• Mansing

Anställd som alltid är borta

Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:34:14 följande:
    Räknade eftermiddag tjej 2 har varit anställd i 2 år och sju månader. Under den tiden har hon jobbat heltid i 9 månader och 75% i tre månader. Ett år har hon jobbat men varit anställd i över två år! Hon har varit borta mer än hon varit på jobbet! Jag är ledsen, men nästa person jag anställer kommer att vara man...eller kvinna med vuxna barn.
    Förstår vad du menar... men samtidigt så får man ju hoppas att även män kan tänka sig att vabba med sjuka barn och vara lite föräldralediga, så att anställa någon enbart baserat på kön är lite svinigt faktiskt även om det är svårt att hävda att det är direkt olagligt.....
  • Mansing
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:53:48 följande:
    Jag ska se över arbetsfördelningen under sommaren och se om jag kan flytta henne till andra uppgifter som inte är lika frånvarokänsliga. Det är en lösning som kan fungera. Företaget växer så jag hoppas jag kan anställa hennes vikarie på heltid och låta henne jobba typ 50 % med arkivering och admin sysslor. Kanske inte det roligaste men om jag gör en omorganisering när hon är borta ska det nog gå att ordna så att hon inte kan säga nej.
    Om du är "smart" så kan du ju göra om hennes tjänst lite så att hon självmant väljer att byta arbete...? Hos oss på min myndighet brukar man göra sig av med obekväma personer genom att t.ex. införa mer resor i tjänsten och krävande arbetsuppgifter som motiverar en hel del övertidsarbete och kvällsarbete. Då brukar många frivilligt söka sig någon annanstans, i synnerhet vi som har barn och som inte gärna har arbete som spiller över på privatlivet.
  • Mansing
    Mansing skrev 2013-05-31 12:34:31 följande:
    Om du är "smart" så kan du ju göra om hennes tjänst lite så att hon självmant väljer att byta arbete...? Hos oss på min myndighet brukar man göra sig av med obekväma personer genom att t.ex. införa mer resor i tjänsten och krävande arbetsuppgifter som motiverar en hel del övertidsarbete och kvällsarbete. Då brukar många frivilligt söka sig någon annanstans, i synnerhet vi som har barn och som inte gärna har arbete som spiller över på privatlivet.
    Ska dock tillägga att vi är ca 2000 anställda så vi behöver sällan säga upp någon utan det finns andra rockader man kan göra inom myndigheten. Är ni endast 2-3 anställda så förstår jag att det kan bli problem att "hitta andra arbetsuppgifter"
Svar på tråden Anställd som alltid är borta