Inlägg från: Maria 434 |Visa alla inlägg
  • Maria 434

Anställd som alltid är borta

Arbetsbrist är väl det enda som skulle funka i det här läget men då får du ju inte heller ta in någon ny på ett tag.

Måste var skitknepigt att driva ett litet företag där man verkligen behöver lojala och bra medarbetare. 

• Maria 434
    Anonym (2) skrev 2013-05-31 09:35:39 följande:
    Jag förstår dig verkligen och jag förstår arbetsgivare som väljer att anställa män när det ser ut så här. Om hennes man tagit sitt ansvar hade frånvaron varit betydligt mindre. 

Situationen hade även varit annorlunda om tjej 2 hade haft en annan inställning. Det går att jobba fast man har barn, det handlar om inställningen till arbetsgivaren.
    Hon hade kunnat avlasta och jobba hemifrån tex.
    Med rätt inställning går allt. Jag tycker det verkar mest som om tjej 2 har fel inställning 
  • Maria 434
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:53:48 följande:
    Jag ska se över arbetsfördelningen under sommaren och se om jag kan flytta henne till andra uppgifter som inte är lika frånvarokänsliga. Det är en lösning som kan fungera. Företaget växer så jag hoppas jag kan anställa hennes vikarie på heltid och låta henne jobba typ 50 % med arkivering och admin sysslor. Kanske inte det roligaste men om jag gör en omorganisering när hon är borta ska det nog gå att ordna så att hon inte kan säga nej.

Låter som en bra idé tycker jag, lycka till!
  • Maria 434
    J1983 skrev 2013-06-03 19:41:20 följande:

Jodå, nog fixar jag att se det ur fler perspektiv. Den här tråden är dock överrepresenterad av arbetsgivarens perspektiv. Sen så finns ju den här lagen som skyddar föräldrar av en anledning. Det ska inte gå att göra sig av med folk för att de har barn. Man behöver inte anpassa sitt barnskaffande till vad som är bäst för arbetsgivaren.

Varför ska arbetsgivaren vara den enda som anpassar sig?
    Vad är det för fel att som arbetstagare respektera sina kollegor och arbetsgivare, istället för att bara ta, ta och ta och hävde sina rättigheter, vara lite flexibel och förstå att kollegorna är de som får dra det stora lasset i första hand, framför allt på ett litet företag där man inte kanske har råd att ta in extrapersonal i tid och otid.
    Det går alldeles utmärkt att vara en jättebra förälder och samtidigt vara en bra kollega och anställd.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta