Inlägg från: Kjellgren |Visa alla inlägg
  • Kjellgren

Anställd som alltid är borta

Om jag inte missminner mig kan man i samband med omplacering till andra arbetsuppgifter även justera (ner) lönen, det är anställningen som är "tillsvidare", inte lönen.

Personligen hade jag inte de problemen eftersom jag inte anställde personer med småbarn. Hårt, visst, men med ett fåtal anställda har man inte mycket val. Mina anställda hade 1-2 frånvarodagar om året och arbetade även med gipsat ben vilket lönade sig inte bara för mig utan för dem också.

Bra att du har arbetsgivarorganisationen i ryggen, det underlättar när/om du ska förhandla med facket.

• Kjellgren
    Anonym (Diskriminerad) skrev 2013-06-10 20:32:34 följande:
    Fy för dig och andra egenföretagare som diskriminerar småbarnsmammor. Jag kan förstå att det är "jobbigt" för dig men så är det att ha ett eget företag och du borde verkligen inte vara arbetsgivare. Hoppas facket sätter dit dig så det ryker om det.

Jag är 34 år och har ett barn, en dotter på 4 år. Jag vantrivs verkligen på mitt jobb och söker nytt jobb dagligen. Men jag har snabbt blivit varse att jag anses vara icke anställningsbar av såna som du. Jag blir diskriminerad på anställningsintervjuer och får inte jobben. Detta för att arbetsgivarna tar för givet att jag ska bli gravid när som helst. "En enbarnsmamma i barnafödande ålder och barnet är 4 år? Nej, aldrig i livet. Hon kommer att bli gravid direkt så henne kan vi inte anställa." Det arbetsgivarna inte vet och inte har med att göra är att jag inte kommer att få fler barn. Det är en för jävlig situation att vara i, att bli diskriminerad när det enda man vill är att få ett jobb man trivs med.
    Det står dig fritt att starta företag och anställa småbarnsmammor för glatta livet. 
  • Kjellgren
    Anonym (pia) skrev 2013-06-10 20:46:11 följande:
    Ni som klagar på företagare, varför startar ni inte egna företag?

Hade Diskriminerad startat företag hade hon sannolikt resonerat som TS, i vilket fall tills hon fått tillbaka pengarna hon satsat.

Det är alltid enklare att vara generös med andras pengar. 
Svar på tråden Anställd som alltid är borta