• Livlig

Lön inom Hotel & Resturang

Hej alla!
    Jag har precis diskuterat fått ett nytt jobb, kan man säga. Men jag har inte skrivit på ngt än. Det kommer vara som kock och när jag frågade vad lönen skulle vara sade chefen:

"Det vet jag inte, men vi går efter hotel&restaurangavtalen som finns" Det som är lagstadgat.

Det är ett jobb som jag verkligen vill ha och kommer ge mig bra erfarenhet men jag är rädd att jag kommer bli lurad och att jag kommer att få jobba gratis. Vad är det man ska tänka på inom den branschen?

Det är ett svenskt företag och vi kommer skriva kontrakt, Men vad ska det stå i kontraktet? Jag har ingen aning och  chefen verkar inte heller ha det.

Vad tjänar man som kock, heltid enligt hotel&restaurangavtalet?  Har flera års erfarenhet, men ingen dokumenterat. 

Tack för hjälpen 

• Svar på tråden Lön inom Hotel & Resturang
  • Lilia

Jag tjänade 108 kronor/timme då jag jobbade på motsvarande McDonald's (också hotell- och restaurangavtalet) så du kommer få minst det.

• Livlig

Min man säger att jag inte kan ta ett jobb utan att veta vad jag kommer få i lön. Han har visserligen rätt, men det här jobbet som jag hittat växer verkligen inte på träd. 

Dessutom säger han att jag inte ska jobba för under 20 000 / mån. Mitt alternativ är att fortsätta vara "hemmafru" och det känns inte kul i längden. 

Chefen sa också att man dessutom får lön efter prestation, lite provision om man gör bra ifrån sig. Men han kunde inte säga vilken månadslön det kommer att bli. 

• Gladskit

Kolla om du hittar några riktlinjer på fackets hemsida. Minimilöner osv brukar inte vara någon hemlighet utan där finns angivet löner utifrån ålder och erfarenhet. 

Själva avtalen brukar vara standardiserade, dvs att det står en lön, sysselsättningsgrad, anställningsform osv. Befattningen brukar också ge att en kort beskrivning av arbetsguppgifterna trycks på avtalet. Dem kan man sedan ändra om det är så att man kommer att ha utökat ansvar för någon uppgift eller om det är något annat man har kommit överens om som bör finnas på pränt. Du kan väl be din chef att skriva ut ett avtal och så går ni igenom det och gör ändringar om det behövs?  

• Sweet life

19264 kronor för en heltidstjänst utan tidigare branschvana är vad jag får fram.

• Livlig
    Sweet life skrev 2013-05-31 10:54:59 följande:
    19264 kronor för en heltidstjänst utan tidigare branschvana är vad jag får fram.
    Hmmm... så lite. Med skatt dragen tjänar jag mer på att inte ta jobbet! 
    Men jag får dokumenterad erfarenhet och det kan kanske väga upp och jag får betalt (dock mindre än jag trodde) för att göra det jag älskar. 
  • Lilia
    Livlig skrev 2013-05-31 14:03:21 följande:
    Hmmm... så lite. Med skatt dragen tjänar jag mer på att inte ta jobbet! Men jag får dokumenterad erfarenhet och det kan kanske väga upp och jag får betalt (dock mindre än jag trodde) för att göra det jag älskar. 

Hur kan du tjäna mer på att inte jobba? Varifrån får du pengar nu?
  • Livlig

Från olika ställen, jag är skribent och freelansar.  Men osäkerbransch så ville ha ett annat. 

Svar på tråden Lön inom Hotel & Resturang