• Sadie

Anställd som alltid är borta

Curlie skrev 2013-05-31 18:26:26 följande:

Jag är ju bara anställd men kan ändå känna stor irritation över kollegor som vabbar och är "sjuka" i tid och otid. Det gör arbetsbördan så mycket större för oss som faktiskt jobbar. Nej, dålig stil och dålig arbetsmoral! Inte okej.
    Fast man måste ju få lov att ha ett jobb om man har barn. Alternativet är ju att vara hemma och gå på socialbidrag typ... Eller att aldrig föda några barn, vilket tydligen ska vara dåligt för samhällsekonomin.

Nu har jag vabbat ultralite i mitt liv med de 2 barn jag har, men skulle de helt plötsligt bli sjuka mycket och ofta så skulle jag ju vara tvungen att vabba. Vad gör man då, säger upp sig?

Med det sagt vill jag ändå poängtera att jag förstår att det är jobbigt för kolleger och arbetsgivare när någon är borta ofta.
  • Sadie
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:59:31 följande:
    MEn kan man sägas "ha ett jobb" om man sällan är där?

Barn och sjukdomar i all ära, men om man inte kan sköta sitt jobb, vad ska man ha det för? Oavsett hur ömmande omständigheterna är så finns företaget inte där för att hålla folk med jobb som de kan sköta när det passar dem.

Kan man inte sköta sitt jobb, oavsett anledning, så borde man hitta ett annat jobb eller söka andra lösningar. Är barnet sjukt så mycket, då finns det troligen någon slags vårdnadsbidrag att söka.
    Jag tror ju de flesta tänker mer på att få mat på bordet än på arbetsgivarens börda, faktiskt. Ett barns sjukdomsfrekvens går ju ofta inte heller att förutse. Är det en osäker arbetsmarknad eller bransch så kanske man tänker att barnet är sjukt när det är litet men om man härdar igenom kan man fortsätta jobba där i x antal år efter det med den trygghet det innebär. Då är det inte värt det för privatekonomin att säga upp sig för arbetsgivarens eller kollegernas skull. Jag säger inte att det är rätt, eller ens att det faktiskt är så, det är min tanke bara.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta