Inlägg från: Anonym (xXx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xXx)

Anställd som alltid är borta

Nu kan jag vara helt ute och cykla och det kan dessutom gälla andra regler än här.

Du kan bara säga upp pga arbetsbrist. Du kan inte säga upp någon under tiden de är föräldralediga eller sjukskrivna.

Om den anstäldle hävdar förtur kan denne ha rätt att återfå jobbet inom 9 månader (eller vad det var) om du återigen får jobb nog för att anställa en till.

Det de gjorde här när de ville ha mig ist för den som hade vikariatet innan var att de ädnrade arbetsuppgifterna lite.

Den innan var anställd som vikarie för en som fått en allvarlig sjukdom och bara kunde jobba 50%. Den ordnarie fick då de lättare uppgifterna och vikarien de mer komplicerade, vikarien var inte vidare bra på det men hade ju sitt vikariat till sommaren.
    När viakriatet tog slut meddelade man att man inte hade behov av att förlänga. Sen tillfrågades jag om den lättare delen av den ordinaries, som då var så sjuk att denne inte jobbade alls. Jag fick 50 % jobb med de lättare uppgifterna och övriga 50% delade andra inom företaget på.
    De andra hade ju sina egna så det blev lite haltande så efter 2 månader blav jag tilflrågad om jag kunde ta av den biten också och gå upp till 75% och så tog de bort lite småuppgifter jag hade och la ut på andra. Kunde jag så klart och det slutade med att jag jobbade med det som den första vikarien gjorde. 

Med detta undrar jag: Har du möjlighet att ändra arbetsuppgifterna så att tjänsten till det yttre ser ut att vara en annan? Och sen kan du ändra tillbaka efter ett tag.

Hur man lägger upp sin vab kan man som arbetgivare inte påverka. Inte heller hur man tar ut sin föräldrapenning, vilket jag tycker är rätt och riktigt, men jag förstår att det skapar stora problem.        

• Anonym (xXx)
    Anonym (Företagare 2) skrev 2013-05-31 09:42:06 följande:
    Nya arbetsuppgifter går alltid att ge. Det är ju en välkänd metod.
    Haha är det vad min chef försöker med nu? :-P

Nä, jag får roligare och mer utmanande uppgifter och en fråga om jag kan tänka mig att hänga med när företaget flyttar nästa år.  Det är flera ställen som slås ihop så istället för 4 personer behövs bara en och några tror sig säkra pga längst anställningstid, men det handlar itne bara om det enl min chef, det handlar även om kompetens, och då sitter jag säkert som ammen i kyrkan om de lyckas få det så. Men, det är en lönefråga för mig helt enkelt.
  • Anonym (xXx)
    Anonym (M.A) skrev 2013-05-31 12:49:21 följande:
    TS jag förstår verkligen problemet. Och det gör mig så arg att män kan välja att inte ta ansvar för barnen. Det drabbar alla kvinnor, inte bara såna som gör som din anställd tjej 2. För du kommer ju naturligtvis inte att välja en småbarnsmamma nästa gång du anställer. Oavsett hur ansvarstagande man är i jobbet så är man alltid stämplad som en mamma med småbarn = riskfylld anställning. Enda raka vore att lagstifta om delad föräldraledighet och delad VAB. 

Måste du ha fler än tjej 1 anställda då under en period? Om du skulle säga upp tjej 2 p.g.a. arbetsbrist och sen vänta till tiden för rätt till återanställning gått ut så kan du anställa nån annan sen. Så gjorde min far då han var chef på ett företag och de behövde göra sig av med anställda av personliga skäl... De fick helt enkelt försöka klara sig på färre anställda under en period för att bli av med folk. 

Fast hos oss är den perioden 9 månader. Lite svårt att dra runt det hela på bara 2 personer om man behöver vara 3 då.. Fungerar bättre om man är fler som kan dela på uppgifterna som den personen haft då.
  • Anonym (xXx)
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:53:48 följande:
    Jag ska se över arbetsfördelningen under sommaren och se om jag kan flytta henne till andra uppgifter som inte är lika frånvarokänsliga. Det är en lösning som kan fungera. Företaget växer så jag hoppas jag kan anställa hennes vikarie på heltid och låta henne jobba typ 50 % med arkivering och admin sysslor. Kanske inte det roligaste men om jag gör en omorganisering när hon är borta ska det nog gå att ordna så att hon inte kan säga nej.

Låter bra, tror det kan fungera även med facket, du måste ju se till att ditt företag flyter på som det ska också. Alternativet är ju att ni får slå igen = ingen har jobb, sånt ogillar facket
  • Anonym (xXx)
    Anonym (3 anst-butik) skrev 2013-05-31 16:16:28 följande:
    Kan man göra så? Gäller det den sista som anställdes eller vem som helst?
    När mitt  jobb flyttar till annan ort så kommer även vissa tjänster att försvinna, eller snarare komprimeras så att 4 personer ska bli en. Jag är tillfrågad om jag kan tänka mig att hänga med trots att jag inte jobbat längst, men jag har störst kompetens, eller kommer att ha då de planerar att ge mig mer utbildning till hösten. Så ja, så kan man göra oavsett. Dock, de är inte helt säkra på vad facket säger än, men det verkar som att det inte ska vara något problem, de måste ju ha någon som kan systemet som vi använder och jag kan mest, trots att vi hittills haft samma utbildning.
  • Anonym (xXx)
    bojjen skrev 2013-05-31 19:23:54 följande:
    Enligt semesterlagen har man som anställd rätt till 4 veckor sammanhängande ledighet under perioden juni t.om. augusti. Det är arbetsgivaren som lägger ut semestern. Arbetstagaren kan inte bara komma och meddela att nu tar jag semester (när det passar henne)

Dessutom har jag för mig att föräldraledighet skall anmälas en viss tid i förväg. Har inga egna barn i lämplig ålder så jag har inte koll på hur lång tid i förväg (kan vara 3 månader).

Detta borde ställa till det för henne. Lycka till med att djävlas. 
    Man får ta föräldraledighet med kort varsel om det händer något man inte kan förutse.
  • Anonym (xXx)
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Har man ett företag har man en dröm om att det åtminstone ska gå ihop med kostnader, löner osv. Helst göra en vinst också. Ett litet företag kan stå och falla med en anställd som tar all vab, vägrar jobba hemifrån osv. Det spelar ingen roll om den anställde har rätt att vabba, som företagare, särskilt i ett litet företag, måste man tänka på allas bästa.
    Givetvis kommer inte TS nämna något om vabbandet OM han säger upp den vabbande kvinnan. Däremot kommer han att säga upp henne pga bristande kompetens (genom att ändra arbetsuppgifterna) eller något liknande.
    Ist har TS tagit till sig rådet att ändra om och ge den vabbande kvinnan uppgifter som inte är så frånvarokänsliga. Det är klart att det kan bli tristare, inte så utvecklande uppgifter och att lönen inte går upp i samma takt som den andras, men så är det om man är borta mycket. Det är en risk man tar om man skaffar barn och inte delar lika med sin partner. Sen, när barnen är större kan man komma igen och visa vad man går för.
  • Anonym (xXx)
    mmeline skrev 2013-06-01 08:28:59 följande:
    Och det är för jävligt. Från och med nu ska jag göra det väldigt klart på alla anställningsintervjuer att jag inte har barn och inte kommer att skaffa barn under anställningstiden, även om de inte frågar.
    Det kan man göra, man kan även skriva i sitt personliga brev att man har valt att vara frivilligt barnlös.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta