• J1983

Anställd som alltid är borta

yodi skrev 2013-05-31 18:04:52 följande:
    tycker helt klart du kan ta upp det där med vab med henne, 26 dagar  på tre månader låter väldigt  mycket. har barnet några allvarligare hälso problem? vi har tre barn och jag är inte i närheten av att vaba 26 dagar om året även om man slår i hopp dagarna för alla tre 

Så konstigt är det inte med ett så litet dagisbarn. Mina barn har under våren haft vattkoppor, influensa och magsjuka som ledde till sjukhusvistelse. Det blir snabbt många dagar.
  • J1983
    Curlie skrev 2013-05-31 18:26:26 följande:
    Jag är ju bara anställd men kan ändå känna stor irritation över kollegor som vabbar och är "sjuka" i tid och otid. Det gör arbetsbördan så mycket större för oss som faktiskt jobbar. Nej, dålig stil och dålig arbetsmoral! Inte okej.

Vad tycker ni att man ska göra med sina sjuka barn?
  • J1983
    Dracarys skrev 2013-05-31 18:59:31 följande:
    MEn kan man sägas "ha ett jobb" om man sällan är där? Barn och sjukdomar i all ära, men om man inte kan sköta sitt jobb, vad ska man ha det för? Oavsett hur ömmande omständigheterna är så finns företaget inte där för att hålla folk med jobb som de kan sköta när det passar dem. Kan man inte sköta sitt jobb, oavsett anledning, så borde man hitta ett annat jobb eller söka andra lösningar. Är barnet sjukt så mycket, då finns det troligen någon slags vårdnadsbidrag att söka.

Men seriöst, små barn kan vara sjuka ofta utan att det är nåt konstigt med det. Min son hade feber typ varannan vecka första terminen på dagis. Vi var till doktorn flera gånger för vi höll på att bli tokiga. Läkarna sa bara "helt normalt". Man får inget vårdbidrag för sånt. Man har laglig rätt att vabba.. Så enkelt är det! Och man ska nog, om man nu inte själv passerat barnafödande ålder vara lite försiktig med att raljera över att andras barn är så sjuka.. Rätt vad det är så är man där själv.
  • J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 08:04:35 följande:
    Precis så skulle jag gå tillväga om jag hade ett fåmanna företag, är personen inte tillgänglig och varit borta större delen av sin "anställda" tid så är det oftast så att den personen inte längre är lika värdefull för företaget. ofta har jag själv varit med om att vikarier som tar över har många gånger varit bättre. nu har jag inte haft chefposition men haft arbetskollegor som kommit och gått. och fått bra insikt i att det finns många kvinnor som är bra och vettiga och blir gravida efter en tid i förhållanden vilket är helt naturligt. Men sedan finns det givetvis dessa som verkar försöka utnyttja situationen och vara hemma så mycket som möjlgigt, genom utnyttja VAB, och FP. (FP köper jag men inte VAB alltid spec om man är två i förhållandet) Givetvis beror också situationen mycket på vilken typ av jobb det hela handlar om, är det städjobb, så är det rätt sumpelt. men t.ex en avdelsningschef, eller områdes chef eller dylikt med större ansvar och där förändring i jobbet är större så är situationen annorlunda. iof lättare på högre nivå att göra sig av med den anställde i form av "omstrukturering" i företaget.

Jag skulle vilja påstå att fp i kortare perioder är ett större otyg. Det kan man ju om man vill anpassa efter sitt jobb men en del väljer att alltid ta det på sommaren bästa perioderna. Vab kan ju uppstå med inget varsel alls, barnet börjar kräkas när man står påklädd påväg till dagis. Då måste man vabba. Och hur vet man att man inte delar? Man måste ju inte redogöra för de dagar ens partner är hemma.
  • J1983
    Katarina2011 skrev 2013-06-01 18:49:25 följande:
    Men om hon har en deadline för ngt som måste vara klart en viss tid men hon inte gör de måste de ju ändå vara skäl till uppsägning. Kolla så att hon sköter sina deadlines i tid och gör hon inte de går hon gå, hon ska ju även sköta sitt jobb, de ska ingen annan göra!

Man har laglig rätt att vabba och då är det som inte blir gjort arbetsgivarens ansvar. Man har ingen skyldighet att jobba igen den tid man varit borta, man får ju ingen lön för dessa dagar. Dock är det ju så att man på många jobb får jobba igen ändå eftersom inget gjort ens jobb då man är borta. Men man kan inte få sparken kopplat till att man vabbat.
  • J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 20:50:39 följande:
    Här märker man ju också vilka som ska ha jobb och inte jobb, Sparken för vabb har jag aldrig hört talas om men sparken för misskött arbete har jag hört flera gånger.

