• mmeline

Anställd som alltid är borta

Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:34:14 följande:
    Räknade eftermiddag tjej 2 har varit anställd i 2 år och sju månader. Under den tiden har hon jobbat heltid i 9 månader och 75% i tre månader. Ett år har hon jobbat men varit anställd i över två år! Hon har varit borta mer än hon varit på jobbet! Jag är ledsen, men nästa person jag anställer kommer att vara man...eller kvinna med vuxna barn.
    Anonym (Företagare 2) skrev 2013-05-31 09:36:13 följande:

Jag gör likadant nu...tyvärr. Anställer bara män eller kvinnor med hyfsat vunxna barn. och helst inte under 35.

Och kvinnor i 30+ åldern som inte vill ha barn? Som inte kommer att skaffa barn inom någon överskådlig framtid, om någonsin?
  • mmeline
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Jag anser att det är människor som tjej 2 som förstör för kvinnor. Tack vare kvinnor som hon som inte kan sköta sitt helt självvalda privatliv separat från arbetslivet så förstörs anställningschanserna för massor av unga kvinnor.
    Det gör mig rent ut sagt förbannad att folk ska dra mig över samma kam som någon arbetsovillig småbarnsmorsa som inte har vett nog att begripa att man har en skyldighet mot sin arbetsplats ÄVEN om man har fortplantat sig.

Hade jag varit TS hade jag kickat den här tjejen, men givetvis inte varit dum nog att nämna VABbandet som orsak.
  • mmeline
    Anonym (arbetsbrist) skrev 2013-06-01 08:21:26 följande:

Sånt får man inte ens fråga om. Så man väljer bort alla som man TROR kommer att vara borta. Så funkar det. Ett fåtal kvinnor utan omdöme sabbar för alla andra som har det, men ändå ses som en riskfaktor.
    Och det är för jävligt. Från och med nu ska jag göra det väldigt klart på alla anställningsintervjuer att jag inte har barn och inte kommer att skaffa barn under anställningstiden, även om de inte frågar.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta