Anställd som alltid är borta
Örontrumpet: Har läst hela tråden och tror nästan inte att du är sann. Snälla säg att du bara vill provocera, för inte kan man vara så verklighetsfrånvänd som du är?!
Säg att jag startar ett företag det går ganska bra så jag hinner inte med alla ordrar själv. Jag måste därför anställa någon. Jag får in mer ordrar än jag klarar av själv vilket betyder att om jag har en anställd som aldrig är på jobbet så skulle jag inte kunna ta lika många ordar vilket skulle göra att jag tappar kunder vilket kan leda till konkurs. Det är så det fungerar att bygga upp ett företag. Ju mer ordrar som kommer in ju fler anställda behöver man ha för att klara av att driva företaget men det är sällan man får in sjukt mycket pengar men ändå klarar sig med att bara vara en som jobbar, man anställer ju efter behov och om då en anställd inte kan jobba så kan man heller inte ta emot lika många ordrar. Det är ju för fasiken enkel matematik!
Hur tror du det fungerar? Att alla företagare tjänat jättemycket pengar och bara har anställda för synsk skull? Ju mer ordrar man får in ju mer personal behöver man ha för att klara av arbete, man anställer inte fler än man har råd med bara för att klara av att någon är hemma från jobbet mer än den jobbar. Det funkar inte för företag att betala ut mer pengar i lön än vad de får in, vilket de skulle behöva göra med ditt sätt att tänka då du anser att man ska ha mer personal än vad man behöver och har råd med bara för att klara att en anställd underpresterar.
Nästan alla småföretag är känsliga i början just för att det fungerar så som jag skrivit här ovan. Det är nämligen så man bygger ett företag, ju mer ordrar man får in ju mer anställda måste man skaffa för att klara av att ta alla ordrar. Med ditt resonemang så skulle det inte finnas några företag alls. Och jag läste någon stans att du skrev att det inte är företagen som gör att Sverige går runt, eller något liknande, men surprice surprice, det är precis det dom gör!