Bedömningen av hur man sköter sitt jobb ska ju baseras på vad man gör när man jobbar. Att vabba är inte att missköta sitt jobb, det är en rättighet reglerad i lag.
  • J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 21:00:51 följande:
    J1983 skrev 2013-06-01 20:37:49 följande:
    Man har laglig rätt att vabba och då är det som inte blir gjort arbetsgivarens ansvar. Man har ingen skyldighet att jobba igen den tid man varit borta, man får ju ingen lön för dessa dagar. Dock är det ju så att man på många jobb får jobba igen ändå eftersom inget gjort ens jobb då man är borta. Men man kan inte få sparken kopplat till att man vabbat.
    Kan tillägga även då att man kan få lämna arbetsplatsen pga misskötsel om det uppdagas att det fuskas, vilket har förekommit många gånger.  Men det är inte något som berör denna tråd. Som sagt man kan inte Direkt kopplat till VAB få sparken, men om ditt jobb blir lidande / givetvis beroende på vilken typ av tjänst du har så kan det bli att din tjänst görs om eller du anses inte vara kompetent eller noga med dina arbetsuppgifter. detta ligger i grund för en arbetsgivare att ge denna anställde avsked.

Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Jag arbetar med att utreda om barn o unga som far illa. När jag är hemma blir inget gjort om inte något väldigt akut sker. Det vore ju rätt underligt om jag skulle strunta i mina egna barn när de är sjuka för att omhänderta andras. Hur skulle jag plötsligt inte kunna anses kompetent för mitt arbete för att jag sköter om mina barn?
  • J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 22:06:05 följande:
    Klart man inte struntar i sina egna barn. det vore ju totalt omänskligt. Men det jag menade i samband till detta ämne i denna tråd är att VAB skadar jobbet, indirekt individen som ständigt är borta från jobbet. främst om det  är i småföretag som beskrivs i denna tråd. Men du vabbar ju inte om du jobbar hemifrån... och om du gör så så begår du lagbrott om du är hemma och får VAB-penning, medan du gör jobb. fast givetvis sker något akut och man svarar i telefon är nog i regel inte princip samma sak. beror på hur hårt man ska hålla på paragraferna. Kompetens anser man baserar på om du inte fullföljt dina arbetsuppgifter. men som jag gissar så beskriver du tjänsten som en tjänst på socialen. Inom den sektorn hittar du snabbt och tydligt personer som glider och håller sig undan jobb i och med VAB, sjukskrivningar etc då är detta ett ämne du borde vara väldigt bekant med. även om du jobbar med barn och ungdom.

Jag menade att om något akut sker så gör någon annat nåt i mins ärenden men bara då. Jag kan inte göra mycket hemifrån, kommer inte åt några datasystem förutom mailen. Förstår inte vad du menar med det sista? Jag är den dom vabbat mest på mitt jobb och jag gör det för att mina barn är sjuka. Jag tjänar inget på att vabba, jag förlorar pengar och är alltid stressad på jobbet gör att jag ligger efter.
  • J1983
    LinneaJosie skrev 2013-06-01 22:40:49 följande:
    Man kan ju dela på vab och föräldraledighet också.

Absolut, det tycker jag också men trots detta så kan det bli mycket. Jag har haft två vårar ned mycket vab nu sen min lilla började dagis. Förmodligen är det bättre nästa år då han blivit äldre. Jag har trots detta fått både förlängda vikariat och nu tills vidare anställning mitt i värsta vabperioden.
  • J1983
    cilaz skrev 2013-06-02 00:27:57 följande:
    "Arbetsgivarens ansvar" har jag läst i många inlägg här nu. Mycket är arbetsgivarens ansvar. Men det finns en gräns. Ett företag ska inte behöva gå i konkurs för att nån inte kan hålla snippan i styr mer än två månader. Om hon inte klarar av att jobba när hon har ett barn, som hon redan märkt kräver mycket förälder och hon vet att pappan inte ställer upp på att ta ledigt, då skaffar man väl inte ett till barn? Eller två? Hon kunde lika gärna säga upp sig och leva på soc, hon är lika mycket parasit där!

Då får arbetsgivaren tänka till före. Inte anställa någon i barnafödande ålder, kanske kräva steriliseringsintyg. Sen bör man väl akta sig för att anställa en alltför ålderstigen person, de kan ju bli sjuka. Klarar man inte av att ha personal och anpassa sig till svensk lag får man nog jobba själv.
  • J1983
    Anonym (FD) skrev 2013-06-02 07:26:21 följande:
    Man är en usel anställd om man inte ens är 50% av förväntad tid på jobbet och om man dessutom försvårar planering och det dagliga arbetet för alla andra under den tid man är där. Orsaken till varför man undviker att göra sitt förväntade jobb är ointressant. Det MÅSTE gå att göra sig av med usla anställda för annars drabbas så många fler.  

Orsaken ointressant? Cancerbehandling, ska man få sparken då också tex?
  • J1983
    Anonym (FD) skrev 2013-06-02 07:28:04 följande:
    Avsikten med tråden är ju givetvis att bli av med problemet inom ramen för svensk lag.

