Inlägg från: LinneaJosie |Visa alla inlägg
  • LinneaJosie

Anställd som alltid är borta

greeneyes skrev 2013-05-31 11:11:48 följande:
    Om hon är föräldraledig över ett års tid så har du rätt att omplacera henne. Du går däremot inte ändra hennes anställningsform från fast tjänst till timme om hon själv säger nej till detta. Att flytta henne till en mindre känslig tjänst låter ju bra. Hon lär ju knappast vilja jobba 100 % med tvillingar hemma, så du behöver nog inte räkna med att ha henne på plats mer än 50% när hon väl kommer tillbaka efter FL.

Skulle fl i sig berättiga till en omplacering, eller vad menar du? Vad jag förstått kan det vara vanskligt att omplacera föräldralediga då de enligt lag inte får missgynnas.
  • LinneaJosie
    JanaLiiN skrev 2013-06-01 22:10:08 följande:
    Jösses, finns det sådana här arbetsgivare på riktigt? Följ lagen, människa. Jag är ytterst tacksam för att min chef förstår att min familj naturligtvis går före arbetet medan barnen är små. Det borde vara självklart för alla. TS, tycker du att din anställde ska lämna sina barn ensamma hemma när de är sjuka? Ska hon låta bli att bli gravid för att det inte passar dig? Hon har väl knappast själv bestämt tt det är tvillingar? Hoppas hon SLIPPER komma tillbaka till ditt företag.

Man kan ju dela på vab och föräldraledighet också.
  • LinneaJosie
    Vinterankan skrev 2013-06-04 19:39:50 följande:
    Men i just det här fallet så finns det en pappa plus att det är möjligt att jobba hemifrån så här handlar det ju helt och hållet om en anställd som skiter i alla utom sig själv och sina rättigheter.

Precis. Det handlar inte om alla som måste vabba mycket utan om en specifik person som inte är intresserad av att lägga två strån i kors för att göra sitt bästa för sin arbetsgivare också. Klart barnen är viktigast, men skiter man helt i jobbet bör man sluta jobba.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta