Inlägg från: Anonym (FD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FD)

Anställd som alltid är borta

Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:29:56 följande:
    Jag är medlem i svenskt näringsliv och ska fråga juristen i mitt område om råd men han är på semester den här och nästa vecka. Arbetsbrist kan jag inte hävda eftersom jag måste ta in vikarie bara för att täcka upp för henne.

Anställ en ny person medan hon är borta.

När hon kommer tillbaka kan det bli en fråga om övertalighet.

Som småföretagare har man rätt till två undantag från turordnignsreglerna i LAS.

Tjej 1 går redan före Tjej 2. Du undantar därför Anställd 3 och den nyanställda:  Anställd 4.

Du måste få företaget att fungera annars drabbas fler än bara du själv. Dina andra anställda också, till exempel.        
  • Anonym (FD)
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Man är en usel anställd om man inte ens är 50% av förväntad tid på jobbet och om man dessutom försvårar planering och det dagliga arbetet för alla andra under den tid man är där.

Orsaken till varför man undviker att göra sitt förväntade jobb är ointressant.

Det MÅSTE gå att göra sig av med usla anställda för annars drabbas så många fler.  
  • Anonym (FD)
    J1983 skrev 2013-06-02 06:59:37 följande:

Då får arbetsgivaren tänka till före. Inte anställa någon i barnafödande ålder, kanske kräva steriliseringsintyg. Sen bör man väl akta sig för att anställa en alltför ålderstigen person, de kan ju bli sjuka. Klarar man inte av att ha personal och anpassa sig till svensk lag får man nog jobba själv.

Avsikten med tråden är ju givetvis att bli av med problemet inom ramen för svensk lag.
  • Anonym (FD)

J1983 skrev 2013-06-02 12:38:46 följande:

Orsaken ointressant? Cancerbehandling, ska man få sparken då också tex?

J1983 skrev 2013-06-02 12:40:43 följande:

Jo men en del svar är inte anpassade till lagen. Enligt lagen är man inte usel om man vabbar eller är föräldraledig eller har dålig hälsa.

Det är här det blir krångligt. Du fixar nämligen inte att se situationen ur fler perspektiv än tjejens.

Precis, exakt, oavsett anledning är man en usel anställd  för företaget om man är hemma mer än man är borta och detta alldeles speciellt om man ställer till det med planeringen och för de andra den lilla tid man faktiskt ÄR där.

Det torde  finnas gott om lagliga möjligheter att göra sig av ed denna anställda om TS så önskar. Turordningen är inte fix för företag med mindre än 10 anställda.   
  • Anonym (FD)
    Anonym (usel arb.givare) skrev 2013-06-02 17:59:11 följande:

Menar att tacka ja till att vara tjejens referens enbart för att förstöra för henne så hon fortfarande är arbetslös!
    Å andra sidan är tjejen så jävla korkad och verklighetsfrånvänd att hon verkligen frågat signaturen om att vara referent så är bara det i sig en anledning för att varna för henne. För att inte tala om hur hon betedde sig på förra jobbet.

Det är givetvis positivt för de arbetsgivare som frågar om henne att få reda på mer om henne. Det är ju därför de frågar. 
  • Anonym (FD)
    Anonym (FD) skrev 2013-06-03 03:04:45 följande:

Det är här det blir krångligt. Du fixar nämligen inte att se situationen ur fler perspektiv än tjejens.

Precis, exakt, oavsett anledning är man en usel anställd  för företaget om man är hemma mer än man är borta och detta alldeles speciellt om man ställer till det med planeringen och för de andra den lilla tid man faktiskt ÄR där.

Det torde  finnas gott om lagliga möjligheter att göra sig av ed denna anställda om TS så önskar. Turordningen är inte fix för företag med mindre än 10 anställda.   

... hemma mer än man är på jobbet ...

förstås  
  • Anonym (FD)
    J1983 skrev 2013-06-03 19:41:20 följande:

Jodå, nog fixar jag att se det ur fler perspektiv. Den här tråden är dock överrepresenterad av arbetsgivarens perspektiv. Sen så finns ju den här lagen som skyddar föräldrar av en anledning. Det ska inte gå att göra sig av med folk för att de har barn. Man behöver inte anpassa sitt barnskaffande till vad som är bäst för arbetsgivaren.

