen har på sig kort kjol? Och precis som att misshandlaren slår sin fru för att hon bränner maten?

Jag förstår hur du menar, en person som styrs av alkoholen har inget eget ansvar för sitt handlande utan det är omgivningen som gör/säger saker och "tvingar" fram drickandet. Det tänket ingår i missbruksprofilen så ditt resonemang styrker bara missbruksteorin.
Svar på tråden Han dricker varje helg............