Inlägg från: Anonym (De) |Visa alla inlägg
  • Anonym (De)

Anställd som alltid är borta

Du har en grannlaga uppgift framför dig, ts. Arbetsrätten är stark i det här landet, men du kan ju fråga om hon vill bli utköpt? Har hon inte misskött sitt arbete, så kan du inte "göra dig av med henne". Metoden att ge henne sämre/tråkigare arbetsuppgifter kan fungera, men kan ta tid. Jag hade tagit till en annan metod: som arbetsgivare äger du hennes schema. Vill hon inte arbeta helger? Synd, för nu är det det som gäller? Va, vill hon inte jobba helger och kvällar? Ja, men då är det arbetsvägran - och arbetsvägran kan ligga till grund för uppsägning...

• Anonym (De)
    mepetite skrev 2013-05-31 17:56:00 följande:
    ja man tycker ju det =/

Fast inte i det här fallet. Då kan ts anställda komma dragandes med diskrimineringskortet.
  • Anonym (De)
    mepetite skrev 2013-05-31 18:07:58 följande:
    jag tycker att situationen är ohållbar och många har kommit med bra tips om hur hon kan gå tillväga. men jag menade att om "chefen" visade hur mycket hon har varit borta så kanske hon kom till insikt! 

Det står alldeles för mycket på spel för chefen. Jag som chef kommenterar aldrig VAB eller föräldraledighet. Förmodligen vet hon precis vad hon sysslar med. Nej, att ta upp VABandet i det här skedet, vore som att be om en dom från DO...
  • Anonym (De)
    rockaroll skrev 2013-05-31 18:48:41 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men ts, är ditt företag fackligt anslutet? Annars är det väl bara att kicka henne?

För arbetsrätten omfattar bara fackligt anslutna, eller hur menar du nu?
Svar på tråden Anställd som alltid är borta