Anonym (Öldrickare) skrev 2013-06-25 15:24:46 följande:
Visst, men problemet ligger inte nödvändigtvis hos den som dricker utan kan lika gärna ligga hos partnern. Har en vän vars frus pappa är alkoholist och p.g.a. detta gillar hon inte alkohol alls och tycker inte att hennes man borde dricka något. Men hennes man har absolut inget problematiskt drickande utan dricker måttligt och sällskapligt som de flesta gör. Hans drickande är inte problemet utan hans frus syn på alkohol är problemet.
Håller inte med dig. Problemet är deras gemensamma eftersom de då inte har samma syn på saker. Då får man diskutera sig fram till en lösning som båda är (någorlunda) nöjda med.
Min pappa är också alkoholist. Periodare som lyckats hålla det inom familjen, skötte sitt arbete utan problem men som på helger, fester och semestrar inte kunde kontrollera sig. Skåpsöp och trodde att resten av familjen inte märkte att berusningsgraden ökade under dagen. Inte varje helg men många fredagar och lördagar samt söndagar fulla av ångest, ånger och självömkan. Jag som barn märkte detta och mådde väldigt dåligt av det. Bönade och bad min far att sluta med detta men till ingen nytta.
Jag själv är inte nykterist. Tycker om att ta en öl eller några glas vin till maten och en likör till kaffet. Oftast på helger men även någon gång på en vardag när andan faller på. Min man är likadan. MEN det jag inte kan acceptera är när vi är på fest eller ute med kompisar, tillsammans eller var och en för sig och maken måste dricka tills han blir full. Han blir aldrig otrevlig eller aggressiv men full och dum, dum som i korkad. Och bakfull dagen efter, kan inte köra bil och jag får därmed ta hand om hemmet och ungarna den dagen. Det kan jag inte acceptera. Jag tycker det är respektlöst och jäkligt korkat, egoistiskt och inte alls trevligt.
Och så uppfattar jag att TS har det. Fast betydligt oftare än jag. För mig inträffar detta kanske 5-6 gånger per år - för TS i princip varje helg, semester och vid alla sociala sammankomster. Och det är inte okej. Vare sig mot TS eller barnen - eftersom familjen blir lidande. Det är inte TS som måste slappna av - det är TS man som måste ta tag i sitt drickande. Han använder alkoholen som en belöning, något som han kan unna sig då han gjort något som han tycker förtjänar en belöning. Och det är inte sunt.