Inlägg från: Anonym (M.A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M.A)

Anställd som alltid är borta

TS jag förstår verkligen problemet. Och det gör mig så arg att män kan välja att inte ta ansvar för barnen. Det drabbar alla kvinnor, inte bara såna som gör som din anställd tjej 2. För du kommer ju naturligtvis inte att välja en småbarnsmamma nästa gång du anställer. Oavsett hur ansvarstagande man är i jobbet så är man alltid stämplad som en mamma med småbarn = riskfylld anställning. Enda raka vore att lagstifta om delad föräldraledighet och delad VAB. 

Måste du ha fler än tjej 1 anställda då under en period? Om du skulle säga upp tjej 2 p.g.a. arbetsbrist och sen vänta till tiden för rätt till återanställning gått ut så kan du anställa nån annan sen. Så gjorde min far då han var chef på ett företag och de behövde göra sig av med anställda av personliga skäl... De fick helt enkelt försöka klara sig på färre anställda under en period för att bli av med folk. 

• Anonym (M.A)
    J1983 skrev 2013-05-31 21:17:05 följande:

Vad tycker ni att man ska göra med sina sjuka barn?

Jag har själv små barn varav det ena varit väldigt ofta sjuk. Och då är det extra viktigt att pappan också tar VAB! Man kan inte lägga all VAB på en förälder. Jag har full förståelse för sjuka barn men inte att man inte försöker dela.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta