Inlägg från: Anonym (Förstår honom!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår honom!)

Han dricker varje helg............

Vila skrev 2013-06-05 11:13:53 följande:
    ...och där slutade vi lyssna på dig.

De sista två meningarna är värda att fundera på. Det gör nog ont att se saker och ting på det sättet men chansen finns att mannen faktiskt känner så! Varför blunda för något bara för att det svider?

För att komma ifrån den låga nivån på diskussion skulle jag vilja säga följande. Om TS får en känsla att hennes man är ute efter att vara berusad så ofta han bara kan och om hon märker att han vill passa på såfort det ges tillfälle så tycker jag att det hade varit mycket KONSTRUKTIVT och till stor HJÄLP för henne och familjen att sätta sig och fundera varför mannen känner som han gör. Det är då uppenbart att han flyr ifrån något. Ts, tro mig, bara för att du tror att han borde vara nöjd med familjelivet så betyder det inte att han ÄR det. Han kanske saknar något i sitt liv som inte familjen ger honom. Det är inget han kommer att erkänna för att slippa såra dig och barnen. Bara för att man har fru och barn betyder det INTE att man automatiskt slutar ha andra behov eller drömmar som inte barnen och frun kan uppfylla. Du säger att han var värre innan han träffade dig. Ja, han kanske trodde familjelivet skulle vara roligare än det visade sig vara och så föll han tillbaka till sitt gamla problemlösningsmönster.

Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 11:43:10 följande:
    Alkoholproblem beror alltid på en själv. Alla har ansvar över sitt egna liv. Men den svaga alholisten skyller alltid sitt missbruk på alla andra yttre omständigheter att det är som det är. Allt för att slippa ta ansvar. Lyckligtvis gör inte min man det. Han erkänner att han dricker för mycket och vill verkligen skärpa sig. Vi får väl se

TS jag förstår att det här är ett känsligt ämne för dig, och du har verkligen min medkänsla. Om din man nu erkänner sitt problem så är det ännu bättre. Ha din åsikt du, den har du rätt till! Det enda jag försöker är att få dig att tänka efter. Inte ändra inställning, BARA TÄNKA EFTER.

Jag är kvinna förresten. Jag tycker att enda lösningen är att man gifter sig med någon som har samma inställning till alkohol som en själv sålänge vi inte pratar om medicinskt alkoholberoende.

Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:04:10 följande:
    Oh herregud, ännu värre i så fall.

Förklara för mig vad det är exakt som gör det ännu värre att jag är kvinna och på vilket sätt det har med könet att göra.
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:05:31 följande:
    Tänka efter, att det kan vara mitt fel att han dricker? Sluta nu...

NEJ!!! Tänka efter att han dricker för att han kanske saknar något du och era barn inte kan ge honom hur underbara ni än är för honom annars.
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:14:36 följande:
    Jag kan inte ta reda på vad han saknar, det är upp till honom. Helt ointresserad av att ta det som min uppgift.

Det här uttalandet avslöjar inte så mycket kärlek direkt. Har man en livskamrat man bryr sig om resonerar man annorlunda. Kan det vara det han saknar?
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:19:32 följande:
    Det är männens om brukar stå för missbruket av alkohol i svenska hem. Det är inte så vanligt att jag hör en tjej resonera som du gör. SCB: Hög alkoholkonsumtion är vanligare bland män än bland kvinnor. 8 procent av kvinnor i åldrarna 20?84 år redovisade en hög alkoholkonsumtion. Närapå dubbelt så många män, 15 procent, låg på en hög alkoholkonsumtionsnivå

Ok männen brukar stå för alkoholmissbruket. På vilket sätt gör det "ännu värre" att jag resonerar som jag för och är kvinna?
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:23:01 följande:
    Attans va fel du har... Det finns de som tror att tonåringar som blir bjudna på öl och vin hemma lär sig hantera alkohol bättre än andra tonåringar. Detta är inte sant. Svenska studier visar att det är precis tvärtom. De ungdomar som får alkohol hemma dricker mer och löper större risk att få problem i framtiden. www.iq.se/content/om-alkohol/ungdomar-och-alk...

Jag sa aldrig att du ska bjuda dina tonåringar på alkohol. Jag sa däremot att om du inte ger upp din spända relation till alkohol i allmänhet så riskerar du att driva dem in i testa-för att sen missbruka-beteendet bara för att visa mamma att hon inte bestämmer över alla andras liv....vanligt bland tonåringar....
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:29:26 följande:
    Har du ett tråkigt liv? Nu har jag annat att göra än att redogöra för dig allt du vill ha svar på.

Om mitt liv är tråkigt eller inte har inget med saken att göra. Däremot din totala oförmåga att argumentera. Du startar en tråd här för att få höra det du vill. Inget annat passar dig. Jag försöker få dig att tänka efter men det verkar som du inte bryr dig särskilt mycket om din man utan bara om dig själv. Tror jag gav dig en del svar redan men väljer du att blunda så är det ändå du och inte jag som har ett problem.
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 12:34:35 följande:
    Nej jag kan påminna sig vad du skrev:  för risken är stor att du om några år står där inte bara med en "alkoholiserad" man utan även med ett par "alkoholiserade" tonåringar. Jag länkade till motsatsen, Spelar du dum eller förstår du inte..

Vet du verkligen inte vad man brukar använda citationstecken till? "Alkoholiserade" tonåringar står i citationstecken och har direkt samband med den spända relationen till alkohol du vägrar ge upp.
Svar på tråden Han dricker varje helg............