Inlägg från: Dracarys |Visa alla inlägg
  • Dracarys

Anställd som alltid är borta

Bara läst TS.

Med ett så litet företag är det ganska okomplicerat att göra sig av med en anställd som bara kostar.

Anställ en ny person, t.ex. på 50%. Fördela om arbetsuppgifterna mellan de anställda, så att tjejen som inte fungerar får jobba bort de enklare sysslorna. Sedan efter ett par månader så hävdar du arbetsbrist och säger upp den gamla tjejen som inte fungerar. Eftersom företaget är så litet är det lätt att kringgå LAS.

• Dracarys
    Anonym (Linda) skrev 2013-05-31 17:52:50 följande:
    Med konsult, menar du bemanningsföretag? Om så är fallet; jag blir illamående. Att just vissa arbetsgivare utnyttjar detta system i en oändlighet och på så vis ser till att fria sig själva från ansvar är också en stor faktor till att vår arbetsmarknad här i Sverige ser ut som den gör. Ta ert förbannade ansvar!

Till TS: jag är inte så bevandrad inom ämnet men vill ändock skriva att jag förstår din situation.

/Linda 
    Jag tycker att TS tar ansvar för sitt företag och för sina övriga anställda genom att göra sig av med en anställd som är mer frånvarande än närvarande och som inte fungerar i gruppen.
  • Dracarys
    Anonym (pia) skrev 2013-05-31 18:12:31 följande:
    Blir väl knappast bättre när hon kommer tillbaka och har 3 barn hemma som blir sjuka då och då.
    Precis.

Chefen i det här läget borde hålla tyst om saken, säga upp henne för arbetsbrist, och sedan använda en konsult för att hantera en "tillfällig arbetstopp" som sedan kan övergå till stadig anställning senare.
  • Dracarys
    Curlie skrev 2013-05-31 18:16:43 följande:
    Att hon är föräldraledig är väl inte så mycket att göra åt, men 26 VAB-dagar? Borde inte en arbetsgivare kunna kräva sjukintyg även när barnen är sjuka, när det kommer till en viss gräns?

Min dotter är 5 år och jag har tagit ut 5 VAB-dagar under hela hennes livstid.
    NU har jag inga barn, men jag skulle bli knäpp om en kollega var borta så mycket.

Då skulle jag nog tycka att hon borde säga upp sig helt och hållet och ansöka om vårdbidrag och allt vad det heter. Om barnen är sjuka så mycket, då behöver hon vara hos dem på heltid.
  • Dracarys
    Sadie skrev 2013-05-31 18:51:17 följande:
    Fast man måste ju få lov att ha ett jobb om man har barn. Alternativet är ju att vara hemma och gå på socialbidrag typ... Eller att aldrig föda några barn, vilket tydligen ska vara dåligt för samhällsekonomin.

Nu har jag vabbat ultralite i mitt liv med de 2 barn jag har, men skulle de helt plötsligt bli sjuka mycket och ofta så skulle jag ju vara tvungen att vabba. Vad gör man då, säger upp sig?

Med det sagt vill jag ändå poängtera att jag förstår att det är jobbigt för kolleger och arbetsgivare när någon är borta ofta.
    MEn kan man sägas "ha ett jobb" om man sällan är där?

Barn och sjukdomar i all ära, men om man inte kan sköta sitt jobb, vad ska man ha det för? Oavsett hur ömmande omständigheterna är så finns företaget inte där för att hålla folk med jobb som de kan sköta när det passar dem.

Kan man inte sköta sitt jobb, oavsett anledning, så borde man hitta ett annat jobb eller söka andra lösningar. Är barnet sjukt så mycket, då finns det troligen någon slags vårdnadsbidrag att söka.
  • Dracarys
    Sadie skrev 2013-05-31 19:13:53 följande:
    Jag tror ju de flesta tänker mer på att få mat på bordet än på arbetsgivarens börda, faktiskt. Ett barns sjukdomsfrekvens går ju ofta inte heller att förutse. Är det en osäker arbetsmarknad eller bransch så kanske man tänker att barnet är sjukt när det är litet men om man härdar igenom kan man fortsätta jobba där i x antal år efter det med den trygghet det innebär. Då är det inte värt det för privatekonomin att säga upp sig för arbetsgivarens eller kollegernas skull. Jag säger inte att det är rätt, eller ens att det faktiskt är så, det är min tanke bara.
    Ja, så tänker hon ju säkert, och det går jättebra att göra så på större företag. Där finns det helt andra möjligheter att fördela om uppgifterna och täcka upp för varandra.

Att göra så på ett litet företag med 3 anställda är enbart svinigt.

Den här kvinnan borde söka sig till ett större företag, som bättre kan hantera hennes opålitliga närvaro och inte är lika ekonomiskt sårbart. Genom att fortsätta som hon gör så riskerar hon att få kicken, och det är definitivt inte bra för den privata ekonomin.

Kvinnan tänker kortsiktigt och skjuter sig själv i foten. Det är bara en tidsfråga innan hon får sparken när hon beter sig såhär.
  • Dracarys
    Anonym (Suck) skrev 2013-06-01 08:51:32 följande:
      Det är olagligt det du vill göra. Kolla med facket.. Annars kan du ju alltid köpa ut henne om hon går med på det.

Man har rätt att vabba och tur är väl det. vissa barn är sjukare än andra så är det bara. speciellt i början på dagis.

Och hur folk väljer att ta ut sin fp är helt upp till dem..  Sedan kan man tycka vad man vill.. Men så är det.

Jag är själv med min son som har varit mycket sjuk och vabbat massor. Men nu släpar jag med honom till jobbet när han e sjuk å kör så länge jag kan. Mitt jobb är bra för de misstror en inte och ser att man jobbar ikapp. En fungerande arbetsplats ska kunna täcka upp för sådant.. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja bli gravid p.g.a jobbet och det är helt sjukt att det ska styra över sånt.. Men så är det för mej iaf. Och det känns lite bittert ibland.
    Det är också på det viset att små företag inte kan överleva om de anställda vabbar eller är lediga hälften av tiden. PÅ större företag kan man göra så, där fungerar det. På stora företag är det en droppe i havet att ordna en vikarie. På små företag blir det en förödande kostnad och det ökar stressen enormt för de andra två anställda!

Är man bara 3 personer kan man inte köra sitt eget race, utan måste ta hänsyn till de andra två och deras förutsättningar - annars kommer företaget att tvingas stänga ner och då har man inget jobb alls.

Man kan inte hävda sina rättigheter in absurdum på små företag.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta