• Ej okej

Han dricker varje helg............

Anonym (Sandra) skrev 2013-05-30 15:24:40 följande:
    Tack för ditt inlägg, precis så känner jag mig, så sjukt sviken, han lovar.. vänta du det ska bli bättre.......... NÄR??

Det är det som är svårt att känna kärlek mot någon som inte tar en på allvar..

Och jag vet att man inte kan ändra på en annan människa, jag har tänkt att om jag lämnar honom kan han dricka ifred, eftersom det verkar vara livet, och slippa ha "ögonen" på sig. Han vill ju leva med oss, men förmår inte att ändra sig.

Och jag får lugn och ro, jag är så trött på att vara irriterad, ledsen och sviken.
    Du hade en pappa som hade alkoholproblem och du vet allt om att vara medberoende. Det är tyvärr exakt det du är för din man också. Nej, det är inte okej att dricka så man blir påverkad inför barnen - eller sin partner. Nej, det är inte okej om man aldrig kan avstå från att dricka.

Tyvärr TS - det låter som om även din man är alkoholist och det enda som hjälper är att sluta helt. Be honom söka hjälp - antar dock att han inte själv inser att han har problem och kommer att vägra. Så du har väl egentligen inget val. Vill du inte ha det så här så måste du lämna honom!

Lycka till! 
  • Ej okej
    Farsa på stan skrev 2013-05-31 23:17:59 följande:
    Att dricka ett par öl om dagen är väl verkligen inget att förfasas över. Jag dricker 1-2 öl eller glas vin varje dag, kanske tre, utslagna på en hel kväll med en massa god mat, om det är fest. Aldrig mer, och jag är aldrig full heller. Min hustru blir berusad någon gång i halvåret, men även om hon blir lite högljudd och pinsam (som ju fulla människor är) har hon så mycket självkontroll att hon inte skämmer ut oss. Det verkar vara samma sak med din man. Men att dricka sig FULL varje helg är inte bra, nivån i sig är inte skadlig, men det är svårt att hålla den där.
    Aldrig full? Nej, men så ökar toleransnivån ju mer/oftare man dricker. 3 glas vin eller starköl varje dag är en ganska hög konsumtion. Bra dock att du aldrig överskrider den. Problem har man då man inte klarar sig utan den dagliga dosen, när man inte kan avstå att dricka en/flera dagar.
  • Ej okej
    Anonym (nopps) skrev 2013-06-04 17:23:27 följande:
    Det skulle inte skada att nämna några problem med det ja.

Huvudet på spiket, tror också att det mesta av problemen skapas av ts och inte av mannens måttliga konsumtion.

Anonym (Förstår honom!) skrev 2013-06-04 18:51:37 följande:
    Så du vill höra bara sådant som passar dig? Sorry men jag tycker också att problemet ligger hos dig, ts. Härmed påstår jag inte att din mans alkoholkonsumption är normal eller inte. Det förvånar mig dock inte att han försöker fly ifrån den spända verkligheten du verkar skapa. Dessutom handlar det här uppenbarligen inte om ölet, du skrev själv att det handlar om att han inte gör som du vill. Sorgligt.
    Eller så är det ni som inte förstår hur makens ej måttliga konsumtion påverkar TS och barnen. Det är inte roligt att ha en far/make som konstant är påverkad av alkohol och som inte kan avstå från det,. Det är däri problemet ligger - att man inte själv ser att man dricker för mycket, hur ens personlighet förändras samt att man inte kan låta bli utan använder alkohol som en belöning. 
  • Ej okej
    Anonym (Förstår honom!) skrev 2013-06-04 19:43:18 följande:
    Ej Okej, kallar du verkligen det att dricka 2 kvällar av 7 "att vara konstant påverkad"? Börja diskutera seriöst tack.
    Men han dricker ju i veckan också. Som belöning för att han tex bytt däck på bilen.
  • Ej okej
    Anonym (Öldrickare) skrev 2013-06-25 15:24:46 följande:

Visst, men problemet ligger inte nödvändigtvis hos den som dricker utan kan lika gärna ligga hos partnern. Har en vän vars frus pappa är alkoholist och p.g.a. detta gillar hon inte alkohol alls och tycker inte att hennes man borde dricka något. Men hennes man har absolut inget problematiskt drickande utan dricker måttligt och sällskapligt som de flesta gör. Hans drickande är inte problemet utan hans frus syn på alkohol är problemet.
    Håller inte med dig. Problemet är deras gemensamma eftersom de då inte har samma syn på saker. Då får man diskutera sig fram till en lösning som båda är (någorlunda) nöjda med.

Min pappa är också alkoholist. Periodare som lyckats hålla det inom familjen, skötte sitt arbete utan problem men som på helger, fester och semestrar inte kunde kontrollera sig. Skåpsöp och trodde att resten av familjen inte märkte att berusningsgraden ökade under dagen. Inte varje helg men många fredagar och lördagar samt söndagar fulla av ångest, ånger och självömkan. Jag som barn märkte detta och mådde väldigt dåligt av det. Bönade och bad min far att sluta med detta men till ingen nytta.

Jag själv är inte nykterist. Tycker om att ta en öl eller några glas vin till maten och en likör till kaffet. Oftast på helger men även någon gång på en vardag när andan faller på. Min man är likadan. MEN det jag inte kan acceptera är när vi är på fest eller ute med kompisar, tillsammans eller var och en för sig och maken måste dricka tills han blir full. Han blir aldrig otrevlig eller aggressiv men full och dum, dum som i korkad. Och bakfull dagen efter, kan inte köra bil och jag får därmed ta hand om hemmet och ungarna den dagen. Det kan jag inte acceptera. Jag tycker det är respektlöst och jäkligt korkat, egoistiskt och inte alls trevligt.

Och så uppfattar jag att TS har det. Fast betydligt oftare än jag. För mig inträffar detta kanske 5-6 gånger per år - för TS i princip varje helg, semester och vid alla sociala sammankomster. Och det är inte okej. Vare sig mot TS eller barnen - eftersom familjen blir lidande. Det är inte TS som måste slappna av - det är TS man som måste ta tag i sitt drickande. Han använder alkoholen som en belöning, något som han kan unna sig då han gjort något som han tycker förtjänar en belöning. Och det är inte sunt. 
Svar på tråden Han dricker varje helg............