Jo men en del svar är inte anpassade till lagen. Enligt lagen är man inte usel om man vabbar eller är föräldraledig eller har dålig hälsa.
  • J1983
    Anonym (FD) skrev 2013-06-03 03:04:45 följande:
    J1983 skrev 2013-06-02 12:40:43 följande:
    Jo men en del svar är inte anpassade till lagen. Enligt lagen är man inte usel om man vabbar eller är föräldraledig eller har dålig hälsa.
    Det är här det blir krångligt. Du fixar nämligen inte att se situationen ur fler perspektiv än tjejens. Precis, exakt, oavsett anledning är man en usel anställd  för företaget om man är hemma mer än man är borta och detta alldeles speciellt om man ställer till det med planeringen och för de andra den lilla tid man faktiskt ÄR där. Det torde  finnas gott om lagliga möjligheter att göra sig av ed denna anställda om TS så önskar. Turordningen är inte fix för företag med mindre än 10 anställda.   

Jodå, nog fixar jag att se det ur fler perspektiv. Den här tråden är dock överrepresenterad av arbetsgivarens perspektiv. Sen så finns ju den här lagen som skyddar föräldrar av en anledning. Det ska inte gå att göra sig av med folk för att de har barn. Man behöver inte anpassa sitt barnskaffande till vad som är bäst för arbetsgivaren.
  • J1983
    Maria 434 skrev 2013-06-04 08:11:27 följande:
    Varför ska arbetsgivaren vara den enda som anpassar sig? Vad är det för fel att som arbetstagare respektera sina kollegor och arbetsgivare, istället för att bara ta, ta och ta och hävde sina rättigheter, vara lite flexibel och förstå att kollegorna är de som får dra det stora lasset i första hand, framför allt på ett litet företag där man inte kanske har råd att ta in extrapersonal i tid och otid. Det går alldeles utmärkt att vara en jättebra förälder och samtidigt vara en bra kollega och anställd.

Jag tror det är lätt att tycka att man ska anpassa sig osv om man 1 haft barn som inte varit sjuka så mycket 2 har ett nätverk som kan vabba åt en Är barnen sjuka så är de ju det. Inte mycket man kan göra oavsett hur schysst man vill vara mot kollegor och chef. Det är inte heller så självklart att man kan jobba hemma heller. Barn är olika.
  • J1983
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-04 18:53:58 följande:
    Då får man säga upp sig. Utan arbete blir man ändå sen när man sänkt företaget i botten. Det är extremt egoistiskt när det handlar om ett såpass litet företag som i ts!

Nej men man behöver ju inte säga upp sig eftersom man har laglig rätt att vabba. Lagen är ett skydd för föräldrar och deras barn. Man ska inte behöva säga upp sig för att ens barn är sjuka.
  • J1983
    Vinterankan skrev 2013-06-04 19:39:50 följande:
    Men i just det här fallet så finns det en pappa plus att det är möjligt att jobba hemifrån så här handlar det ju helt och hållet om en anställd som skiter i alla utom sig själv och sina rättigheter.

Att jobbet är möjligt att utföra hemifrån är ju inte detsamma som att det funkar att jobba hemifrån med varje specifikt barn. Jag får inte mycket vettigt gjort när jag vabbar mina två magsjuka barn t.ex
  • J1983
    Anonym (Nin) skrev 2013-06-04 22:07:10 följande:
    nej men man har ingen rättighet alls att sätta sig emot nya schemaläggningar och jävligt trista arbetsuppgifter på ett kontor nere i källaren bredvid varmvattenberedaren....

Nej så kan det vara men det är en annan sak än att få sparken.
  • J1983
    Anonym (FD) skrev 2013-06-05 07:58:53 följande:
    Som du ser fungerar småbarnslivet bra ihop med jobbet för Tjej 1. VAB och FP och allt Tjej 2 däremot väljer att köra en annan stil.

Man kan inte jämföra rakt av. Jag har kollegor med lika många barn som knappt vabbat alls, deras barn har inte varit sjuka lika mycket. Sen så beror det ju på sjukdomen samt hur ens barn är om det finns tid till att jobba hemma.
  • J1983
    Anonym (Cilla) skrev 2013-06-05 06:59:33 följande:
    om man inte kan få pappan att ställa upp förstår jag inte varför man tror att andra ska göra det...

Man kan ju lagstifta om vab varannan dag men det har man ju inte gjort.
  • J1983
    Anonym (FD) skrev 2013-06-07 04:41:37 följande:
    Man kan jämföra rakt av. Man kan jämföra attityden och nivån på visat intresse för att hjälpa till och lösa problemet.

Jag vill vara på mitt jobb, inte minst för min egen skull för att det är så jobbigt att ligga efter. Men är barnen sjuka så spelar det ju ingen roll hur ogärna jag vill vara hemma, man måste ju! Hur mycket man kan vrida och vända på sig för att hjälpa till beror ju på vad man har för förutsättningar. Och där påverkar ju hur ens uppsättning av barn ser ut och fungerar.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta