• Ponzi

Anställd som alltid är borta

Anonym (xXx) skrev 2013-06-01 06:56:25 följande:
    Har man ett företag har man en dröm om att det åtminstone ska gå ihop med kostnader, löner osv. Helst göra en vinst också. Ett litet företag kan stå och falla med en anställd som tar all vab, vägrar jobba hemifrån osv. Det spelar ingen roll om den anställde har rätt att vabba, som företagare, särskilt i ett litet företag, måste man tänka på allas bästa.
    Givetvis kommer inte TS nämna något om vabbandet OM han säger upp den vabbande kvinnan. Däremot kommer han att säga upp henne pga bristande kompetens (genom att ändra arbetsuppgifterna) eller något liknande.
    Ist har TS tagit till sig rådet att ändra om och ge den vabbande kvinnan uppgifter som inte är så frånvarokänsliga. Det är klart att det kan bli tristare, inte så utvecklande uppgifter och att lönen inte går upp i samma takt som den andras, men så är det om man är borta mycket. Det är en risk man tar om man skaffar barn och inte delar lika med sin partner. Sen, när barnen är större kan man komma igen och visa vad man går för.
    Precis så skulle jag gå tillväga om jag hade ett fåmanna företag, är personen inte tillgänglig och varit borta större delen av sin "anställda" tid så är det oftast så att den personen inte längre är lika värdefull för företaget. ofta har jag själv varit med om att vikarier som tar över har många gånger varit bättre. nu har jag inte haft chefposition men haft arbetskollegor som kommit och gått. och fått bra insikt i att det finns många kvinnor som är bra och vettiga och blir gravida efter en tid i förhållanden vilket är helt naturligt.

Men sedan finns det givetvis dessa som verkar försöka utnyttja situationen och vara hemma så mycket som möjlgigt, genom utnyttja VAB, och FP. (FP köper jag men inte VAB alltid spec om man är två i förhållandet)

Givetvis beror också situationen mycket på vilken typ av jobb det hela handlar om, är det städjobb, så är det rätt sumpelt. men t.ex en avdelsningschef, eller områdes chef eller dylikt med större ansvar och där förändring i jobbet är större så är situationen annorlunda. iof lättare på högre nivå att göra sig av med den anställde i form av "omstrukturering" i företaget.
  • Ponzi
    Anonym (jo) skrev 2013-06-01 13:42:39 följande:

Man får inte ta in praktikanter när man varslat
    Men företaget får ta in konsulter även vid varse, givet det inte rör sig om varsel av konsulter förstås ( tänker på ericsson som varslade 1000 personer varva majoriteten är konsulter) där knäckte man det problemet,

Jobbar själv inom konsultbranschen. och det finns fina genvägar där. Småföretagen kan genom konsultfirma ta in en ersättare för den personen, sedan visar det sig att konsulten är bättre, gör man en överrekrytering och ersätter den befintliga personen, enkelt att säga upp personen om man gör en omstrukturering av företaget och ändrar arbetsuppgifterna osv. det kan inte ens facket säga emot, detta görs även på stora företag och väldigt stora företag.
  • Ponzi
    J1983 skrev 2013-06-01 20:37:49 följande:

Man har laglig rätt att vabba och då är det som inte blir gjort arbetsgivarens ansvar. Man har ingen skyldighet att jobba igen den tid man varit borta, man får ju ingen lön för dessa dagar. Dock är det ju så att man på många jobb får jobba igen ändå eftersom inget gjort ens jobb då man är borta. Men man kan inte få sparken kopplat till att man vabbat.
    Här märker man ju också vilka som ska ha jobb och inte jobb,
    Sparken för vabb har jag aldrig hört talas om men sparken för misskött arbete har jag hört flera gånger.

• Ponzi
    Ponzi skrev 2013-06-01 20:50:39 följande:
    Här märker man ju också vilka som ska ha jobb och inte jobb,
    Sparken för vabb har jag aldrig hört talas om men sparken för misskött arbete har jag hört flera gånger.

J1983 skrev 2013-06-01 20:37:49 följande:

Man har laglig rätt att vabba och då är det som inte blir gjort arbetsgivarens ansvar. Man har ingen skyldighet att jobba igen den tid man varit borta, man får ju ingen lön för dessa dagar. Dock är det ju så att man på många jobb får jobba igen ändå eftersom inget gjort ens jobb då man är borta. Men man kan inte få sparken kopplat till att man vabbat.

Kan tillägga även då att man kan få lämna arbetsplatsen pga misskötsel om det uppdagas att det fuskas, vilket har förekommit många gånger.  Men det är inte något som berör denna tråd.

Som sagt man kan inte Direkt kopplat till VAB få sparken, men om ditt jobb blir lidande / givetvis beroende på vilken typ av tjänst du har så kan det bli att din tjänst görs om eller du anses inte vara kompetent eller noga med dina arbetsuppgifter. detta ligger i grund för en arbetsgivare att ge denna anställde avsked.
  • Ponzi
    J1983 skrev 2013-06-01 21:18:28 följande:

Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Jag arbetar med att utreda om barn o unga som far illa. När jag är hemma blir inget gjort om inte något väldigt akut sker. Det vore ju rätt underligt om jag skulle strunta i mina egna barn när de är sjuka för att omhänderta andras. Hur skulle jag plötsligt inte kunna anses kompetent för mitt arbete för att jag sköter om mina barn?
  • Ponzi
    J1983 skrev 2013-06-01 21:18:28 följande:

Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Jag arbetar med att utreda om barn o unga som far illa. När jag är hemma blir inget gjort om inte något väldigt akut sker. Det vore ju rätt underligt om jag skulle strunta i mina egna barn när de är sjuka för att omhänderta andras. Hur skulle jag plötsligt inte kunna anses kompetent för mitt arbete för att jag sköter om mina barn?
    Klart man inte struntar i sina egna barn. det vore ju totalt omänskligt.

Men det jag menade i samband till detta ämne i denna tråd är att VAB skadar jobbet, indirekt individen som ständigt är borta från jobbet. främst om det  är i småföretag som beskrivs i denna tråd.

Men du vabbar ju inte om du jobbar hemifrån... och om du gör så så begår du lagbrott om du är hemma och får VAB-penning, medan du gör jobb. fast givetvis sker något akut och man svarar i telefon är nog i regel inte princip samma sak. beror på hur hårt man ska hålla på paragraferna.

Kompetens anser man baserar på om du inte fullföljt dina arbetsuppgifter. men som jag gissar så beskriver du tjänsten som en tjänst på socialen. Inom den sektorn hittar du snabbt och tydligt personer som glider och håller sig undan jobb i och med VAB, sjukskrivningar etc då är detta ett ämne du borde vara väldigt bekant med. även om du jobbar med barn och ungdom.

Svar på tråden Anställd som alltid är borta