Tråden ger råd till  TS som är arbetsgivare. TS behöver hjälp eftersom: " jag har inte råd att ha henne kvar."

Tjej 2 håller på att sänka hela företaget och ta med sig alla andra ned i djupet genom sitt beteende.

Ja, hon FÅR utnyttja sina rättigheter fullt ut oc h hon FÅR vägra att samarbeta för det gemensamma bästa - men hon får också vara med på att även TS, som arbetsgivare har rättigheter.

Den vikarie som TS nu tar in när Tjej 2 skall vara borta minst 24 månader kommer att ha jobbat på företaget ungefär lika länge som tjej 2 den dagen hon vill komma tillbaka. I det läget kan TS fullt lagligt välja vikarien före Tjej 2 och Tjej 2 får lära sig att det finns plus och minus med allting.    

Fair and square. 
  • Anonym (FD)
    Anonym (Suck) skrev 2013-06-05 06:26:25 följande:
    Fy vad folk är fördömmande! Första tiden på dagis är hemsk med alla sjukdomar!! Och dessutom vara gravid med tvillingar samtidigt..de kommer ju ofta för tidigt. så det låter mer som hon försöker pussla ihop allt i tid. Ska man bli helt utstött som många skriver.. Bara för att man har en familj? Och om pappan vägrar hjälpa till så vad ska man göra? hoppas det löser sej för alla inblandade. Och börja med ett möte.. istället för att försöka sätta en blivande trebarnfamilj i skiten. 

Som du ser fungerar småbarnslivet bra ihop med jobbet för Tjej 1. VAB och FP och allt

Tjej 2 däremot väljer att köra en annan stil.
  • Anonym (FD)
    J1983 skrev 2013-06-05 08:43:50 följande:

Man kan inte jämföra rakt av. Jag har kollegor med lika många barn som knappt vabbat alls, deras barn har inte varit sjuka lika mycket. Sen så beror det ju på sjukdomen samt hur ens barn är om det finns tid till att jobba hemma.
    Man kan jämföra rakt av. Man kan jämföra attityden och nivån på visat intresse för att hjälpa till och lösa problemet.
  • Anonym (FD)
    J1983 skrev 2013-06-07 10:33:00 följande:

Jag vill vara på mitt jobb, inte minst för min egen skull för att det är så jobbigt att ligga efter. Men är barnen sjuka så spelar det ju ingen roll hur ogärna jag vill vara hemma, man måste ju! Hur mycket man kan vrida och vända på sig för att hjälpa till beror ju på vad man har för förutsättningar. Och där påverkar ju hur ens uppsättning av barn ser ut och fungerar.

I åratal har det aldrig, inte en enda gång, varit rätt" förutsättningar" för Tjej 2.
  • Anonym (FD)
    ica skrev 2013-06-09 14:15:54 följande:
    Om man som chef inte klarar av att prata med sina anställda ska man inte vara chef. Det ingår väl att ha ett årligt medarbetar/utvecklingssamtal. Så jäklar svårt är det väl inte om man vill. Nu är Ts klar och tydlig att hon inte vill ha en rak och ärlig kommunikation med sina anställda. Men det är hennes problem.
    Ett mycket märkligt påstående. Var har du fått det ifrån?

Ingenstans, vad jag kan se, talar TS om hur hennes kommunikation med Tjej 2 är.
  • Anonym (FD)
    ica skrev 2013-06-09 17:52:49 följande:
    Hon har klargjort att hon vill bli av med tjejen ifråga. Utan tjafs. Att hon inte pratat med henne och inte vill det.

Frågan är fortfarande var du hittar den påstådda informationen om att TS är "klar och tydlig att hon inte vill ha en rak och ärlig kommunikation med sina anställda".

Det ser ut som att du tolkar in grejer du inte hittar täckning för i texten.

