Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Anställd som alltid är borta

Du kan ju även skapa arbetsbrist genom att göra hennes tjänst såpass kvalificerad att hon inte längre har kompetens att utföra den. Då kan du även anställa någon annan.

• Anonym (Jag)
    Anonym (3 anst-butik) skrev 2013-05-31 16:16:28 följande:
    Kan man göra så? Gäller det den sista som anställdes eller vem som helst?

Vanlig turordning bland de med samma kompetens gäller fortfarande. Men har du däremot två med liknande tjänst där en är mer kvalificerad än den andra funkar det.
  • Anonym (Jag)

Du kan även anställa ytterligare en person och efter några månader hävda arbetsbrist. För företag med max 10 anställda har du rätt att undanta två personer av eget val från turodningsreglerna, vilket självklart innebär denne person. Du behöver inte motivera varför du undantar dessa två personer alls. Men som tidigare nämnts, nämn aldrig att det har med föräldraledighet m.m. Att göra för den anställde (eller annan heller för den delen).

• Anonym (Jag)
    Anonym (arbetsbrist) skrev 2013-05-31 16:38:23 följande:
    I ett sådant litet företag har man dessutom rätt att undanta några anställda från turordningsreglerna. Ts, kontakta en jurist för att ta nästa steg. Låt juristen sköta formalia.

Ja läs nästa svar jag skrev!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-31 16:37:17 följande:
    Du kan även anställa ytterligare en person och efter några månader hävda arbetsbrist. För företag med max 10 anställda har du rätt att undanta två personer av eget val från turodningsreglerna, vilket självklart innebär denne person. Du behöver inte motivera varför du undantar dessa två personer alls. Men som tidigare nämnts, nämn aldrig att det har med föräldraledighet m.m. Att göra för den anställde (eller annan heller för den delen).

Svar på tråden Anställd som alltid är borta