• ica

Anställd som alltid är borta

Anonym (noll koll) skrev 2013-06-08 17:36:33 följande:
    Anställning är inte samma sak som att man arbetar. Att prata med henne om saken är väldigt dumt eftersom det kan användas mot arbetsgivaren som flera har sagt.

Tycker du att det som ts beskriver är ok?
    Om man som chef inte klarar av att prata med sina anställda ska man inte vara chef. Det ingår väl att ha ett årligt medarbetar/utvecklingssamtal. Så jäklar svårt är det väl inte om man vill. Nu är Ts klar och tydlig att hon inte vill ha en rak och ärlig kommunikation med sina anställda. Men det är hennes problem.
  • ica
    Anonym (Cilla) skrev 2013-06-09 14:40:32 följande:
    Vad vet du om kommunikationen?
    Sen finns det ju anställda som inte tar till sig kritiken heller, jag har en kollega som nu efter muntlig varning, erinran och skriftlig varning nu kallat in facket då hen vid utvecklingssamtal fick kritik (igen...)
    Jag tror att ärlighet varar längst. Att många gånger är det bättre att prata med den andre. Men jag visste inte att du var en fullödig kommunikationsexpert! Men i detta fallet vill inte Ts prata med tjejen. Då är det enligt min ringa uppfattning kört. Du nämner ett helt annat scenario än det aktuella.
  • ica
    Anonym (FD) skrev 2013-06-09 14:25:24 följande:
    Ett mycket märkligt påstående. Var har du fått det ifrån?

Ingenstans, vad jag kan se, talar TS om hur hennes kommunikation med Tjej 2 är.
    Hon har klargjort att hon vill bli av med tjejen ifråga. Utan tjafs. Att hon inte pratat med henne och inte vill det.
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-08 17:36:33 följande:
    Anställning är inte samma sak som att man arbetar. Att prata med henne om saken är väldigt dumt eftersom det kan användas mot arbetsgivaren som flera har sagt.

Tycker du att det som ts beskriver är ok?
    Jag har aldrig sagt att det är okej eller nåt jag förespråkar. Men som chef borde man kunna påpeka att hennes agerande ställer till det.
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-09 17:57:52 följande:
    Då riskerar ts att det används som slagträ vid eventuellt avsked.
    Jag vet. Men tycker att det är en ful och oärlig metod.
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-09 18:01:33 följande:
    Jag med. Men vad vi tycker spelar knappast någon roll, det är så det lär bli vid en tvist och då förlorar ts ännu mer medan den egoistiska "medarbetaren" blir offer.

Det hon gör är att utnyttja rättigheter till max, det får följder för andra. Jävligt svinaktigt beteende och jag hoppas att hon på något sätt får sota för det.
    Men vi vet inte tjejens situation. Hennes karl kanske tjänar mer, hon otrivs på jobbet. Det är ofta mer bakom än man tror. Eller så är hennes barn mycket sjuk.
  • ica
    Anonym (xy) skrev 2013-06-10 12:07:03 följande:

Även om hennes man tjänar mer eller hon vantrivs på jobbet är det hennes val att ta all vabb och föräldraledighet och utnyttja föräldraledigheten för att vara ledig hela sommaren och då får hon banne mig acceptera att det valet påverkar hur hon bemöts i arbetslivet.
    en arbetsgivare kan neka föräldraledighet. Så varför tar inte Ts reda på reglerna.
  • ica
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-11 11:57:44 följande:
    Då bör hon göra något åt sin situation som inte drabbar tredje part.
    Barn brukar bli friskare efter nåt år eller så av sig själva. Så då är problemet löst.
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-12 10:57:55 följande:
    Du säger att vi inte vet något om hennes situation ändå förutsätter du att det kommer lösa sig...

Konstigt resonemang.
    De flesta små barn som är mycket sjuka brukar bli friskare med åren. Det är ju det vanliga. Har du aldrig hört fol beklaga sig om första dagisåret. Ungarna åker på allt och smittar dessutom föräldrarna. Du och din omgivning måste ha tur!
  • ica
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 11:04:46 följande:
    Anställd 2 kommer ta ut sin "rätt" att vara ledig hela sommaren med FD dessutom.De andra  på företaget vill säkert också vara lediga när det är sommar.
    Men arbetsgivaren måste inte bevilja all föräldraledighet.
  • ica
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 11:12:26 följande:
    Arbetsgivaren måste bevilja föräldraledighet om man ansöker 2 månader innan.
    Jag har för mig att det finns nån regel om att verksamheten ska tillåta det. Nån skrivning. Det finns väl begränsningar om hur många perioder av föräldraledighet man får ta.
  • ica
    Anonym (FD) skrev 2013-06-12 11:55:58 följande:

lagen.nu/1995:584

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.

lawline.se/answers/13520

Enligt förarbetena (se prop. 1994/95:207 s.37 och prop. 2000/01:44 s.47) är tanken att det ska föras en dialog mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och att bådas intressen ska beaktas. I arbetstagarens intresse ligger även barnets intresse att ledigheten förläggs på ett sådant sätt att det gagnar barnet bäst.

Vad "påtaglig störning" innebär får avgöras i varje enskilt fall. Det är naturligt att bedömningen blir olika mellan exempelvis en mindre och en större arbetsplats, eftersom en stor arbetsplats oftast har större möjligheter att hitta flexibla lösningar. En sådan omständighet att arbetsgivaren måste anställa en vikarie med speciella kompetenskrav skulle kunna innebära en "påtaglig störning" för arbetsgivaren, särskilt eftersom din man vill vara ledig en relativt kort period under sommaren vilket kan innebära extra svårigheter för arbetsgivaren att hitta en vikarie.   

Som exempel på "olägenhet för arbetstagaren" anger förarbetena situationer där arbetstagaren inte kan erhålla nödvändig barntillsyn. Även här får varje enskilt fall avgöra vad som innebär en olägenhet.

I praktiken kommer TS inte att kunna hindra Tjej 2 från att vara hemma med småbarnen eftersom det dels är tidigt i deras liv (bara hänvisa till behov av amning) och dels är för en längre period.

Så Tjej 2 får gå hem och vara med barnen hur mycket hon vill.

När hon sedan kommer tillbaka har spelreglerna och spelplanen förändrats, men det får hon leva med.

Precis min tanke! Att är man borta på föräldraledighet i tid och otid tar den slut fortare och man blir impopulär bland kollegorna.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta