• ica

Anställd som alltid är borta

Anonym (nja) skrev 2013-05-31 17:34:06 följande:

Men att anställa en man är verkligen ingen garanti för att personen inte kommer vabba eller vara hemma med barn. Min manliga kollega tar all vab och är borta 5-10 dagar varje månad... Och det är ju egentligen vabbandet som är det stora problemet, under lång föräldraledighet kan du ju precis som du gör ta in en vikarie. Så det blir nog till att bara anställa kvinnor som passerat klimakteriet och vars barn är typ tonåringar, eller män som har stabila förhållanden med en kvinna som passerat klimakteriet och har stora barn... Har förresten ett antal manliga vänner som tagit ut mer föräldraledighet än sina fruar!
    Glöm inte att se till att de inte har gamla skröpliga föräldrar att ansvara för.
  • ica
    mepetite skrev 2013-05-31 17:51:51 följande:
    visa henne att du har räknat ut i snitt hur mycket hon har varit där under sin anställning och att situationen är totalt ohållbar. pratat i varje fall med henne. jag har själv två små barn och min arbetstid har inte ens i närheten sett ut så med vab osv. hennes man tycker man ju kunde ta lite mer ansvar. men jag förstår till fullo att det är otolererbart
    Öppenhet och ärlighet är väl alltid bäst.
  • ica
    Anonym (arbetsbrist) skrev 2013-05-31 21:22:57 följande:

Dela VAB med partnern?
    Om det finns möjlighet, jobba hemifrån?
    Om det finns släktingar, ta hjälp av dem?
    Skaffa en barnflicka?
    Fortsätta vabba ofta och acceptera att man inte anses vara nån att lita på = tråkigare arbetsuppgifter och sämre löne- och karriärutveckling.
    Givetvis måste arbetsgivaren acceptera en del vabbande, det ingår liksom.
    Men blir det flera gånger i månaden, tja, då är man illa ute.
    Man får inte jobba hemmifrån när man vabbar. Men att dela med den andre föräldern är väl det första man gör.
  • ica
    Anonym (Tyvärr) skrev 2013-06-01 09:43:30 följande:

Jag tycker inte tjej 2 har dålig arbetsmoral för att barnet är sjukt utan för att hon inte ens försöker att hitta en lösning till exempel att jobba hemifrån.
    Vabba man får man inte jobba hemifrån. Då har man inte rätt till ersättning från f-kassa.
  • ica
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 18:04:52 följande:

Tycker jag inte, varför sjunka till en sådan hemsk nivå, två fel gör det inte mer rätt! Tacka då nej till att vara referens, ärligare mot både henne och dig själv!
    Att straffa nån utan att ha ett samtal med personen ifråga är omoget. Ta ditt arbetsledaransvar istället.
  • ica
    Anonym (Varit där) skrev 2013-06-02 18:16:27 följande:
    Var det menat till mig? Jag hade inget arbetsledaransvar. 
    Självklart menar jag Ts. Det kan ju vara så att det finns fler anledningar till att hon är borta. Det kan vara problem på jobbet.
  • ica
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 18:25:20 följande:

?
    Varför citerade du mig?
    För jag höll med dig. ?
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-04 18:53:58 följande:
    Då får man säga upp sig.

Utan arbete blir man ändå sen när man sänkt företaget i botten. Det är extremt egoistiskt när det handlar om ett såpass litet företag som i ts!
    Jag tror inte att man kan utgå ifrån att det är planerat. Få förväntar att få barn som är sjuka mycket. Utan de flesta brukar bli överraskade över allt ungarna drar på sig. Så småbarnsföräldrar med sjuka barn ska enligt dig inte arbeta? Hur ska de försörja sig då?
  • ica
    J1983 skrev 2013-06-05 08:43:50 följande:

Man kan inte jämföra rakt av. Jag har kollegor med lika många barn som knappt vabbat alls, deras barn har inte varit sjuka lika mycket. Sen så beror det ju på sjukdomen samt hur ens barn är om det finns tid till att jobba hemma.
    Ja, det är verkligen olika från barn till barn.
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-07 10:36:23 följande:
    Planerat eller ej så är det extremt egoistiskt.

Om företaget går i botten (vilket faktiskt kan hända på ett litet företag) så står ts anställda där utan arbete i vilket fall som helst. Skillnaden är att hon då dragit med sig sina kollegor och sin arbetsgivare i samma situation.

Hon arbetar ju inte och försörjer sig, det är ju det som är problemet här!
    Hon arbetar väl visst. Annars skulle hon inte ha en anställning. Men om Ts inte klarar av att prata med en anställd så kanske hon inte ska ha anställda.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta