• maba

Tunna, svala, täckande kläder?

Jag behöver tips! Min lilla är snart 11 månader. Förra sommaren låg hon i skuggan i sin vagn, men nu är det full fart och jag har svårt att hålla henne ur solen helt och hållet. Nu är jag på jakt efter svala, täckande kläder, men jag har svårt att hitta något. Mycket av det jag ser i affärer är t-shirts och shorts. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Tunna, svala, täckande kläder?
  • josen 1

Uv-kläder om det varit direkt solsken typ mitt på dagen. Annars tunna kläder i 100% bomull i ljusa färger. Köpte senast på hm och lindex, vanliga randiga tröjor :)

• Onormalin160

Min 11-månaders är likadan, fullt ös hela dagen. Jag smörjer in honom med solskyddsfaktor 50 och har shorts + t-shirt.
    Sätter jag mer kläder svettas han ihjäl.
    Kan du inte använda solskydd, uv-kläder är väl mer för stranden tänker jag?

• josen 1

Vår BVC avrådde från solskyddskräm på barn under ett år, men det kanske är olika..

• Sweet life
    Onormalin160 skrev 2013-05-30 18:46:49 följande:
    Min 11-månaders är likadan, fullt ös hela dagen. Jag smörjer in honom med solskyddsfaktor 50 och har shorts + t-shirt.
    Sätter jag mer kläder svettas han ihjäl.
    Kan du inte använda solskydd, uv-kläder är väl mer för stranden tänker jag?
    30 räcker, 50 är fullproppad med kelikalier och man inte använder från hälskosten..

UV-kläder eller tunna material i ljusa färger och solhatt så klart!

Köpte en jättemjuk tunn tröja på polarn o pyret samt deras långärmade uv-tröja.
  • Onormalin160

Ja solhatt har han såklart! Jag har blivit rekommenderad av läkare att köpa den högsta solfaktorn som vi fick tag på, men det är väl olika..

• Sweet life
    Onormalin160 skrev 2013-05-30 21:32:43 följande:
    Ja solhatt har han såklart! Jag har blivit rekommenderad av läkare att köpa den högsta solfaktorn som vi fick tag på, men det är väl olika..
    Jo, men läkare tänker inte på kemikalierna. Deras uppgift är att undvika hudcancer. men i Sverige räcker 30 gått och väl!
  • Echo

Skjortor i bomull brukar vara svala och sköna. Byxor har tidigare år funnits jättetunna och luftiga på Lindex. I år vet jag inte, vi kör på ärvda kläder till minstingen så jag har inte köpt nytt.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • k girl

Leggings, toppen på både killar och tjejer. Och bomulls- eller linneskjorta eller -tunika, men även t-shirt har mina barn.

Spf 30, fysikaliskt uv-filter, ska man ha på barn under tre.

• maba

Tack för alla råd! Ska ge mig ut på jakt i veckan.

• Aileen Allannah

Just nu har min yngsta linne-body (utan ärmar), tunna, luftiga byxor och en bomullsskjorta över. Plus solhatt. Svalt och skönt.

• Alexi

Jag använder främst de tunna långärmade tröjorna från PoP till min tvååring, toppen tycker jag att ha långärmat men ändå tunt.

• Mumin80

Jag har jagat högt och lågt och faktiskt lyckats hitta en del långärmade, tunna bomullstunikor. Det plus leggings, solhattar och solskyddskräm spf 30/50 på dom ställens om ändå kan bli utsatta (typ nacke/hals, händer). Jag använder aco:s solskyddskräm som inte innehåller titandioxid och verkar allmänt ha relativt snälla kemikalier och inga parabener, parfymer, färgämnen eller ämnen från naturskyddsföreningens lista på allergener (vad jag kollade lite snabbt i alla fall ). Och så försöker vi ju schasa in ungarna i skuggan så gott det går. 

UV-dräkt i några storlekar större än vad barnet är blir också rejält täckande Äldre dottern lyckades få två uv-dräkter st. 98 när hon var typ 1,5 år. Nu när hon är 3.5 börjar dom sitta som dom ska, med ärmar till armbågen och byxor ner till knäna. Men dom tidigare åren så har dom ju funkat bra ändå, med långa täckande ärmar och ben  

Svar på tråden Tunna, svala, täckande kläder?