Inlägg från: Anonym (55) |Visa alla inlägg
  • Anonym (55)

Anställd som alltid är borta

Kan ni inte prata med henne först? Hinta lite att företaget har det tufft och att det kanske inte går att driva det vidare om man inte sparar in lite? Så hon får en chans att bättra sig?

• Anonym (55)
    Anonym (Linda) skrev 2013-05-31 17:52:50 följande:
    Med konsult, menar du bemanningsföretag? Om så är fallet; jag blir illamående. Att just vissa arbetsgivare utnyttjar detta system i en oändlighet och på så vis ser till att fria sig själva från ansvar är också en stor faktor till att vår arbetsmarknad här i Sverige ser ut som den gör. Ta ert förbannade ansvar!

Till TS: jag är inte så bevandrad inom ämnet men vill ändock skriva att jag förstår din situation.

/Linda 
    Fast varför ska arbetsgivaren ta sitt ansvar när inte arbetstagaren gör det?
  • Anonym (55)
    Sadie skrev 2013-05-31 19:13:53 följande:
    Jag tror ju de flesta tänker mer på att få mat på bordet än på arbetsgivarens börda, faktiskt. Ett barns sjukdomsfrekvens går ju ofta inte heller att förutse. Är det en osäker arbetsmarknad eller bransch så kanske man tänker att barnet är sjukt när det är litet men om man härdar igenom kan man fortsätta jobba där i x antal år efter det med den trygghet det innebär. Då är det inte värt det för privatekonomin att säga upp sig för arbetsgivarens eller kollegernas skull. Jag säger inte att det är rätt, eller ens att det faktiskt är så, det är min tanke bara.
    Men tänker man inte alls på att firman kan gå omkull om belastningen blir för hård?
  • Anonym (55)
    J1983 skrev 2013-05-31 21:25:11 följande:

Men seriöst, små barn kan vara sjuka ofta utan att det är nåt konstigt med det. Min son hade feber typ varannan vecka första terminen på dagis. Vi var till doktorn flera gånger för vi höll på att bli tokiga. Läkarna sa bara "helt normalt". Man får inget vårdbidrag för sånt. Man har laglig rätt att vabba.. Så enkelt är det! Och man ska nog, om man nu inte själv passerat barnafödande ålder vara lite försiktig med att raljera över att andras barn är så sjuka.. Rätt vad det är så är man där själv.
    Absolut men man har ju också rätt att göra sig av med personal som inte fungerar i företaget. Ingen gynnas av att ett företag måste läggas ner.
  • Anonym (55)
    J1983 skrev 2013-06-04 21:48:41 följande:

Att jobbet är möjligt att utföra hemifrån är ju inte detsamma som att det funkar att jobba hemifrån med varje specifikt barn. Jag får inte mycket vettigt gjort när jag vabbar mina två magsjuka barn t.ex
    Men om man inte vill anstränga sig alls för att ändra på situationen så bör man heller inte klaga när företaget går i konkurs och man blir arbetslös och  kanske inte ens får ut semesterersättningar och lön för att det saknar pengar.
  • Anonym (55)
    Anonym (Suck) skrev 2013-06-05 06:26:25 följande:
    Fy vad folk är fördömmande! Första tiden på dagis är hemsk med alla sjukdomar!! Och dessutom vara gravid med tvillingar samtidigt..de kommer ju ofta för tidigt. så det låter mer som hon försöker pussla ihop allt i tid. Ska man bli helt utstött som många skriver.. Bara för att man har en familj? Och om pappan vägrar hjälpa till så vad ska man göra? hoppas det löser sej för alla inblandade. Och börja med ett möte.. istället för att försöka sätta en blivande trebarnfamilj i skiten. 
    Möte går ju inte, då sitter ts i skiten om hon vill sparka henne. TS kan aldrig prata med henne om vabbandet.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta