Inlägg från: Anonym (3 anst-butik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (3 anst-butik)

Anställd som alltid är borta

Hej, jag har bara läst TS.

Jag har också tre anställda och då i butik. De är 22, 28 och 55 år gamla. Jag bävar för när de två yngre skaffar barn. Om någon av de yngre slutar så ska jag anställa enbart 45-plussare.

För att bli av med anställda:

Uppsägning pga arbetsbrist. Om det finns möjlighet och om hon nu var i turordning. Säga upp henne pga arbetsbrist och jobba som sjutton själv.  Anställa ngn annan efter ngt år.

Vid annan uppsägning föreslår jag dig att du skaffar experthjälp. Det finns en del vägar att gå. 

• Anonym (3 anst-butik)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-31 16:08:08 följande:
    Du kan ju även skapa arbetsbrist genom att göra hennes tjänst såpass kvalificerad att hon inte längre har kompetens att utföra den. Då kan du även anställa någon annan.
    Kan man göra så? Gäller det den sista som anställdes eller vem som helst?
  • Anonym (3 anst-butik)
    Anonym (arbetsbrist) skrev 2013-05-31 16:16:29 följande:
    I verksamhetsplaneringsprocessen, besluta att vissa tjänster inte längre ska utföras av egenanställda utan att du vill lägga ut/outsourca dessa uppgifter. Och vilket sammanträffande att dessa uppgifter råkar ingå i hennes arbetsbeskrivning!!
    En arbetsbrist uppstår. Hon blir uppsagd. Hejdååå!!
    Vattentätt.
    Tips: ta kontakt med en jurist. Nämn ALDRIG hennes föräldraledighet eller VAB i samtal med henne. Du skulle självklart aldrig diskriminera en förälder. Beslutet är helt affärsmässigt (även om det blir dyrare för dig att göra på detta sätt)
    Det är värt att betala en jurist, så det blir rätt i alla papper.
  • Anonym (3 anst-butik)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-31 16:33:46 följande:

Vanlig turordning bland de med samma kompetens gäller fortfarande. Men har du däremot två med liknande tjänst där en är mer kvalificerad än den andra funkar det.
    Ok. Tack för svar :)
  • Anonym (3 anst-butik)
    Anonym (De) skrev 2013-05-31 18:00:50 följande:

Fast inte i det här fallet. Då kan ts anställda komma dragandes med diskrimineringskortet.
    .......och då kostar det..... man ska hålla tyst. Skaffa sig en arbetsrättsexpert för att finna vägar. T ex de som nämnts ovan.
  • Anonym (3 anst-butik)
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:14:55 följande:
    Precis.

Chefen i det här läget borde hålla tyst om saken, säga upp henne för arbetsbrist, och sedan använda en konsult för att hantera en "tillfällig arbetstopp" som sedan kan övergå till stadig anställning senare.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta