Anställd som alltid är borta
Nu kan jag vara helt ute och cykla och det kan dessutom gälla andra regler än här.
Du kan bara säga upp pga arbetsbrist. Du kan inte säga upp någon under tiden de är föräldralediga eller sjukskrivna.
Om den anstäldle hävdar förtur kan denne ha rätt att återfå jobbet inom 9 månader (eller vad det var) om du återigen får jobb nog för att anställa en till.
Det de gjorde här när de ville ha mig ist för den som hade vikariatet innan var att de ädnrade arbetsuppgifterna lite.
Den innan var anställd som vikarie för en som fått en allvarlig sjukdom och bara kunde jobba 50%. Den ordnarie fick då de lättare uppgifterna och vikarien de mer komplicerade, vikarien var inte vidare bra på det men hade ju sitt vikariat till sommaren.
När viakriatet tog slut meddelade man att man inte hade behov av att förlänga. Sen tillfrågades jag om den lättare delen av den ordinaries, som då var så sjuk att denne inte jobbade alls. Jag fick 50 % jobb med de lättare uppgifterna och övriga 50% delade andra inom företaget på.
De andra hade ju sina egna så det blev lite haltande så efter 2 månader blav jag tilflrågad om jag kunde ta av den biten också och gå upp till 75% och så tog de bort lite småuppgifter jag hade och la ut på andra. Kunde jag så klart och det slutade med att jag jobbade med det som den första vikarien gjorde.
Med detta undrar jag: Har du möjlighet att ändra arbetsuppgifterna så att tjänsten till det yttre ser ut att vara en annan? Och sen kan du ändra tillbaka efter ett tag.
Hur man lägger upp sin vab kan man som arbetgivare inte påverka. Inte heller hur man tar ut sin föräldrapenning, vilket jag tycker är rätt och riktigt, men jag förstår att det skapar stora problem.