• sextiotalist

Måste jag försörja mina bonusbarn?

Brumma skrev 2013-05-31 00:16:16 följande:
    Förskoletaxan baseras på hushållets inkomst, inte enbart förälderns.

Delad vårdnad har inget med boende/umgänge/underhåll att göra.
    Delad vårdnad kan du ha även om man bor i olika delar av Sverige - t.o.m. i olika länder o inte träffar barnen speciellt ofta.
    Underhåll är man ALLTID skyldig att betala om man har barnet mindre än 50% - oavsett om du delar vårdnad eller inte.

Som bonusförälder är du även skyldig att försörja bonusbarnet om du och föräldern är gifta eller om ni har gemensamma barn.

"7:5 Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet."
    Fast det gäller endast om föräldrarna inte kan försörja barnet, inte annars. De primära försörjarna är föräldrarna, räcker deras förmåga inte till så gäller detta.
  • sextiotalist
    Beteendevetaren skrev 2013-06-04 11:48:52 följande:

Men vad ingår då? Ska msn betala resor eller bara mat o kläder?

OK, barnet ska har rätt att leva på samma basnivå som de övriga i familjen. Resor har ingen rätt till, inte ens helsyskon har rätt till samma resor som de andra syskonen.

Kläder är något som vårdnadshavarna ska tillgodose, men skulle tex den du bor ihop med inte ha råd med baskläder, då kan det vara vettigt att stötta (om du har pengar då).

Jag tror detta är mer aktuellt med en frånvarande förälder, som inte kan finnas där för barnen eller om båda föräldrarna tillfälligtvis är ur fas, t.ex om ena hamnar på sjukhus.     
  • sextiotalist
    Beteendevetaren skrev 2013-06-04 11:48:52 följande:

Men vad ingår då? Ska msn betala resor eller bara mat o kläder?
    Jag kan ge ett exempel från verkliga livet.
    En släkting till mig blev ensam (mamman fick frihetsryck) med mammans tidigare och deras två gemensamma. Under den tiden, innan han blev fosterpappa, så hade han intiialt försörjningsplikt, men sedan blev han fosterpappa och då fick han stöd och hjälp

Det var ju en som skrev här om hur hon blev ensam med bonusbarnen (pappan stack och mamman var inte lämplig som mamma), hon blev fosterförälder, men initialt så försörjde hon barnen.

Dvs försörjningsplikten är begränsad och inte absolut. Tvivlar på att du kan tilldömas underhålll vid en separation t.ex         
Svar på tråden Måste jag försörja mina bonusbarn?