TS har faktiskt inte skrivit ett ord om hur de kommunicerar. Det är andra signaturer som nämnt att frågan om VAB inte skall tas upp i deras samtal, men det ska ju inte TS behöva få skit för om du tycker det är en oärlig metod.
  • Anonym (FD)
    ica skrev 2013-06-12 11:15:09 följande:
    Jag har för mig att det finns nån regel om att verksamheten ska tillåta det. Nån skrivning. Det finns väl begränsningar om hur många perioder av föräldraledighet man får ta.

https://lagen.nu/1995:584

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.

http://lawline.se/answers/13520

Enligt förarbetena (se prop. 1994/95:207 s.37 och prop. 2000/01:44 s.47) är tanken att det ska föras en dialog mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och att bådas intressen ska beaktas. I arbetstagarens intresse ligger även barnets intresse att ledigheten förläggs på ett sådant sätt att det gagnar barnet bäst.

Vad "påtaglig störning" innebär får avgöras i varje enskilt fall. Det är naturligt att bedömningen blir olika mellan exempelvis en mindre och en större arbetsplats, eftersom en stor arbetsplats oftast har större möjligheter att hitta flexibla lösningar. En sådan omständighet att arbetsgivaren måste anställa en vikarie med speciella kompetenskrav skulle kunna innebära en "påtaglig störning" för arbetsgivaren, särskilt eftersom din man vill vara ledig en relativt kort period under sommaren vilket kan innebära extra svårigheter för arbetsgivaren att hitta en vikarie.   

Som exempel på "olägenhet för arbetstagaren" anger förarbetena situationer där arbetstagaren inte kan erhålla nödvändig barntillsyn. Även här får varje enskilt fall avgöra vad som innebär en olägenhet.

I praktiken kommer TS inte att kunna hindra Tjej 2 från att vara hemma med småbarnen eftersom det dels är tidigt i deras liv (bara hänvisa till behov av amning) och dels är för en längre period.

Så Tjej 2 får gå hem och vara med barnen hur mycket hon vill.

När hon sedan kommer tillbaka har spelreglerna och spelplanen förändrats, men det får hon leva med.

• Anonym (FD)
    Sagoflickan skrev 2013-06-12 16:03:02 följande:
    En arbetsgivare kan aldrig neka föräldraledighet om den anställde ansökt mer än två månader tidigare. Den anställde har rätt till tre perioder av föräldraledighet per kalenderår men det betyder inte att man bara får vara föräldraledig vid tre tillfällen. Det är nämligen ansökningarna som räknas när man räknar perioderna så man kan samla flera olika datum av föräldraledighet på samma ansökan så räknas de ändå bara som en period.

Och det här med att arbetsgivaren ska få den anställda att sluta frivilligt genom att ändra på tjänsten när hon kommer tillbaka går inte. Någon strax ovan skrev att när den anställde kommer tillbaka har spelreglerna och spelplanen förändrats och det får den anställda leva med. Svar nej! När man kommer tillbaka från föräldraledighet har man rätt till sin gamla tjänst eller likvärdiga uppgifter annars är det missgynnande. Så att ge den anställde sämre arbetsuppgifter, sämre lön eller sämre villkor bara för att den använt sig av sina rättigheter enligt föräldraledighetslagen kan du bara glömma.
    Jo, det går att neka men det krävs en hel del.

Arbetsgivaren kan omorganisera arbetet när som helst och eftersom det är ett företag med bara tre anställda + vikarien är inte Tjej 2 skyddad av turordningsreglerna heller om det skulle bli en "övertalighet".

Eftersom vikarien i praktiken kommer att ha jobbat lika länge som Tjej 2 på samma tjänst när Tjej 2 är tillbaka så kan TS låta dem gå parallellt ett tag för att sedan se att det är för många på den tjänsten och då får TS undanta vikarien och en till från turordningen.

Rätten till föräldraledighet är också kopplad tillskyldigheten att samråda med arbetsgivaren om densamma. Tjej 2 har, vad vi kan bedöma, varit dålig på att följa detta. Om vi nu skall tro TS. 

Om nu Tjej 2 verkligen vill jobba kvar så borde hon vara smart nog att inse att en annan, mindre känslig tjänst, är det som fungerar för henne. 

Men nu kommer Tjej 2 att vara borta ett par år från företaget så det är ju inget akut för stunden. Ju längre hon håller sig borta desto enklare för TS.      
Svar på tråden Anställd som alltid är borta